Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Geografia ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geografia ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z geografii społeczno-ekonomicznej w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z zagadnieniami spełeczno-ekonomicznymi i gospodarczymi wpływającymi na gospodarkę przestrzenią Polski
C-2Znajomość procesów charakteryzujących system społeczno-gospodarczy kształtujący strukturę funkcjonalno-przestrzenną kraju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Charakterystyka społeczno-gospodarcza określonego regionu na podstawie danych udostępnionych przez GUS.2
T-P-2Zbadanie koncentracji przestrzennej danego zjawiska metodą Lorentza.1
T-P-3Zastosowanie trójkąta Ossana do analizy danych udostępnionych przez GUS.2
T-P-4Analiza struktur demograficznych określonego regionu. Wyznaczanie zasięgów oddziaływania miast.2
T-P-5Ocena ogólnej atrakcyjności turystycznej gmin i uwarunkowań rozwoju turystyki, wyznaczanie regionów z punktu widzenia możliwości rozwoju turystyki metodą graficzną.2
9
wykłady
T-W-1Przedmiot badań geografii ekonomicznej oraz jej podział.2
T-W-2Demografia: liczba ludności, rozmieszczenie ludności, przyrost naturalny, ruch wędrówkowy, struktura demograficzna wg płci i wieku, aktywność zawodowa, struktura ekonomiczna.2
T-W-3Osadnictwo: system osadnictwa miejskiego, pojęcie miasta i jego rozwój, struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta, funkcje miast, korzyści aglomeracji, system osadnictwa wiejskiego, definicja wsi oraz jej formy.2
T-W-4Podstawowe zasoby środowiska przyrodniczego: surowce i energetyka, użytkowanie ziemi. Przemysł i górnictwo: ogólne problemy rozwoju przemysłu, przegląd wybranych gałęzi.2
T-W-5Gospodarka oprata na wiedzy. Technopolie, czynniki lokalizacji, dyfuzja innowacji. Organizacja przestrzenna gospodarki. Infrastruktura: definicje i rodzaje infrastruktury.2
T-W-6Usługi. Turystyka: walory krajoznawcze i wypoczynkowe, baza noclegowa a wielkość ruchu turystycznego. Handel.2
T-W-7Globalizacja i organizacje międzynarodowe. Globalne zmiany klimatu, skutki ekonomiczne, klęski żywiołowe.2
T-W-8Rozwój zrównoważony. Ład przestrzenny. Regiony ekonomiczne i regionalizacja.2
T-W-9Wzrost i rozwój gospodarczy: typy, czynniki, wskaźniki. Wybrane problemy gospodarcze Polski.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie projektu charakteryzującego wybrany region pod względem społeczno-gospodarczym14
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonane zadania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B10_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia ekonomicze i gospodarcze dotyczące przestrzeni gospodarczej Polski oraz zna podstawowe zasoby przyrodnicze Polski.
GP_1A_W07, GP_1A_W22C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-2M-3, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B10_U01
Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w działalności rutynowej, logicznego rozumowania, komunikacji i konsultacji ze specjalistami w dziedzinie nauk społecznych, umiejętność samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji
GP_1A_U04C-1, C-2T-W-9, T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-3M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B10_K01
Student wykazuje umiejętność pracy grupowej oraz sprawność i skuteczność podejmowanych działań; rozumie wartość różnorodności kulturowej świata i przestrzega zasad zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur; posiada poczucie odpowiedzialności za stan zasobów Ziemi
GP_1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B10_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia ekonomicze i gospodarcze dotyczące przestrzeni gospodarczej Polski oraz zna podstawowe zasoby przyrodnicze Polski.
2,0Student nie potrafi wykazać wpływu zagadnień społeczno-ekonomicznych na gospodarowanie przestrzenią. Nie zna lub tylko w niewielkim stopniu wymienia zasoby naturalne Polski.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zagadnienia ekonomoczno-gospodarcze Polski ale ma trudności z powiązaniem ich z zagospodarowaniem przestrzeni. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski, ale nie zna rejonów ich występowania.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe zagadnienia ekonomoczno-gospodarcze Polski, które mają wpływ na sposób zagospodarowania przestrzennego. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski, ale nie zna rejonów ich występowania.
4,0Student potrafi wykazać wpływ podstawowych zagdnień ekonomiczno-gospodarczych na kierunek zagospodarownia przestrzeni przyrodniczej. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski i potrafi wskazać główne rejony ich występowania.
4,5Student potrafi wykazać wpływ większości zagdnień ekonomiczno-gospodarczych na kierunek zagospodarownia przestrzeni przyrodniczej. Zna zasoby naturalne Polski i potrafi wskazać główne rejony ich występowania.
5,0Student potrafi wykazać wpływ wszystkich najważniejszych zagadnień społecznych, demograficznych, osadniczych, gospodarczych na kształtowanie struktury przestrzenno-funkcjonalnej kraju. na wyrywki potrafi wymieniać zasoby naturalne Polski i ch miejsca występowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B10_U01
Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w działalności rutynowej, logicznego rozumowania, komunikacji i konsultacji ze specjalistami w dziedzinie nauk społecznych, umiejętność samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji
2,0Student nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy przy określaniu zagadnień społeczno-ekonomicznych, nie posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych.
3,0Student słabo wykorzystuje posiadaną wiedzę ekonomiczno-gospodarczą i ma trudności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych.
3,5Student próbuje logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych, ale ma trudności z ich wyrażeniem wynikające z braku znajomości odpowiedniej terminologii.
4,0Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzy do określania zagadnień społeczno-ekonomicznych i gospodarczych. Posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych. Czasami jednak myli niektóre pojęcia stosowane w geografii ekonomicznej.
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać posiadaną wiedzy do określania zagadnień społeczno-ekonomicznych i gospodarczych. Posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych.
5,0Student posiada wysoką umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy w dziedzinie społeczno-ekonomicznej. Logicznie rozumuje wszelkie aspekty gospodarcze i umiejętnie używa fachowej terminologii.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B10_K01
Student wykazuje umiejętność pracy grupowej oraz sprawność i skuteczność podejmowanych działań; rozumie wartość różnorodności kulturowej świata i przestrzega zasad zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur; posiada poczucie odpowiedzialności za stan zasobów Ziemi
2,0Student nie wykazuje potrzeba ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, nie potrafi pracowac w grupie lub nie wykazuje chęci do wspólnej pracy.
3,0Wykazuje niską swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i odpowiedniego nimi gospodarowania. Słabo pracuje w grupie.
3,5Wykazuje niską swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i odpowiedniego nimi gospodarowania, ale stara się dobrze współpracować w grupie.
4,0Sudent wykazuje potrzebę ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, potrafi pracowac w grupie. Jest świadomy odpowiedniego gospodarowania zasobami naturalnymi, ale nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur.
4,5Sudent wykazuje potrzebę ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, potrafi pracowac w grupie. Jest świadomy odpowiedniego gospodarowania zasobami naturalnymi.
5,0Student jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadami zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur. Bardzo dobrze pracuje w grupie. Wykazuje dużą swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i jesy świadomy odpowiedniego nimi gospodarowania.

Literatura podstawowa

  1. Domański Ryszard, Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa, 2004, dowolne wydanie
  2. Dobosiewicz Z., Olszewski T., Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa, 1994
  3. Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Wrona J., Rak J., Podstawy geografii ekonomicznej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Charakterystyka społeczno-gospodarcza określonego regionu na podstawie danych udostępnionych przez GUS.2
T-P-2Zbadanie koncentracji przestrzennej danego zjawiska metodą Lorentza.1
T-P-3Zastosowanie trójkąta Ossana do analizy danych udostępnionych przez GUS.2
T-P-4Analiza struktur demograficznych określonego regionu. Wyznaczanie zasięgów oddziaływania miast.2
T-P-5Ocena ogólnej atrakcyjności turystycznej gmin i uwarunkowań rozwoju turystyki, wyznaczanie regionów z punktu widzenia możliwości rozwoju turystyki metodą graficzną.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań geografii ekonomicznej oraz jej podział.2
T-W-2Demografia: liczba ludności, rozmieszczenie ludności, przyrost naturalny, ruch wędrówkowy, struktura demograficzna wg płci i wieku, aktywność zawodowa, struktura ekonomiczna.2
T-W-3Osadnictwo: system osadnictwa miejskiego, pojęcie miasta i jego rozwój, struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta, funkcje miast, korzyści aglomeracji, system osadnictwa wiejskiego, definicja wsi oraz jej formy.2
T-W-4Podstawowe zasoby środowiska przyrodniczego: surowce i energetyka, użytkowanie ziemi. Przemysł i górnictwo: ogólne problemy rozwoju przemysłu, przegląd wybranych gałęzi.2
T-W-5Gospodarka oprata na wiedzy. Technopolie, czynniki lokalizacji, dyfuzja innowacji. Organizacja przestrzenna gospodarki. Infrastruktura: definicje i rodzaje infrastruktury.2
T-W-6Usługi. Turystyka: walory krajoznawcze i wypoczynkowe, baza noclegowa a wielkość ruchu turystycznego. Handel.2
T-W-7Globalizacja i organizacje międzynarodowe. Globalne zmiany klimatu, skutki ekonomiczne, klęski żywiołowe.2
T-W-8Rozwój zrównoważony. Ład przestrzenny. Regiony ekonomiczne i regionalizacja.2
T-W-9Wzrost i rozwój gospodarczy: typy, czynniki, wskaźniki. Wybrane problemy gospodarcze Polski.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie projektu charakteryzującego wybrany region pod względem społeczno-gospodarczym14
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B10_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia ekonomicze i gospodarcze dotyczące przestrzeni gospodarczej Polski oraz zna podstawowe zasoby przyrodnicze Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W07ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
GP_1A_W22ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z zagadnieniami spełeczno-ekonomicznymi i gospodarczymi wpływającymi na gospodarkę przestrzenią Polski
C-2Znajomość procesów charakteryzujących system społeczno-gospodarczy kształtujący strukturę funkcjonalno-przestrzenną kraju
Treści programoweT-W-4Podstawowe zasoby środowiska przyrodniczego: surowce i energetyka, użytkowanie ziemi. Przemysł i górnictwo: ogólne problemy rozwoju przemysłu, przegląd wybranych gałęzi.
T-W-1Przedmiot badań geografii ekonomicznej oraz jej podział.
T-W-7Globalizacja i organizacje międzynarodowe. Globalne zmiany klimatu, skutki ekonomiczne, klęski żywiołowe.
T-W-3Osadnictwo: system osadnictwa miejskiego, pojęcie miasta i jego rozwój, struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta, funkcje miast, korzyści aglomeracji, system osadnictwa wiejskiego, definicja wsi oraz jej formy.
T-W-8Rozwój zrównoważony. Ład przestrzenny. Regiony ekonomiczne i regionalizacja.
T-W-6Usługi. Turystyka: walory krajoznawcze i wypoczynkowe, baza noclegowa a wielkość ruchu turystycznego. Handel.
T-W-5Gospodarka oprata na wiedzy. Technopolie, czynniki lokalizacji, dyfuzja innowacji. Organizacja przestrzenna gospodarki. Infrastruktura: definicje i rodzaje infrastruktury.
T-W-2Demografia: liczba ludności, rozmieszczenie ludności, przyrost naturalny, ruch wędrówkowy, struktura demograficzna wg płci i wieku, aktywność zawodowa, struktura ekonomiczna.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać wpływu zagadnień społeczno-ekonomicznych na gospodarowanie przestrzenią. Nie zna lub tylko w niewielkim stopniu wymienia zasoby naturalne Polski.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zagadnienia ekonomoczno-gospodarcze Polski ale ma trudności z powiązaniem ich z zagospodarowaniem przestrzeni. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski, ale nie zna rejonów ich występowania.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe zagadnienia ekonomoczno-gospodarcze Polski, które mają wpływ na sposób zagospodarowania przestrzennego. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski, ale nie zna rejonów ich występowania.
4,0Student potrafi wykazać wpływ podstawowych zagdnień ekonomiczno-gospodarczych na kierunek zagospodarownia przestrzeni przyrodniczej. Zna podstawowe zasoby naturalne Polski i potrafi wskazać główne rejony ich występowania.
4,5Student potrafi wykazać wpływ większości zagdnień ekonomiczno-gospodarczych na kierunek zagospodarownia przestrzeni przyrodniczej. Zna zasoby naturalne Polski i potrafi wskazać główne rejony ich występowania.
5,0Student potrafi wykazać wpływ wszystkich najważniejszych zagadnień społecznych, demograficznych, osadniczych, gospodarczych na kształtowanie struktury przestrzenno-funkcjonalnej kraju. na wyrywki potrafi wymieniać zasoby naturalne Polski i ch miejsca występowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B10_U01Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w działalności rutynowej, logicznego rozumowania, komunikacji i konsultacji ze specjalistami w dziedzinie nauk społecznych, umiejętność samodzielnego uczenia się i zdobywania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z zagadnieniami spełeczno-ekonomicznymi i gospodarczymi wpływającymi na gospodarkę przestrzenią Polski
C-2Znajomość procesów charakteryzujących system społeczno-gospodarczy kształtujący strukturę funkcjonalno-przestrzenną kraju
Treści programoweT-W-9Wzrost i rozwój gospodarczy: typy, czynniki, wskaźniki. Wybrane problemy gospodarcze Polski.
T-P-5Ocena ogólnej atrakcyjności turystycznej gmin i uwarunkowań rozwoju turystyki, wyznaczanie regionów z punktu widzenia możliwości rozwoju turystyki metodą graficzną.
T-P-2Zbadanie koncentracji przestrzennej danego zjawiska metodą Lorentza.
T-P-1Charakterystyka społeczno-gospodarcza określonego regionu na podstawie danych udostępnionych przez GUS.
T-P-3Zastosowanie trójkąta Ossana do analizy danych udostępnionych przez GUS.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonane zadania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy przy określaniu zagadnień społeczno-ekonomicznych, nie posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych.
3,0Student słabo wykorzystuje posiadaną wiedzę ekonomiczno-gospodarczą i ma trudności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych.
3,5Student próbuje logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych, ale ma trudności z ich wyrażeniem wynikające z braku znajomości odpowiedniej terminologii.
4,0Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzy do określania zagadnień społeczno-ekonomicznych i gospodarczych. Posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych. Czasami jednak myli niektóre pojęcia stosowane w geografii ekonomicznej.
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać posiadaną wiedzy do określania zagadnień społeczno-ekonomicznych i gospodarczych. Posiada umiejętności logicznego łączenia faktów i formowania wniosków dotyczących zagadnień ekonomiczno-gospodarczych.
5,0Student posiada wysoką umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy w dziedzinie społeczno-ekonomicznej. Logicznie rozumuje wszelkie aspekty gospodarcze i umiejętnie używa fachowej terminologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B10_K01Student wykazuje umiejętność pracy grupowej oraz sprawność i skuteczność podejmowanych działań; rozumie wartość różnorodności kulturowej świata i przestrzega zasad zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur; posiada poczucie odpowiedzialności za stan zasobów Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z zagadnieniami spełeczno-ekonomicznymi i gospodarczymi wpływającymi na gospodarkę przestrzenią Polski
C-2Znajomość procesów charakteryzujących system społeczno-gospodarczy kształtujący strukturę funkcjonalno-przestrzenną kraju
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań geografii ekonomicznej oraz jej podział.
T-W-7Globalizacja i organizacje międzynarodowe. Globalne zmiany klimatu, skutki ekonomiczne, klęski żywiołowe.
T-W-8Rozwój zrównoważony. Ład przestrzenny. Regiony ekonomiczne i regionalizacja.
T-W-9Wzrost i rozwój gospodarczy: typy, czynniki, wskaźniki. Wybrane problemy gospodarcze Polski.
T-P-1Charakterystyka społeczno-gospodarcza określonego regionu na podstawie danych udostępnionych przez GUS.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonane zadania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje potrzeba ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, nie potrafi pracowac w grupie lub nie wykazuje chęci do wspólnej pracy.
3,0Wykazuje niską swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i odpowiedniego nimi gospodarowania. Słabo pracuje w grupie.
3,5Wykazuje niską swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i odpowiedniego nimi gospodarowania, ale stara się dobrze współpracować w grupie.
4,0Sudent wykazuje potrzebę ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, potrafi pracowac w grupie. Jest świadomy odpowiedniego gospodarowania zasobami naturalnymi, ale nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur.
4,5Sudent wykazuje potrzebę ciągłego doskomalenia i przyswajania wiedzy, potrafi pracowac w grupie. Jest świadomy odpowiedniego gospodarowania zasobami naturalnymi.
5,0Student jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadami zachowania wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur. Bardzo dobrze pracuje w grupie. Wykazuje dużą swiadomość wyczerpywalności niektórych zasobów naturalnych i jesy świadomy odpowiedniego nimi gospodarowania.