Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych pojęć i praw fizyki.
C-2Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym.
C-3Przeliczanie jednostkek wielokrotnych i podwielokrotnych na jednostki podstawowe układu SI oraz pozaukładowych na SI.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Jednostki układu SI i ich przeliczanei. Sprawdzian pisemny.3
T-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna); ćwiczenia laboratoryjne z wybranych działów fizyki11
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana. Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.2
T-W-2Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.2
T-W-3Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.2
T-W-4Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.2
T-W-5Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.2
T-W-6Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.1
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładów.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach i zaliczeniu.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu.12
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu przy wykorzystaniu e-platformy oraz zalecanej literatury.38
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdania.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B08_W01
Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii.
GP_1A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B08_U01
Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. Umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych.
GP_1A_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B08_K01
Student potrafi pracować w zespole i ma świadomość uczenia się przez całe życie.
GP_1A_K02, GP_1A_K05C-2T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B08_W01
Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B08_U01
Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. Umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B08_K01
Student potrafi pracować w zespole i ma świadomość uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki pod red. Elżbiety Skórskiej, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, III
  2. Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1973
  3. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Jednostki układu SI i ich przeliczanei. Sprawdzian pisemny.3
T-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna); ćwiczenia laboratoryjne z wybranych działów fizyki11
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana. Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.2
T-W-2Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.2
T-W-3Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.2
T-W-4Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.2
T-W-5Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.2
T-W-6Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.1
T-W-7Zaliczenie pisemne wykładów.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach i zaliczeniu.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu.12
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu przy wykorzystaniu e-platformy oraz zalecanej literatury.38
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B08_W01Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych pojęć i praw fizyki.
C-2Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-W-2Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.
T-W-5Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.
T-W-3Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.
T-W-4Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.
T-W-6Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B08_U01Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. Umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych pojęć i praw fizyki.
C-2Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana. Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.
T-W-2Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.
T-W-5Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.
T-W-3Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.
T-W-4Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.
T-W-6Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.
T-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna); ćwiczenia laboratoryjne z wybranych działów fizyki
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdania.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B08_K01Student potrafi pracować w zespole i ma świadomość uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K02potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
GP_1A_K05potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna); ćwiczenia laboratoryjne z wybranych działów fizyki
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.