Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,00,50zaliczenie
projektyP2 9 1,50,35zaliczenie
zajęcia terenoweT2 6 0,50,15zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z dyscyplinami nauki biologii oraz z jej metodami badawczymi, w tym z systematyką świata roślinnego i zwierzęcego, systematyką zbiorowisk roślinnych, wchodzących w skład szaty roślinnej, która jest istotnym elementem krajobrazu.
C-2Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych. Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalających ocenić stan środowiska przyrodniczego.
C-3Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.3
T-P-2Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.2
T-P-3Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.2
T-P-4Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.2
T-P-5Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.3
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.2
T-P-7Zaliczenie w formie pisemnej.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.2
T-W-2Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i zagrożonych wyginięciem. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej fauny. Zoowskaźniki.2
T-W-3Zasady systematycznego podziału organizmów świata roślinnego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków1
T-W-4Roślinność potencjalna i rzeczywista. Klasyfikacja siedlisk roślinnych.3
T-W-5Zieleń urządzona. Funkcje terenów leśnych, zadrzewień i zieleni urządzonej. Gospodarcze znaczenie niektórych gatunków roślin.2
T-W-6Ekologiczne podstawy ochrony przyrody1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
12
zajęcia terenowe
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń26
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
45
zajęcia terenowe
A-T-1Udział studenta w ćwiczeniach terenowych6
A-T-2Przygotowanie się teoretyczne do ćwiczeń9
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań i projektów
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
S-5Ocena formująca: wejściówki

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_W01
Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie. Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy.
GP_1A_W04, GP_1A_W05C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_U01
Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta; student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
GP_1A_U01, GP_1A_U17, GP_1A_U18, GP_1A_U13C-2T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-2M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_K01
Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu.
GP_1A_K04C-3T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-2M-2S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_W01
Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie. Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy.
2,0Student nie ma wiedzy na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, nie ma żadnej wiedzy na temat ekosystemów różnych krajobrazów, a w nich bytujących zwierząt.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę na temat bioróżnorodności świata, ma ogólną wiedzę o ekosystemach (fitocenozach i zoocenozach) różnych krajobrazów.
3,5Student ma wiedzę i dośc dobrze przedstawia bioróżnorodność świata przyrody, zna ekosystemy różnych krajobrazów, a w nich bytujące zwierzęta.
4,0Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt.
4,5Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt, zna Konwencję o różnorodności biologicznej.
5,0Student bardzo dobrze interpretuje bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów, Zna i charakteryzuje ekosystemy zróżnicowanych krajobrazów w Polsce, dostrzega w nich mozaikę zbiorowisk roślinnych i potrafi je dokładnie charakteryzować, zna świat zwierzęcy tych ekosystemów, wie jaką rolę odgrywają ekosystemy w krajobrazie oraz jak należy w nich gospodarować, aby ich nie degradować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_U01
Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta; student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
2,0Student nie ma umiejętności, nie potrafi rozpoznawać zbiorowisk roślinnych w poznanych ekosystemach różnych krajobrazów Polski, nie potrafi wymienić ważniejszych, pospolitych zwierząt bytujących w tych ekosystemach, nie potrafi rozwiązać żadnych problemów proekologicznych na styku przyroda-gospodarka.
3,0Student potrafi wyróżnić kilka ekosystemów wykształconych w różnych krajobrazach oraz je krótko scharakteryzować.
3,5Student potrafi dość dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,0Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,5Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w ekosystemach, potrafi rozwiązywaćproblemy proekologiczne na styku przyroda-gospodarka.
5,0Student potrafi bardzo dobrze rozpoznawać poznane ekosystemy różnych krajobrazów, włącznie z rozwijającymi się w nich fiotocenozami oraz bytującymi w nich zwierzętami z podtypu kręgowce, nabył umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_K01
Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy i świadomości, że działalność inżynierska przynosi negatywne skutki dla przyrody, środowiska.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę, przy tym nie jest w pełni świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
3,5Student ma dość dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,0Student ma dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,5Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, 2004
  2. Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, 2014, wdanie pierwsze
  3. Falińska Krystyna, Ekologia roślin, PWN, 2012, trzecie
  4. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  5. Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  6. Campbell N., Biologia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012
  7. Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa, Polska Gady, płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
  3. Praca zbiorowa, Polska Ssaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
  4. Praca zbiorowa, Polska Ptaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.3
T-P-2Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.2
T-P-3Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.2
T-P-4Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.2
T-P-5Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.3
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.2
T-P-7Zaliczenie w formie pisemnej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.2
T-W-2Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i zagrożonych wyginięciem. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej fauny. Zoowskaźniki.2
T-W-3Zasady systematycznego podziału organizmów świata roślinnego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków1
T-W-4Roślinność potencjalna i rzeczywista. Klasyfikacja siedlisk roślinnych.3
T-W-5Zieleń urządzona. Funkcje terenów leśnych, zadrzewień i zieleni urządzonej. Gospodarcze znaczenie niektórych gatunków roślin.2
T-W-6Ekologiczne podstawy ochrony przyrody1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń26
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział studenta w ćwiczeniach terenowych6
A-T-2Przygotowanie się teoretyczne do ćwiczeń9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_W01Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie. Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
GP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z dyscyplinami nauki biologii oraz z jej metodami badawczymi, w tym z systematyką świata roślinnego i zwierzęcego, systematyką zbiorowisk roślinnych, wchodzących w skład szaty roślinnej, która jest istotnym elementem krajobrazu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.
T-W-3Zasady systematycznego podziału organizmów świata roślinnego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, nie ma żadnej wiedzy na temat ekosystemów różnych krajobrazów, a w nich bytujących zwierząt.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę na temat bioróżnorodności świata, ma ogólną wiedzę o ekosystemach (fitocenozach i zoocenozach) różnych krajobrazów.
3,5Student ma wiedzę i dośc dobrze przedstawia bioróżnorodność świata przyrody, zna ekosystemy różnych krajobrazów, a w nich bytujące zwierzęta.
4,0Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt.
4,5Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt, zna Konwencję o różnorodności biologicznej.
5,0Student bardzo dobrze interpretuje bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów, Zna i charakteryzuje ekosystemy zróżnicowanych krajobrazów w Polsce, dostrzega w nich mozaikę zbiorowisk roślinnych i potrafi je dokładnie charakteryzować, zna świat zwierzęcy tych ekosystemów, wie jaką rolę odgrywają ekosystemy w krajobrazie oraz jak należy w nich gospodarować, aby ich nie degradować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_U01Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta; student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
GP_1A_U17potrafi rozpoznać przynależność organizmów do głównych grup systematycznych i umie posługiwać się przewodnikami do identyfikacji gatunków
GP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
GP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych. Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalających ocenić stan środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-P-1Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-P-3Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.
T-P-4Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.
T-P-5Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.
T-P-2Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań i projektów
S-5Ocena formująca: wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności, nie potrafi rozpoznawać zbiorowisk roślinnych w poznanych ekosystemach różnych krajobrazów Polski, nie potrafi wymienić ważniejszych, pospolitych zwierząt bytujących w tych ekosystemach, nie potrafi rozwiązać żadnych problemów proekologicznych na styku przyroda-gospodarka.
3,0Student potrafi wyróżnić kilka ekosystemów wykształconych w różnych krajobrazach oraz je krótko scharakteryzować.
3,5Student potrafi dość dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,0Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,5Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w ekosystemach, potrafi rozwiązywaćproblemy proekologiczne na styku przyroda-gospodarka.
5,0Student potrafi bardzo dobrze rozpoznawać poznane ekosystemy różnych krajobrazów, włącznie z rozwijającymi się w nich fiotocenozami oraz bytującymi w nich zwierzętami z podtypu kręgowce, nabył umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_K01Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią.
Treści programoweT-P-1Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-P-3Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.
T-P-4Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.
T-P-5Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.
T-P-2Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań i projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy i świadomości, że działalność inżynierska przynosi negatywne skutki dla przyrody, środowiska.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę, przy tym nie jest w pełni świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
3,5Student ma dość dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,0Student ma dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,5Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.