Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Jakość życia na obszarach miejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość życia na obszarach miejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1realizacja treści przedmiotu wymaga podstawowej znajomości zagadnień socjologicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z warunkami życia w mieście i ich zróżnicowaniem oraz czynnikami wpływającymi na jakość życia mieszkańców miast
C-2Przygotowanie studentów do analizy warunków i jakości życia na podstawie obiektywnych danych i subiektywnych odczuć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena wpływu warunków życia mieszkańców miast na ich zadowolenie z życia (obiektywizm warunków, subiektywizm ocen). Analiza porównawcza warunków i jakości życia w mieście i na wsi. Rankingi miast pod względem jakości życia. Monitoring jakości życia w mieście: dziedziny, aspekty wskaźniki. Dobór wskaźników do oceny wybranego aspektu życia w mieście. Ocena dostępności danych opisujących warunki i jakość życia.5
T-A-2Metody badań ankietowych w identyfikacji potrzeb, oczekiwań, opinii i ocen mieszkańców miast. Budowanie dialogu mieszkańców z władzą jako płaszczyzny wymiany informacji i wyboru decyzji wpływających na jakość życia w mieście.4
9
wykłady
T-W-1Pojęcie jakości życia, dziedziny, aspekty i wskaźniki. Społeczne, środowiskowe i ekonomiczne uwarunkowania życia w miastach. Organizacja życia w miastach i jej wpływ na jakość życia mieszkańców (transport i komunikacja, infrastruktura komunalna, rynek pracy, instytucje kultury i rozrywki). Związki zagospodarowania przestrzennego miast z jakością życia ich mieszkańców.4
T-W-2Miejskie obszary biedy. Skutki niezadowolenia z jakości życia w mieście (suburbanizacja i rozlewanie się miast). Kierunki rozwoju współczesnych miast w kontekście podniesienia jakości życia. Planistyczne, techniczne i organizacyjne możliwości poprawy warunków życia w mieście.5
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2wykonanie samodzielnych zadań przedstawionych na zajęciach15
A-A-3czytanie wskazanej literatury15
A-A-4wyszukiwanie i analiza danych do zadań21
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, ocena etapowa projektu
S-2Ocena podsumowująca: test wiedzy z treści wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OA1_W01
ma wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast
GP_1A_W06, GP_1A_W14, GP_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OA1_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne typowe dla obszarów miejskich
GP_1A_U01C-2T-A-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OA1_K01
posiada zdolność rozpoznawania związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, właściwie je interpretuje i potrafi myśleć kreatywnie
GP_1A_K09, GP_1A_K08C-2T-A-2, T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OA1_W01
ma wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast
2,0nie posiada podstawowej wiedzy na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i nie potrafi omówić podstawowych narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast
3,0posiada podstawową wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście oraz poftafi wskazać 2 podstawowe narzędzia poprawy jakości życia mieszkańców miast
3,5posiada podstawową wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście oraz potrafi wskazać 4 podstawowe narzędzia poprawy jakości życia mieszkańców miast
4,0umiejętnie porusza się w problematyce analizy i oceny warunków życia w mieście i trafnie dobiera narzędzia poprawy jakości życia do zidentyfikowanych problemów
4,5ma pogłębioną wiedzę o analizie i ocenie warunków zycia w mieście oraz narzędziach jej poprawy
5,0biegle porusza się w problematyce analizy i oceny warunków życia w mieście oraz swobodnie dobiera narzędzia poprawy jakości życia do zidentyfikowanych problemów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OA1_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne typowe dla obszarów miejskich
2,0nie potrafi wymienić i interpretować zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich
3,0potrafi wymienić 3 podstawowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich opisując je w stopniu podstawowym
3,5potrafi wymienić 3 podstawowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich i opisać je na poziomie podstawowym ze wskazaniem przykładów
4,0potrafi wymienić i opisać 5 podstawowych zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich
4,5potrafi identyfikować typowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich i swobodnie wypowiada się na ich temat
5,0biegle porusza się w obszarze identyfikacji zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich z podaniem ich przyczyn i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OA1_K01
posiada zdolność rozpoznawania związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, właściwie je interpretuje i potrafi myśleć kreatywnie
2,0nie rozpoznaje podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim
3,0posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim z podstawową umiejętnością ich interpretacji
3,5posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, potrafi je interpretować w stopniu podstawowym z elementami kreatywnego myślenia
4,0posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, trafnie je interpretuje i myśli kreatywnie
4,5posiada duże zdolności do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, trafnie je interpretuje i myśli kreatywnie
5,0biegle porusza się w tematyce związków i zależności w środowisku miejskim a w ich interpretacji posługuje się myśleniem kreatywnym

Literatura podstawowa

  1. Diagnoza społeczna. Warunki i jakość zycia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, coroczne raporty, www.diagnoza.com
  2. Borys T., Rogala P., Jakość zycia na poziomie lokalnym - ujęcie wskaźnikowe, UNDP, Warszawa, 2008
  3. Derbis R., Jakość życia - od wykluczonych do elity, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena wpływu warunków życia mieszkańców miast na ich zadowolenie z życia (obiektywizm warunków, subiektywizm ocen). Analiza porównawcza warunków i jakości życia w mieście i na wsi. Rankingi miast pod względem jakości życia. Monitoring jakości życia w mieście: dziedziny, aspekty wskaźniki. Dobór wskaźników do oceny wybranego aspektu życia w mieście. Ocena dostępności danych opisujących warunki i jakość życia.5
T-A-2Metody badań ankietowych w identyfikacji potrzeb, oczekiwań, opinii i ocen mieszkańców miast. Budowanie dialogu mieszkańców z władzą jako płaszczyzny wymiany informacji i wyboru decyzji wpływających na jakość życia w mieście.4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie jakości życia, dziedziny, aspekty i wskaźniki. Społeczne, środowiskowe i ekonomiczne uwarunkowania życia w miastach. Organizacja życia w miastach i jej wpływ na jakość życia mieszkańców (transport i komunikacja, infrastruktura komunalna, rynek pracy, instytucje kultury i rozrywki). Związki zagospodarowania przestrzennego miast z jakością życia ich mieszkańców.4
T-W-2Miejskie obszary biedy. Skutki niezadowolenia z jakości życia w mieście (suburbanizacja i rozlewanie się miast). Kierunki rozwoju współczesnych miast w kontekście podniesienia jakości życia. Planistyczne, techniczne i organizacyjne możliwości poprawy warunków życia w mieście.5
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2wykonanie samodzielnych zadań przedstawionych na zajęciach15
A-A-3czytanie wskazanej literatury15
A-A-4wyszukiwanie i analiza danych do zadań21
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OA1_W01ma wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
GP_1A_W14ma wiedzę na temat zasad opracowania i warunków wdrożenia modeli poprawy jakości życia w mieście, oceny ich skuteczności i weryfikacji
GP_1A_W17ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur osadniczych oraz powiązaniach i zależnościach zachodzących między nimi w skali krajowej i międzynarodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warunkami życia w mieście i ich zróżnicowaniem oraz czynnikami wpływającymi na jakość życia mieszkańców miast
Treści programoweT-W-1Pojęcie jakości życia, dziedziny, aspekty i wskaźniki. Społeczne, środowiskowe i ekonomiczne uwarunkowania życia w miastach. Organizacja życia w miastach i jej wpływ na jakość życia mieszkańców (transport i komunikacja, infrastruktura komunalna, rynek pracy, instytucje kultury i rozrywki). Związki zagospodarowania przestrzennego miast z jakością życia ich mieszkańców.
T-W-2Miejskie obszary biedy. Skutki niezadowolenia z jakości życia w mieście (suburbanizacja i rozlewanie się miast). Kierunki rozwoju współczesnych miast w kontekście podniesienia jakości życia. Planistyczne, techniczne i organizacyjne możliwości poprawy warunków życia w mieście.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wiedzy z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i nie potrafi omówić podstawowych narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast
3,0posiada podstawową wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście oraz poftafi wskazać 2 podstawowe narzędzia poprawy jakości życia mieszkańców miast
3,5posiada podstawową wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście oraz potrafi wskazać 4 podstawowe narzędzia poprawy jakości życia mieszkańców miast
4,0umiejętnie porusza się w problematyce analizy i oceny warunków życia w mieście i trafnie dobiera narzędzia poprawy jakości życia do zidentyfikowanych problemów
4,5ma pogłębioną wiedzę o analizie i ocenie warunków zycia w mieście oraz narzędziach jej poprawy
5,0biegle porusza się w problematyce analizy i oceny warunków życia w mieście oraz swobodnie dobiera narzędzia poprawy jakości życia do zidentyfikowanych problemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OA1_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne typowe dla obszarów miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do analizy warunków i jakości życia na podstawie obiektywnych danych i subiektywnych odczuć.
Treści programoweT-A-2Metody badań ankietowych w identyfikacji potrzeb, oczekiwań, opinii i ocen mieszkańców miast. Budowanie dialogu mieszkańców z władzą jako płaszczyzny wymiany informacji i wyboru decyzji wpływających na jakość życia w mieście.
T-A-1Ocena wpływu warunków życia mieszkańców miast na ich zadowolenie z życia (obiektywizm warunków, subiektywizm ocen). Analiza porównawcza warunków i jakości życia w mieście i na wsi. Rankingi miast pod względem jakości życia. Monitoring jakości życia w mieście: dziedziny, aspekty wskaźniki. Dobór wskaźników do oceny wybranego aspektu życia w mieście. Ocena dostępności danych opisujących warunki i jakość życia.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, ocena etapowa projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić i interpretować zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich
3,0potrafi wymienić 3 podstawowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich opisując je w stopniu podstawowym
3,5potrafi wymienić 3 podstawowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich i opisać je na poziomie podstawowym ze wskazaniem przykładów
4,0potrafi wymienić i opisać 5 podstawowych zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich
4,5potrafi identyfikować typowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich i swobodnie wypowiada się na ich temat
5,0biegle porusza się w obszarze identyfikacji zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich z podaniem ich przyczyn i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OA1_K01posiada zdolność rozpoznawania związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, właściwie je interpretuje i potrafi myśleć kreatywnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K09ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca
GP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do analizy warunków i jakości życia na podstawie obiektywnych danych i subiektywnych odczuć.
Treści programoweT-A-2Metody badań ankietowych w identyfikacji potrzeb, oczekiwań, opinii i ocen mieszkańców miast. Budowanie dialogu mieszkańców z władzą jako płaszczyzny wymiany informacji i wyboru decyzji wpływających na jakość życia w mieście.
T-A-1Ocena wpływu warunków życia mieszkańców miast na ich zadowolenie z życia (obiektywizm warunków, subiektywizm ocen). Analiza porównawcza warunków i jakości życia w mieście i na wsi. Rankingi miast pod względem jakości życia. Monitoring jakości życia w mieście: dziedziny, aspekty wskaźniki. Dobór wskaźników do oceny wybranego aspektu życia w mieście. Ocena dostępności danych opisujących warunki i jakość życia.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, ocena etapowa projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozpoznaje podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim
3,0posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim z podstawową umiejętnością ich interpretacji
3,5posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, potrafi je interpretować w stopniu podstawowym z elementami kreatywnego myślenia
4,0posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, trafnie je interpretuje i myśli kreatywnie
4,5posiada duże zdolności do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, trafnie je interpretuje i myśli kreatywnie
5,0biegle porusza się w tematyce związków i zależności w środowisku miejskim a w ich interpretacji posługuje się myśleniem kreatywnym