Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Hydrologia z elementami melioracji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia z elementami melioracji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 1,20,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 0,80,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy meteorologi i klimatologi. Podstawy gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
C-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.1
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.1
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu1
T-A-4Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy1
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi1
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna1
6
laboratoria
T-L-1Wyznaczenie zlewni topograficznej wybranego cieku i opracowanie parametrów fizycznych zlewni2
T-L-2Urządzenia do pomiaru stanu wód w rzekach2
T-L-3Opracowanie danych hydromatrycznych dla wybranego wodowskazu5
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.1
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne. Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.1
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.1
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.1
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).1
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.1
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.1
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.1
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.2
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-3Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni.3
A-A-4Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej.2
A-A-5Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych.3
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia.2
A-A-7Konsultacje2
20
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Prace obliczeniowe przepływów, krzywa konsumcyjna9
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych5
A-W-3Zapoznaie się z problematyką realizacji RDW w Polsce5
A-W-4Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.6
A-W-5Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady konwersatoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
OS_1A_W08C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-A-2, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
OS_1A_U01C-2, C-1T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-A-1, T-A-6M-1, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
OS_1A_K02C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_W01
zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_U01
opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C06_K01
potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Byczkowski A., Hydrologia T I i II, Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
  3. Chełmicki W, Hydrologia inżynierska, Zielona Sowa, Kraków, 2004
  4. Jokiel P., Marszelewski W., Pociask-Karteczka J., Hydrologia Polski, PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2023
  2. praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.1
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.1
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu1
T-A-4Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy1
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi1
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna1
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczenie zlewni topograficznej wybranego cieku i opracowanie parametrów fizycznych zlewni2
T-L-2Urządzenia do pomiaru stanu wód w rzekach2
T-L-3Opracowanie danych hydromatrycznych dla wybranego wodowskazu5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.1
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne. Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.1
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.1
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.1
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).1
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.1
T-W-7Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu.1
T-W-8Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania.1
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.2
T-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni.2
A-A-3Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni.3
A-A-4Samodzielne określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej.2
A-A-5Przydotowanie do sprawdzianów okresowych i częściowych.3
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia.2
A-A-7Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Prace obliczeniowe przepływów, krzywa konsumcyjna9
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych5
A-W-3Zapoznaie się z problematyką realizacji RDW w Polsce5
A-W-4Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii.6
A-W-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C06_W01zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne. Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-4Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-A-2Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody.
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłady konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C06_U01opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-10Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody
T-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne. Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-6Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-W-9Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna.
T-A-1Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych.
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłady konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C06_K01potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
C-1Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych.
Treści programoweT-W-2Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne. Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne.
T-W-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce.
T-W-1Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne.
T-W-5Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW).
T-A-3Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu
T-A-5Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi
T-A-6Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłady konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0