Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Skutki antropogenicznego obciążenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skutki antropogenicznego obciążenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 27 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać ppodstawowa wiedzę z zakresu ekologii, chemii środowiskowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.2
T-A-2Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)4
T-A-3Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.2
T-A-4Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.1
9
wykłady
T-W-1Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych.5
T-W-2Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów.6
T-W-3Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia5
T-W-4Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.5
T-W-5Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.5
T-W-6Zaliczenie wykładów1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Opracowywanie zadań domowych4
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego zagadnienia5
A-A-4Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu5
A-A-5Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach27
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta13
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego z części wykładowej8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
M-4Metody projektów
M-5Metody pogadanek

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-2Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata
S-3Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych
S-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D03_W01
Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego
OS_1A_W11, OS_1A_W10C-1, C-2, C-4, C-3T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-3S-1, S-2, S-5, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D03_U01
Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego
OS_1A_U06, OS_1A_U10C-1, C-2, C-4T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4M-1, M-4, M-5S-3, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D03_K04
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym
OS_1A_K04C-4T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-5, S-6, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D03_W01
Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D03_U01
Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student zna techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D03_K04
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym
2,0
3,0Student potrafi ocenić prawidlowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Zakł. Chem. Police., Police, 1996, I
  2. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR Wrocław., Wrocław, 2003, I
  3. Falencka-Jabłońska J., Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce a rolnictwo i gospodarka żywnościowa, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991, I
  4. Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I

Literatura dodatkowa

  1. Kantowicz E., Walewski A, Zmiany klimatyczne - efekt cieplarniany - rolnictwo, Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 37-50, Falenty, 2000, I
  2. Zajączkowski K. 2000., Rola zadrzewień w kształtowaniu przyrodniczych warunków rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz akumulacji węgla z atmosfery., Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 72-84, Falenty, 2000, I
  3. Zabłocki Z., Fudali E., Podlasińska J., Kiepas-Kokot A., Pozarolnicze obciążenia środowiska., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 1998, I
  4. Campbell B., Ekologia człowieka - Rolnictwo i zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1995, I
  5. Hamann J., Gleba- maszyna- roślina, PWN, Warszawa, 1978, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.2
T-A-2Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)4
T-A-3Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.2
T-A-4Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych.5
T-W-2Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów.6
T-W-3Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia5
T-W-4Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.5
T-W-5Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.5
T-W-6Zaliczenie wykładów1
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Opracowywanie zadań domowych4
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego zagadnienia5
A-A-4Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu5
A-A-5Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach27
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta13
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego z części wykładowej8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D03_W01Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej
Treści programoweT-W-4Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.
T-W-5Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.
T-A-3Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.
T-A-4Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.
T-A-2Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-2Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D03_U01Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
Treści programoweT-W-4Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi.
T-W-5Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko.
T-A-3Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych.
T-A-4Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Metody projektów
M-5Metody pogadanek
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D03_K04Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym
Treści programoweT-A-1Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym.
T-A-2Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu
M-3Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach
S-5Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej
S-6Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych
S-7Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić prawidlowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym
3,5
4,0
4,5
5,0