Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Biologiczny monitoring środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczny monitoring środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróznorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z biologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.2
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych2
T-A-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-A-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)1
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych2
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
15
wykłady
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Wykonanie konspektu7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu4
A-A-6Zaliczenie końcowe przedmiotu2
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-4Udział w konsultacjach5
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
MS_1A_W03R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2
MS_1A_O1-2_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
MS_1A_W13R1A_W05InzA_W02C-3, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_U01
Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U03, InzA_U07C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb
MS_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
MS_1A_O1-2_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_U01
Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego

Literatura podstawowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  3. Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1
  4. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  5. Namieśnik J., Łukasik J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Ledwoń K., Ekologiczne podstawy kształtowania technosfery, PWN, Warszawa - Wrocłąw, 1998, Wydawnictwo naukowe
  4. Wiatr I., Inżynieria ekologiczna, PTIE, Warszawa - Lublin, 1995
  5. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2005, 1, Seria Środowisko

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.2
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych2
T-A-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-A-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)1
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych2
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Wykonanie konspektu7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu4
A-A-6Zaliczenie końcowe przedmiotu2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-4Udział w konsultacjach5
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróznorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z biologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_W02Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_U01Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-A-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-A-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O1-2_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego