Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie uzdatniania wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość materiału z zakresu chemii, fizyki i matematyki na podstawowym poziomie akademickim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zanieczyszczeniami wód i ścieków, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczeszczania ścieków |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń. | 2 |
T-A-2 | Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów. | 2 |
T-A-3 | Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody. | 2 |
T-A-4 | Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków. | 2 |
T-A-5 | Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody. | 2 |
T-A-6 | Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym. | 1 |
T-A-7 | Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina. | 1 |
12 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków. | 2 |
T-W-2 | Mechaniczne procesy stosowane w technologi wód i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - Flotacja. Filtracja. Procesy membranowe. Wirowanie. | 3 |
T-W-3 | Fizyko-chemiczne procesy stosowane w uzdatniania wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja. Wymiana jonowa. Adsorpcja. Dezynfekcja. | 3 |
T-W-4 | Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych | 2 |
T-W-5 | Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń. | 2 |
A-A-3 | Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 21 |
35 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | przygotowanie do zajęć | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 12 |
A-W-2 | Konsultacje i przygotowanie do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 16 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków. |
M-3 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_W01 Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | OS_1A_W05, OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_U01 Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody. | OS_1A_U09, OS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-T-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | OS_1A_K06, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-T-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_W01 Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami | |
4,5 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
5,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_U01 Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków | |
4,5 | Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków | |
5,0 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
4,5 | Student posiada kompetencje do oceny stanu stan środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
5,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Granops M., Kaleta J., Woda uzdatnianie i odnowa. Laboratorium, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
- Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2014