Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Geologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie genezy, właściwości minerałów i skał oraz ich roli glebotwórczej |
C-2 | Poznanie podstawowych metod badań geologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych na podstawie ich cech fizycznych i ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-L-4 | Rozpoznawanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb | 1 |
T-L-5 | Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
T-L-6 | Badania geotechniczne gruntów | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny. | 1 |
T-W-2 | Geneza, podział i właściwości minerałów | 2 |
T-W-3 | Geneza, podział i właściwości skał magmowych. | 2 |
T-W-4 | Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych). | 2 |
T-W-5 | Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb. | 1 |
T-W-6 | Geneza, podział i właściwości skał osadowych | 2 |
T-W-7 | Geneza, podział i właściwości skał metamorficznych | 2 |
T-W-8 | Zlodowacenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski. | 2 |
T-W-9 | Surowce mineralne Polski. | 2 |
T-W-10 | Właściwości geotechniczne skał. Metody badań geotechnicznych | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje. | 2 |
A-L-3 | praca własna | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do zajęć | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna. | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe: z teorii przedmiotu oraz praktycznego rozpoznawania minerałów i skał |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych | OS_1A_U01, OS_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb | OS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii. Posiada wiedzę na temat budowy Ziemi, procesów powstawania, budowy oraz właściwości minerałów i skał. Zna rolę glebotwórczą minerałów i skał. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Student potrafi rozpoznawać podstawowe minerały i skały, które które kształtują wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej i są skałą macierzystą gleb. Student poitrafi na podstawie składu mineralogicznego skał okreslić charakter (właściwości chemiczne i fizyczne) zwietrzeliny i powstających z niej gleb. Student potrafi wykonać niektóre badania geotechniczne i interpretować wyniki badań geotechnicznych | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i ich roli w powstawaniu gleb | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2018
- Mizerski W., Geologia Polski, PWN, Warszawa, 2020, 5
- Andrzej Manecki, Marek Muszyński, Przewodnik do petrografii, AGH, Kraków, 2008
- Czubla P., Mizerski W., Świerczewska-Gładysz, Przewodnik do ćwiczeń z geologii, PWN, Warszawa, 2004
- Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, PWN, Warszawa, 2004
- Lenczewska-Samotyja E., Łowkis A., Zdrojewska N, Zarys geologii z elementami geologii inżynierskiej i hydrogeologii, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Bolewski A., Parachoniak W., Petrografia, Wdawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Elżbieta Liber-Madziarz, Barbara Teisseyre, Mineralogia i petrografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, ISBN: 8370854621
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997
- Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1995