Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią III (Ochrona środowiska):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią III (Ochrona środowiska) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii i fizjografii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma wiedzę przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. Jest przygotowany do uczestniczenia w działaniach mających na celu ochronę środowiska oraz do współpracy przy sporządzaniu dokumentów oceniających zasoby i stan środowiska przyrodniczego oraz wpływ inwestowania na środowisko. Student nabywa umiejętności dostrzegania i analizowania zależności między środowiskiem przyrodniczym a zagospodarowaniem terenu oraz dyskutowania, argumentacji i łagodzenia konfliktów. Potrafi korzystać z danych źródłowych, pozyskiwać informacje z baz danych i z literatury, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza możliwości ochrony, wybór najskuteczniejszych metod ochrony powierzchniowej. | 2 |
T-A-2 | Metody planowania ochrony przyrody (plany ochrony i plany zarządzania obszarami chronionymi). | 2 |
T-A-3 | Zagożenia jakości powietrza, wód i gleb, metody poprawy jakości stanu środowiska | 2 |
T-A-4 | Problematyka ochrony przyrody i środowiska w planie zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. | 3 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja gatunków o różnym stopniu zagrożenia na podstawie czerwonych list i czerwonych ksiąg. | 2 |
T-L-2 | Ocena walorów i zagrożeń obiektów cennych przyrodniczo. Wybór metod ochrony. | 4 |
T-L-3 | Obszary konfliktowe i cenne przyrodniczo jako uwarunkowania rozwoju – analiza na przykładach. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia przyrodnicze i nawiązanie do innych dyscyplin szczegółowych. Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Formy ochrony przyrody, ich znaczenie dla lokalnej gospodarki przestrzenią i wpływ na procedury planistyczne. Obszary przyrodniczo cenne. Kryteria typowania gatunków chronionych i zagrożonych. Procedury planistyczne dla obszarów objętych różnymi formami ochrony przyrody. | 2 |
T-W-3 | Zasoby środowiska i jakość jego komponentów – atmosfera, gleby, wody, krajobraz. | 4 |
T-W-4 | Ochrona wód śródlądowych i mokradeł w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej. | 2 |
T-W-5 | Ochrona gatunków i siedlisk. System Natura 2000. Programy rolno-środowiskowe. | 2 |
T-W-6 | Ochrona krajobrazu, konsekwencje fragmentacji ekosystemów, ekologiczne znaczenie wielkości i kształtu ekosystemów, wyspy ekologiczne, bariery i korytarze ekologiczne. | 2 |
T-W-7 | Ocena stanu środowiska biotycznego, wskaźniki różnorodności biologicznej. Rola bioindykacyjna gatunków i zbiorowisk roślinnych. Przyrodnicze skutki introdukcji gatunków inwazyjnych. Biomonitoring. | 2 |
T-W-8 | Czynna ochrona gatunków i siedlisk. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji na wybrany temat z zakresu tematyki przedmiotu | 10 |
A-A-3 | konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 6 |
A-A-4 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 6 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 6 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 7 |
A-W-5 | czytanie literatury związanej z przedmiotem | 9 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C13_W01 Ma wiedzę na temat zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. | GP_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C13_U01 W opracowywaniu zagadnień gospodarki przestrzennej potrafi korzystać z dokumentacji przyrodniczych. Potrafi dokonać oceny stanu komponentów środowiska na podstawie dostarczonych danych. | GP_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-3 | S-3 |
GP_1A_C13_U02 Potrafi zidentyfikować uwarunkowania środowiskowe związane z obszarami będącymi przedmiotem opracowań planistycznych. | GP_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C13_K01 Rozumie istotne znaczenie zachowania wysokiej jakości koponentów środowiska biotycznego i abiotycznego, ma świadomość zależności między środowiskiem a zagospodarowaniem terenu. | GP_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C13_W01 Ma wiedzę na temat zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe informacje z zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C13_U01 W opracowywaniu zagadnień gospodarki przestrzennej potrafi korzystać z dokumentacji przyrodniczych. Potrafi dokonać oceny stanu komponentów środowiska na podstawie dostarczonych danych. | 2,0 | |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GP_1A_C13_U02 Potrafi zidentyfikować uwarunkowania środowiskowe związane z obszarami będącymi przedmiotem opracowań planistycznych. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawi w formie sprawozdania pisemnego analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C13_K01 Rozumie istotne znaczenie zachowania wysokiej jakości koponentów środowiska biotycznego i abiotycznego, ma świadomość zależności między środowiskiem a zagospodarowaniem terenu. | 2,0 | |
3,0 | W podstawowym zakresie rozumie znaczenie zachowania wysokiej jakości komponentów środowiska biotycznego i abiotycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydaw. UW., Warszawa, 2008
- Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, LKP, Świebodzin, 2000
- Praca zbiorowa, Ocena i wycena zasobów przyrodniczych. Wyd. III., Wydawnictwo SGGW, 2013