Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z matematyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu statystyki |
C-2 | Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyliczanie przykładów w programach komputerowych | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne, charakterystyki próby | 2 |
T-W-2 | rozkłady zmiennych losowych, zasady grupowania i porządkowania wyników | 1 |
T-W-3 | Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego | 2 |
T-W-4 | Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe, metody prównań średnich | 1 |
T-W-5 | Korelacja i regresja prosta | 1 |
T-W-6 | Transformacja wyników, testy nieparametryczne | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | konsultacje | 2 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-4 | czytanie wskazanej literatury | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B13_W01 Student posiada wiedzę w zakresie metod statystycznych | OS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B13_U01 Potrafi wykorzystać metody statystyczne do analizy danych | OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B13_K01 Ma świadomość ciągłego zdobywania wiedzy | OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B13_W01 Student posiada wiedzę w zakresie metod statystycznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedzę ze statystyki matematycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B13_U01 Potrafi wykorzystać metody statystyczne do analizy danych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność wnioskowania statystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B13_K01 Ma świadomość ciągłego zdobywania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomośc konieczności uzupełniania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobek A., Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2007
- Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, 2012
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Markiewska-Krawiec D,. Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2001