Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Geograficzne systemy informacji przestrzennej II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geograficzne systemy informacji przestrzennej II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 18 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znają podstawowe funkcje programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródła danych. Potrafią wykorzystywać podstawowe moduły programów do analiz środowiska i gospodarki przestrzennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności wykonywania prostych projektów w zakresie organizacji użytkowania przestrzeni, w tym ustalanie toków działań przy tworzeniu tych projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie analizy wielokryterialnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.2
T-L-2Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni.2
T-L-3Analiza sieci dróg woj. zachodniopomorskiego i wpływu ruchu drogowego na możliwości migracyjne zwierząt.1
T-L-4Analiza zjawisk punktowych (wykorzystanie GPS).1
T-L-5Wykorzystanie programu CrimeStat do oceny rozmieszczenia zjawisk punktowych.1
T-L-6Interpolacja danych przestrzennych. Wykorzystanie programu Surfer w gospodarce przestrzennej.2
T-L-7Bazy danych związane z gospodarką przestrzenną (dostępne w Internecie)1
T-L-8Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programach wektorowych (na przykładzie Quantum GIS).2
T-L-9Digitalizacja map i zdjęć lotniczych.2
T-L-10Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.1
T-L-11Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.2
T-L-12Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych.1
18
wykłady
T-W-1Pozyskiwanie i przetwarzanie danych dla potrzeb gospodarki przestrzennej.2
T-W-2Zastosowanie danych geograficznych w administracji publicznej.1
T-W-3Bazy danych związane z planowaniem przestrzennym.1
T-W-4Projekty oceny środowiska przyrodniczego w technologii GIS.2
T-W-5Przykłady praktycznego wykorzystywania systemów GIS w gospodarce przestrzennej.1
T-W-6Standardy danych przestrzennych. Dyrektywa INSPIRE. Polski zasób kartograficzny.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.18
A-L-2Praca własna12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Czytanie literatury.11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C22_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS w organizacji uzytkowania przestrzeni. Zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi GIS. Ma podstawową wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami krajobrazu, zna rządzące nimi prawidłowości i potrafi je wykorzystać przy tworzeniu projektów dotyczących gospodarownia przestrzenią.
GP_1A_W02, GP_1A_W13, GP_1A_W18C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C22_U01
Pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie. Posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych.
GP_1A_U11C-1T-W-1, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-8, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C22_K01
Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
GP_1A_K01C-1T-L-11, T-L-3, T-L-12M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C22_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS w organizacji uzytkowania przestrzeni. Zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi GIS. Ma podstawową wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami krajobrazu, zna rządzące nimi prawidłowości i potrafi je wykorzystać przy tworzeniu projektów dotyczących gospodarownia przestrzenią.
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS.
3,0Zna podstawy teoretyczne GIS. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS.
3,5Zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS z elementami teledetekcji. Umie wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS.
4,0Zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS z elementami teledetekcji. Umie wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne. Potrafi realizować toki postępowania, prowadzące do tworzenia skomplikowanych map wynikowych.
4,5Zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i Teledetekcji. Umie wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS. Potrafi zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych elementów środowiska.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i Teledetekcji. Umie wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS. Potrafi samodzielnie zaplanować toki postępowania, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki analiz przestrzennych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C22_U01
Pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie. Posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych.
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w gospodarce przestrzennej.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C22_K01
Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.

Literatura podstawowa

  1. Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
  2. Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie analizy wielokryterialnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.2
T-L-2Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni.2
T-L-3Analiza sieci dróg woj. zachodniopomorskiego i wpływu ruchu drogowego na możliwości migracyjne zwierząt.1
T-L-4Analiza zjawisk punktowych (wykorzystanie GPS).1
T-L-5Wykorzystanie programu CrimeStat do oceny rozmieszczenia zjawisk punktowych.1
T-L-6Interpolacja danych przestrzennych. Wykorzystanie programu Surfer w gospodarce przestrzennej.2
T-L-7Bazy danych związane z gospodarką przestrzenną (dostępne w Internecie)1
T-L-8Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programach wektorowych (na przykładzie Quantum GIS).2
T-L-9Digitalizacja map i zdjęć lotniczych.2
T-L-10Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.1
T-L-11Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.2
T-L-12Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pozyskiwanie i przetwarzanie danych dla potrzeb gospodarki przestrzennej.2
T-W-2Zastosowanie danych geograficznych w administracji publicznej.1
T-W-3Bazy danych związane z planowaniem przestrzennym.1
T-W-4Projekty oceny środowiska przyrodniczego w technologii GIS.2
T-W-5Przykłady praktycznego wykorzystywania systemów GIS w gospodarce przestrzennej.1
T-W-6Standardy danych przestrzennych. Dyrektywa INSPIRE. Polski zasób kartograficzny.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.18
A-L-2Praca własna12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Czytanie literatury.11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C22_W01Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS w organizacji uzytkowania przestrzeni. Zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi GIS. Ma podstawową wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami krajobrazu, zna rządzące nimi prawidłowości i potrafi je wykorzystać przy tworzeniu projektów dotyczących gospodarownia przestrzenią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W13zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych
GP_1A_W18ma podstawową wiedzę o relacjach i więziach społecznych oraz zna rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do różnych warunków środowiskowych, zna metody i narzędzia wykorzystywane w przeprowadzaniu badań społecznych i ich zastosowanie w gospodarce przestrzennej, w szczególności zachowań i potrzeb przestrzennych człowieka
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wykonywania prostych projektów w zakresie organizacji użytkowania przestrzeni, w tym ustalanie toków działań przy tworzeniu tych projektów.
Treści programoweT-W-4Projekty oceny środowiska przyrodniczego w technologii GIS.
T-W-6Standardy danych przestrzennych. Dyrektywa INSPIRE. Polski zasób kartograficzny.
T-W-5Przykłady praktycznego wykorzystywania systemów GIS w gospodarce przestrzennej.
T-W-2Zastosowanie danych geograficznych w administracji publicznej.
T-W-3Bazy danych związane z planowaniem przestrzennym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS.
3,0Zna podstawy teoretyczne GIS. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS.
3,5Zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS z elementami teledetekcji. Umie wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS.
4,0Zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS z elementami teledetekcji. Umie wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne. Potrafi realizować toki postępowania, prowadzące do tworzenia skomplikowanych map wynikowych.
4,5Zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i Teledetekcji. Umie wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS. Potrafi zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych elementów środowiska.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i Teledetekcji. Umie wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS. Potrafi samodzielnie zaplanować toki postępowania, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki analiz przestrzennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C22_U01Pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie. Posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U11pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wykonywania prostych projektów w zakresie organizacji użytkowania przestrzeni, w tym ustalanie toków działań przy tworzeniu tych projektów.
Treści programoweT-W-1Pozyskiwanie i przetwarzanie danych dla potrzeb gospodarki przestrzennej.
T-L-6Interpolacja danych przestrzennych. Wykorzystanie programu Surfer w gospodarce przestrzennej.
T-L-9Digitalizacja map i zdjęć lotniczych.
T-L-2Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni.
T-L-8Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programach wektorowych (na przykładzie Quantum GIS).
T-L-1Wykorzystanie analizy wielokryterialnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.
T-L-10Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
T-L-7Bazy danych związane z gospodarką przestrzenną (dostępne w Internecie)
T-L-5Wykorzystanie programu CrimeStat do oceny rozmieszczenia zjawisk punktowych.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w gospodarce przestrzennej.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C22_K01Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wykonywania prostych projektów w zakresie organizacji użytkowania przestrzeni, w tym ustalanie toków działań przy tworzeniu tych projektów.
Treści programoweT-L-11Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.
T-L-3Analiza sieci dróg woj. zachodniopomorskiego i wpływu ruchu drogowego na możliwości migracyjne zwierząt.
T-L-12Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.