Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Monitoring środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy o metodach stosowanych w monitoringu, wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża i organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby.2
T-A-2Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).1
T-A-3Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne.2
T-A-4Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi.2
T-A-5Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. Monitoring lasów2
9
wykłady
T-W-1Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów1
T-W-2Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym.1
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce.1
T-W-4Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce.2
T-W-5Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych2
T-W-6Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych7
A-A-3Opracowanie i interpretacja danych monitoringu przyrody ożywionej na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych7
A-A-4Przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach i sprawdzianów7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2studiowanie literatury14
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów
M-5metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena formująca: Ocena projektu zespołowego
S-5Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C18_W01
Student ma wiedzę potrzebną do identyfikacji zagrożeń dla środowiska, sposobie i metodach stosowanych w monitoringu.
GP_1A_W02, GP_1A_W06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-3, M-5, M-4, M-2, M-1S-3, S-2, S-5, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C18_U01
Student umie pozyskiwać, interpretować i wykorzystać wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz potrafi planować system monitoringu.
GP_1A_U05, GP_1A_U15, GP_1A_U01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-3, M-5, M-4S-3, S-5, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C18_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod stosowanych w monitoringu środowiska, umożliwiających poprawę jakości środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
GP_1A_K06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-3, M-5, M-4, M-2, M-1S-3, S-5, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C18_W01
Student ma wiedzę potrzebną do identyfikacji zagrożeń dla środowiska, sposobie i metodach stosowanych w monitoringu.
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu monitoringu środowiska. Nie rozumie wpływu antropopresji na środowisko.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu monitoringu środowiska na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na środowisko.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu monitoringu środowiska na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić zagrożenia dla środowiska spowodowane antropopresją.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą zagrożenia środowiska, potrafi wymienić i opisać metody stosowane w monitoringu.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat monitoringu. Zna sposoby i metody stosowane w monitoringu.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat monitoringu. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodniczych oraz zna sposoby i metody stosowane w monitoringu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C18_U01
Student umie pozyskiwać, interpretować i wykorzystać wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz potrafi planować system monitoringu.
2,0Student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji. Nie uczestniczy w pracy w grupie.
3,0W stopniu podstawowym pozyskuje i interpretuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz podaje składowe systemu monitoringu. Uczestniczy w pracy w grupie.
3,5Uczestniczy w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangażowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej. Podaje składowe systemu monitoringu
4,0Pozyskuje, interpretuje oraz praktycznie wykorzystuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie.
4,5Posiada umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie.
5,0Posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz umiejętność planowania systemu monitoringu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C18_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod stosowanych w monitoringu środowiska, umożliwiających poprawę jakości środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani w grupie. Nie umie określić priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,0Student organizuje prace własną i pracę innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracować w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,5Student organizuje prace własną i pracę innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
5,0Student z łatowścią organizuje prace własną i innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz.U. Nr 25/2008, poz. 150 ze zmianami)., 2008
  2. Szklarczyk M., Ochrona atmosfery., Wydaw. UWM., Olsztyn, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Raporty i monografie tematyczne Biblioteki Monitoringu Środowiska, Roczniki statystyczne „Ochrona Środowiska”

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby.2
T-A-2Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).1
T-A-3Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne.2
T-A-4Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi.2
T-A-5Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. Monitoring lasów2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów1
T-W-2Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym.1
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce.1
T-W-4Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce.2
T-W-5Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych2
T-W-6Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych7
A-A-3Opracowanie i interpretacja danych monitoringu przyrody ożywionej na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych7
A-A-4Przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach i sprawdzianów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2studiowanie literatury14
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C18_W01Student ma wiedzę potrzebną do identyfikacji zagrożeń dla środowiska, sposobie i metodach stosowanych w monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o metodach stosowanych w monitoringu, wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża i organizmów żywych.
Treści programoweT-W-2Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym.
T-W-4Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce.
T-W-5Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych
T-W-6Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER
T-W-1Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce.
T-A-4Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi.
T-A-1Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby.
T-A-2Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).
T-A-3Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne.
T-A-5Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. Monitoring lasów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
M-4Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-4Ocena formująca: Ocena projektu zespołowego
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu monitoringu środowiska. Nie rozumie wpływu antropopresji na środowisko.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu monitoringu środowiska na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na środowisko.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu monitoringu środowiska na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić zagrożenia dla środowiska spowodowane antropopresją.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą zagrożenia środowiska, potrafi wymienić i opisać metody stosowane w monitoringu.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat monitoringu. Zna sposoby i metody stosowane w monitoringu.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat monitoringu. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodniczych oraz zna sposoby i metody stosowane w monitoringu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C18_U01Student umie pozyskiwać, interpretować i wykorzystać wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz potrafi planować system monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
GP_1A_U15ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów
GP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o metodach stosowanych w monitoringu, wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża i organizmów żywych.
Treści programoweT-W-2Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym.
T-W-4Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce.
T-W-5Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych
T-W-6Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER
T-W-1Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce.
T-A-4Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi.
T-A-1Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby.
T-A-2Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).
T-A-3Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne.
T-A-5Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. Monitoring lasów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-5Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-4Ocena formująca: Ocena projektu zespołowego
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji. Nie uczestniczy w pracy w grupie.
3,0W stopniu podstawowym pozyskuje i interpretuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz podaje składowe systemu monitoringu. Uczestniczy w pracy w grupie.
3,5Uczestniczy w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangażowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej. Podaje składowe systemu monitoringu
4,0Pozyskuje, interpretuje oraz praktycznie wykorzystuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie.
4,5Posiada umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie.
5,0Posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz umiejętność planowania systemu monitoringu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C18_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod stosowanych w monitoringu środowiska, umożliwiających poprawę jakości środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o metodach stosowanych w monitoringu, wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża i organizmów żywych.
Treści programoweT-W-2Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym.
T-W-4Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce.
T-W-5Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych
T-W-6Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER
T-W-1Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów
T-W-3System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce.
T-A-4Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi.
T-A-1Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby.
T-A-2Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne).
T-A-3Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne.
T-A-5Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. Monitoring lasów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
M-4Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-5Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi
S-4Ocena formująca: Ocena projektu zespołowego
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani w grupie. Nie umie określić priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,0Student organizuje prace własną i pracę innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracować w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
4,5Student organizuje prace własną i pracę innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
5,0Student z łatowścią organizuje prace własną i innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.