Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Programy do modelowania w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programy do modelowania w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 6 0,80,50zaliczenie
laboratoriaL7 9 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw fizyki, matematyki, chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii procesowej, w tym zapoznanie studentów z procesami mechanicznymi, dynamicznymi, cieplnymi i dyfuzyjnymi.
C-2Przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich z zakresu inżynierii procesowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.2
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.2
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.2
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.3
9
wykłady
T-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?1
T-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.1
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.2
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygorowanie do ćwiczeń i zaliczenia19
A-L-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Konsultacje2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozadań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C39_W01
Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student zna zasady i metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. Student zna wzory, jednostki i wielkości fizyczne.
OS_1A_W05C-2, C-1T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C39_U01
Student potrafi opisać elementrane procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
OS_1A_U04, OS_1A_U01, OS_1A_U05C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C39_K01
Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu powierzonych mu zadań. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy.
OS_1A_K07C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C39_W01
Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student zna zasady i metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. Student zna wzory, jednostki i wielkości fizyczne.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z inżynierii procesowej. Zna podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Zna podstawowe zasady i metody rozwiązywania typowych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C39_U01
Student potrafi opisać elementrane procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. . Rozwiązuje typowe zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C39_K01
Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu powierzonych mu zadań. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy.
2,0
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod red. Piotra P. Lewickiego, Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005, Wyd. 4
  2. Lubomira Broniarz-Press [et al.], Inżynieria chemiczna i procesowa : materiały pomocnicze. Cz. 3 - Procesy wymiany masy., Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej., Poznań :, 2005
  3. Stefan Jan Kowalski., Inżynieria materiałów porowatych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  4. Ryszard Kramkowski, Inżynieria procesowa. Przewodnik do ćwiczeń rachunkowych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. red. działowy Andrzej Kulig, Współczesne problemy inżynierii i ochrony środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.2
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.2
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.2
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?1
T-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.1
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.2
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygorowanie do ćwiczeń i zaliczenia19
A-L-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C39_W01Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student zna zasady i metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. Student zna wzory, jednostki i wielkości fizyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich z zakresu inżynierii procesowej.
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii procesowej, w tym zapoznanie studentów z procesami mechanicznymi, dynamicznymi, cieplnymi i dyfuzyjnymi.
Treści programoweT-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.
T-W-1Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie?
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.
T-W-4Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku.
T-W-3Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych.
T-W-2Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z inżynierii procesowej. Zna podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Zna podstawowe zasady i metody rozwiązywania typowych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C39_U01Student potrafi opisać elementrane procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich z zakresu inżynierii procesowej.
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii procesowej, w tym zapoznanie studentów z procesami mechanicznymi, dynamicznymi, cieplnymi i dyfuzyjnymi.
Treści programoweT-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.
T-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. . Rozwiązuje typowe zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C39_K01Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu powierzonych mu zadań. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich z zakresu inżynierii procesowej.
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii procesowej, w tym zapoznanie studentów z procesami mechanicznymi, dynamicznymi, cieplnymi i dyfuzyjnymi.
Treści programoweT-L-3Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych.
T-L-4Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych.
T-L-2Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych.
T-L-1Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści.
3,5
4,0
4,5
5,0