Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomiczne skutki gospodarowania w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomiczne skutki gospodarowania w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,70zaliczenie
projektyP6 8 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności analizowania zmian w gospodarce na bazie trendów i celów długookresowych;
C-2wykształcenie umiejętności doboru i budowy wskaźników zmian w gospodarce i środowisku na podstawie dostępnych parametrów (danych);
C-3zrozumienie metod alternatywnych osiągania celów w gospodarce i umiejętność analizy ich skutków środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szacowanie zmian podstawowych parametrów gospodarczych i ich wpływ na stan środowiska i jego zmiany.8
8
wykłady
T-W-1Prognozy rozwoju gospodarczego6
T-W-2Strategie rozwiązywania problemów wynikających z gospodarowania przestrzenią8
T-W-3Scenariusze działań w zakresie rowiązywania problemów środowiska i ich koszty.6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-P-2Czytanie zaleconej literatury12
A-P-3Wykonywanie zadań domowych opartych na analizie danych12
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Czytanie zaleconej literatury18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Analiza danych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań cząstkowych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C08_W01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi.
GP_1A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C08_U01
Potrafi analizować uwarunkowania środowiskowe z wykorzystaniem standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej w celu właściwego planowania rozwoju
GP_1A_U13C-1, C-2T-P-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C08_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z rozwojem gospodarczym i jego wpływem na stan środowiska i przestrzeni
GP_1A_K07, GP_1A_K11C-3T-P-1M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C08_W01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy do zrozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi
3,0Student posiada postawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi ale nie potrafi samodzielnie identyfikować tego związku dla konkretnych przykładów
3,5Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i podejmuje samodzielne próby identyfikacji tego związku dla konkretnych przykładów
4,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi w stopniu podstawowym identyfikować i opisywać ten związek dla konkretnych przykładów
4,5Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi trafnie identyfikować i opisywać ten związek dla konkretnych przykładów
5,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi trafnie identyfikować i umiejętnie opisywać ten związek dla konkretnych przykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C08_U01
Potrafi analizować uwarunkowania środowiskowe z wykorzystaniem standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej w celu właściwego planowania rozwoju
2,0Student nie posiada umiejności analizowania środowiskowych uwarunkowań dla rozwoju gospodarczego
3,0Student z pomocą nauczyciela podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
3,5Student z ograniczoną pomocą nauczyciela podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
4,0Student w miarę samodzielnie podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
4,5Student samodzielnie podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
5,0Student umiejętnie stosuje standardowe metody stosowane w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C08_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z rozwojem gospodarczym i jego wpływem na stan środowiska i przestrzeni
2,0Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylamaty związane z rozwojem gospodarczym
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z rozwojem gospodarczym
3,5Student przy identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym stara się działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy ale wymaga w tym pomocy nauczyciela
4,0Student przy identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym stara się działać w spoób kreatywny i przedsiębiorczy
4,5Student sprawnie posługuje się umiejętnością kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia w identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym.
5,0Student biegle posługuje się umiejętnością kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia w identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym.

Literatura podstawowa

  1. Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju, Zysk i s-ka, Warszawa, 2010
  2. Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Luchter B., Przyrodnicze podstawy gospodarowania, Wyd. UE w Krakowie, Kraków, 2009
  2. Polak W., Noch T., Globalne i regionalne problemy ochrony środowiska, Gdańska Wyższa Szkoła Administracji, Gdańsk, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szacowanie zmian podstawowych parametrów gospodarczych i ich wpływ na stan środowiska i jego zmiany.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prognozy rozwoju gospodarczego6
T-W-2Strategie rozwiązywania problemów wynikających z gospodarowania przestrzenią8
T-W-3Scenariusze działań w zakresie rowiązywania problemów środowiska i ich koszty.6
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-P-2Czytanie zaleconej literatury12
A-P-3Wykonywanie zadań domowych opartych na analizie danych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Czytanie zaleconej literatury18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C08_W01Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W07ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności analizowania zmian w gospodarce na bazie trendów i celów długookresowych;
C-2wykształcenie umiejętności doboru i budowy wskaźników zmian w gospodarce i środowisku na podstawie dostępnych parametrów (danych);
C-3zrozumienie metod alternatywnych osiągania celów w gospodarce i umiejętność analizy ich skutków środowiskowych
Treści programoweT-W-1Prognozy rozwoju gospodarczego
T-W-2Strategie rozwiązywania problemów wynikających z gospodarowania przestrzenią
T-W-3Scenariusze działań w zakresie rowiązywania problemów środowiska i ich koszty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy do zrozumienia związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi
3,0Student posiada postawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi ale nie potrafi samodzielnie identyfikować tego związku dla konkretnych przykładów
3,5Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i podejmuje samodzielne próby identyfikacji tego związku dla konkretnych przykładów
4,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi w stopniu podstawowym identyfikować i opisywać ten związek dla konkretnych przykładów
4,5Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi trafnie identyfikować i opisywać ten związek dla konkretnych przykładów
5,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat związku między gospodarowaniem w środowisku i jego skutkami społecznymi i środowiskowymi i potrafi trafnie identyfikować i umiejętnie opisywać ten związek dla konkretnych przykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C08_U01Potrafi analizować uwarunkowania środowiskowe z wykorzystaniem standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej w celu właściwego planowania rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności analizowania zmian w gospodarce na bazie trendów i celów długookresowych;
C-2wykształcenie umiejętności doboru i budowy wskaźników zmian w gospodarce i środowisku na podstawie dostępnych parametrów (danych);
Treści programoweT-P-1Szacowanie zmian podstawowych parametrów gospodarczych i ich wpływ na stan środowiska i jego zmiany.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Analiza danych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Ocena zadań cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejności analizowania środowiskowych uwarunkowań dla rozwoju gospodarczego
3,0Student z pomocą nauczyciela podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
3,5Student z ograniczoną pomocą nauczyciela podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
4,0Student w miarę samodzielnie podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
4,5Student samodzielnie podejmuje próby zastosowania standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
5,0Student umiejętnie stosuje standardowe metody stosowane w gospodarce przestrzennej do analizy środowiskowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C08_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z rozwojem gospodarczym i jego wpływem na stan środowiska i przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K07prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty
GP_1A_K11potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zrozumienie metod alternatywnych osiągania celów w gospodarce i umiejętność analizy ich skutków środowiskowych
Treści programoweT-P-1Szacowanie zmian podstawowych parametrów gospodarczych i ich wpływ na stan środowiska i jego zmiany.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Analiza danych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Ocena zadań cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, identyfikując i rozstrzygając dylamaty związane z rozwojem gospodarczym
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z rozwojem gospodarczym
3,5Student przy identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym stara się działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy ale wymaga w tym pomocy nauczyciela
4,0Student przy identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym stara się działać w spoób kreatywny i przedsiębiorczy
4,5Student sprawnie posługuje się umiejętnością kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia w identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym.
5,0Student biegle posługuje się umiejętnością kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia w identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z rozwojem gospodarczym.