Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geodezja i kartografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 12 1,60,50zaliczenie
zajęcia terenoweT6 3 0,40,17zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki i geometrii
W-2Fizyka na poziomie elementarnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
C-2czytanie map i opracowań kartograficznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne2
T-L-2Pomiary liniowe. Tyczenie prostych2
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe2
T-L-4Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras2
T-L-5Prace kameralne- przekroje, trasy na podstawie pomiarów terenowych1
9
zajęcia terenowe
T-T-1Plan sytuacyjny i niwelacja geometryczna wybranego przekroju terenowego3
3
wykłady
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, ukłąd współrzędnych, systemy i ukłądy odniesienia1
T-W-2Miary i jednostki1
T-W-3Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości1
T-W-4Pomiary sytuacyjne- metody1
T-W-5Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu1
T-W-6Osnowy geodezyjne1
T-W-7Niwelacja- metody, instrumenty2
T-W-8Pomiary katów, teodolity1
T-W-9Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych2
T-W-10Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Obliczenia tras, obliczania przekrojów5
A-L-3Studiowanie literatury technicznej, stron www np geoportal2
A-L-4Opracowania planu sytuacyjnego7
A-L-5Konsultacje2
25
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Przygotowanie do zajeć terenowych7
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie prezentacji, lektura literatury technicznej z zakresu geodezji15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia11
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C14_W01
wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska
OS_1A_W07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C14_U01
umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce
OS_1A_U06C-1, C-2T-W-5, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C14_K01
student umie pracować w zespole np. pomiarowym
OS_1A_K02C-1, C-2T-W-8, T-W-7, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C14_W01
wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w geodezji niższej, zna wybraną literaturę przedmiotu, zna podstawy kartografii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C14_U01
umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych i wysokościowych, wykorzystuje tylko wybrane metody kartograficzne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C14_K01
student umie pracować w zespole np. pomiarowym
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jagielski A., Geodezja I i Geodezja II, GEODPIS, 2019, 3
  2. Kosiński W., Geodezja, PWN, Warszawa, 2012
  3. Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenai Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Przegląd Geodezyjny, NOT, Warszawa, 2023
  2. GUGiK, GDOŚ, PGW-WP, PGL-LP, geoportal, geoportal-GDOŚ, hydroportal, bdl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne2
T-L-2Pomiary liniowe. Tyczenie prostych2
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe2
T-L-4Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras2
T-L-5Prace kameralne- przekroje, trasy na podstawie pomiarów terenowych1
9

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Plan sytuacyjny i niwelacja geometryczna wybranego przekroju terenowego3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, ukłąd współrzędnych, systemy i ukłądy odniesienia1
T-W-2Miary i jednostki1
T-W-3Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości1
T-W-4Pomiary sytuacyjne- metody1
T-W-5Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu1
T-W-6Osnowy geodezyjne1
T-W-7Niwelacja- metody, instrumenty2
T-W-8Pomiary katów, teodolity1
T-W-9Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych2
T-W-10Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Obliczenia tras, obliczania przekrojów5
A-L-3Studiowanie literatury technicznej, stron www np geoportal2
A-L-4Opracowania planu sytuacyjnego7
A-L-5Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Przygotowanie do zajeć terenowych7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie prezentacji, lektura literatury technicznej z zakresu geodezji15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia11
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C14_W01wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
Treści programoweT-W-5Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, ukłąd współrzędnych, systemy i ukłądy odniesienia
T-W-2Miary i jednostki
T-W-9Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych
T-W-7Niwelacja- metody, instrumenty
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe
T-L-2Pomiary liniowe. Tyczenie prostych
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne
T-L-4Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w geodezji niższej, zna wybraną literaturę przedmiotu, zna podstawy kartografii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C14_U01umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
C-2czytanie map i opracowań kartograficznych
Treści programoweT-W-5Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu
T-W-7Niwelacja- metody, instrumenty
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe
T-L-2Pomiary liniowe. Tyczenie prostych
T-L-4Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych i wysokościowych, wykorzystuje tylko wybrane metody kartograficzne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C14_K01student umie pracować w zespole np. pomiarowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
C-2czytanie map i opracowań kartograficznych
Treści programoweT-W-8Pomiary katów, teodolity
T-W-7Niwelacja- metody, instrumenty
T-L-2Pomiary liniowe. Tyczenie prostych
T-L-4Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0