Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Rekultywacja terenów zdegradowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja terenów zdegradowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach i środowisku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji terenów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta ze sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów rekultywacyjnych1
T-L-2Ocena stopnia zakwaszenia gruntów. Neutralizacja kwasowości przez wapnowanie - dobór formy i dawki nawozu wapniowego1
T-L-3Zapoznanie z metodą określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną2
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i użytkowania terenów1
T-L-5Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi2
T-L-6Określenie rodzaju i stopnia degradacji lub dewastacji terenu przez działania wydobywcze w oparciu o konkretny przykład obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu - wyjaśnienie pojęć: degradacja i dewastacja terenu oraz rekultywacja. Funkcje przyrodnicze gleb w terenie jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji terenów w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne1
T-W-2Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne1
T-W-3Problem degradacji kwasowej i alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja odczynu1
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne2
T-W-5Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów1
T-W-6Przesłanki i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)1
T-W-7Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach21
A-L-3Studiowanie literatury specjalistycznej20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach9
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OB3_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie stopnia zdegradowania terenów i dobrania odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
GP_1A_W02, GP_1A_W05C-4, C-3, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OB3_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień degradacji terenu oraz dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
GP_1A_U13, GP_1A_U11, GP_1A_U07C-4, C-3, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OB3_K01
W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między czynnikami abiotycznymi a biotycznymi w terenie
GP_1A_K04, GP_1A_K06C-4, C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OB3_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie stopnia zdegradowania terenów i dobrania odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OB3_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień degradacji terenu oraz dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OB3_K01
W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między czynnikami abiotycznymi a biotycznymi w terenie
2,0Student nie wykazuje dostatecznych kompetencji związanych z przedmiotem
3,0Student wykazuje dostateczne kompetencje związane z przedmiotem
3,5Student wykazuje nieco ponad dostateczne kompetencje związane z przedmiotem
4,0Student wykazuje dobre kompetencje związane z przedmiotem
4,5Student wykazuje ponad dobre kompetencje związane z przedmiotem
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawn. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. AR w Lublinie, Lublin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów rekultywacyjnych1
T-L-2Ocena stopnia zakwaszenia gruntów. Neutralizacja kwasowości przez wapnowanie - dobór formy i dawki nawozu wapniowego1
T-L-3Zapoznanie z metodą określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną2
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i użytkowania terenów1
T-L-5Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi2
T-L-6Określenie rodzaju i stopnia degradacji lub dewastacji terenu przez działania wydobywcze w oparciu o konkretny przykład obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu - wyjaśnienie pojęć: degradacja i dewastacja terenu oraz rekultywacja. Funkcje przyrodnicze gleb w terenie jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji terenów w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne1
T-W-2Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne1
T-W-3Problem degradacji kwasowej i alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja odczynu1
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne2
T-W-5Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów1
T-W-6Przesłanki i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)1
T-W-7Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach9
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach21
A-L-3Studiowanie literatury specjalistycznej20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach9
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB3_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie stopnia zdegradowania terenów i dobrania odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta ze sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi rekultywacji gruntów
Treści programoweT-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-7Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-6Przesłanki i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)
T-W-5Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów
T-W-3Problem degradacji kwasowej i alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja odczynu
T-W-2Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu - wyjaśnienie pojęć: degradacja i dewastacja terenu oraz rekultywacja. Funkcje przyrodnicze gleb w terenie jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji terenów w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne
T-L-5Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi
T-L-3Zapoznanie z metodą określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB3_U01W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień degradacji terenu oraz dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
GP_1A_U11pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie
GP_1A_U07potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta ze sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi rekultywacji gruntów
Treści programoweT-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-7Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-6Przesłanki i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)
T-W-5Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów
T-W-3Problem degradacji kwasowej i alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja odczynu
T-W-2Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne
T-L-5Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi
T-L-3Zapoznanie z metodą określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną
T-L-6Określenie rodzaju i stopnia degradacji lub dewastacji terenu przez działania wydobywcze w oparciu o konkretny przykład obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-L-2Ocena stopnia zakwaszenia gruntów. Neutralizacja kwasowości przez wapnowanie - dobór formy i dawki nawozu wapniowego
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i użytkowania terenów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada nieco ponad dostateczne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB3_K01W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między czynnikami abiotycznymi a biotycznymi w terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta ze sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji terenów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi rekultywacji gruntów
Treści programoweT-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-7Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-6Przesłanki i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych)
T-W-5Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów
T-W-3Problem degradacji kwasowej i alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja odczynu
T-W-2Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne
T-L-5Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi
T-L-3Zapoznanie z metodą określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną
T-L-6Określenie rodzaju i stopnia degradacji lub dewastacji terenu przez działania wydobywcze w oparciu o konkretny przykład obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-L-2Ocena stopnia zakwaszenia gruntów. Neutralizacja kwasowości przez wapnowanie - dobór formy i dawki nawozu wapniowego
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i użytkowania terenów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje dostatecznych kompetencji związanych z przedmiotem
3,0Student wykazuje dostateczne kompetencje związane z przedmiotem
3,5Student wykazuje nieco ponad dostateczne kompetencje związane z przedmiotem
4,0Student wykazuje dobre kompetencje związane z przedmiotem
4,5Student wykazuje ponad dobre kompetencje związane z przedmiotem
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje związane z przedmiotem