Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Bioenergetyka komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioenergetyka komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i fizyki, w tym biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.4
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem4
T-A-3Chemiczne składniki komórek2
T-A-4Cząsteczki w komórkach.2
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.4
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.4
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.2
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.4
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.2
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.2
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.2
T-W-8Regulacja metabolizmu.4
T-W-9Możliwości wydatkowania energii (naprawa DNA).2
T-W-10Funkcje enzymów i ich rola w procesie wykorzystywania energii przez komórki2
T-W-11Magazynowanie energii w komórkach.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przegląd literatury polskojęzycznej z podanych przez prowadzącego źródeł i praca ze słownikiem10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
MS_1A_W11R1A_W01, R1A_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
MS_1A_U02, MS_1A_U03R1A_U02, R1A_U05, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
MS_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej).
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.

Literatura podstawowa

  1. Tzagoloff A., Mitochondria, Plenum Press, New York, 1982, Pierwsze
  2. Alberts. B. i inni, Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2005, Drugie
  3. NICHOLLS DAVID G, BIOENERGETYKA, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Dykens J.A., Will Y., Drug-induced mitochondrial dysfunction., Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2008
  2. Wojtczak L., Siedemdziesiąt lat badań nad oksydacyjna fosforylacją, czyli od koncepcji chemicznego sprzężenia do wirującej ATP-azy, Kosmos 49, 467-479., 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.4
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem4
T-A-3Chemiczne składniki komórek2
T-A-4Cząsteczki w komórkach.2
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.4
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.4
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.2
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.4
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.2
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.2
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.2
T-W-8Regulacja metabolizmu.4
T-W-9Możliwości wydatkowania energii (naprawa DNA).2
T-W-10Funkcje enzymów i ich rola w procesie wykorzystywania energii przez komórki2
T-W-11Magazynowanie energii w komórkach.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przegląd literatury polskojęzycznej z podanych przez prowadzącego źródeł i praca ze słownikiem10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-2_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej).
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-2_U01Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów zywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-2_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.