Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mleczarskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii mleczarskiej powinien znać podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii żywności.
W-2Student umie opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu2
T-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej20
T-L-3Oznaczenie kwasowości oraz zawartości wody i chlorku sodu w serach podpuszczkowych dojrzewajacych4
T-L-4Oznaczenie kwasowośći i zawartości wody w lodach4
30
wykłady
T-W-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich.10
T-W-3Wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w zagospodarowaniu produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń poprzez studiowanie literatury23
A-L-3Konsultacje7
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu.15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test uzupełnień obejmujący cały materiał
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie średniej ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C21_W02
Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
MS_1A_W14R1A_W04, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C21_U02
Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
MS_1A_U09, MS_1A_U01R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C21_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C21_W02
Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mleka wybranych ssaków oraz podstawowymi metodami jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C21_U02
Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić mleka. Nie potrafi także zaplanować procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką i oceną mleka, a także planowaniem procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, a uzyskane wyniki opracować przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C21_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa red. S. Ziajka, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t. 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa red. S. Ziajka, Mleczarstwo t.1, UWM, Olsztyn, 2008
  3. K. Kornacki, Ł. Łaniewska-Moroz, I. Warmińska-Radyko, Podstawy mikrobiologii mleczarskiej, Oficyna Wydawnicza"Hoża", Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Przegląd Mleczarski
  2. J. Molenda, Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu2
T-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej20
T-L-3Oznaczenie kwasowości oraz zawartości wody i chlorku sodu w serach podpuszczkowych dojrzewajacych4
T-L-4Oznaczenie kwasowośći i zawartości wody w lodach4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich.10
T-W-3Wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w zagospodarowaniu produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń poprzez studiowanie literatury23
A-L-3Konsultacje7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotu.15
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C21_W02Student ma podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W14Ma niezbędną wiedzę w zakresie podstaw technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.
Treści programoweT-W-2Mleko jako środowisko rozwoju drobnoustrojów, rola mikroorganizmów w technologii produkcji fermentowanych produktów mleczarskich.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test uzupełnień obejmujący cały materiał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mleka wybranych ssaków oraz podstawowymi metodami jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki mleka wybranych ssaków oraz podstawowych metod jego przetwarzania ze szczególnym uwzględnieniem procesu fermentacji z wykorzystaniem kultur mikrobiologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C21_U02Student potrafi scharakteryzować i ocenić mleko. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie średniej ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić mleka. Nie potrafi także zaplanować procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką i oceną mleka, a także planowaniem procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych etapach tego procesu.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką i oceną mleka. Potrafi zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych, a uzyskane wyniki opracować przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C21_K01Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego mleka oraz technologii jego przetwarzania, zagospodarowania produktów ubocznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań opartych na procesach mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-1Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu
T-L-2Ocena mleka surowego i spożywczego oraz technologia produkcji mleka fermentowanego, masła, kazeiny podpuszczkowej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne realizowane w zespołach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów