Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Wirusologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wirusologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedz z zakresu biologii, biologii komórki, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych2
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów2
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki4
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne2
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.4
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.1
15
wykłady
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.4
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.2
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.2
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.4
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.2
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.2
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.2
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.2
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.2
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.2
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia35
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
MS_1A_W03, MS_1A_W11, MS_1A_W12R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U05, MS_1A_U07R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
MS_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych.
4,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności.
4,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych.
5,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach. Potrafi poprowadzić dyskusję na wybrane zagadnienie z zakresu wirusologii ogólnej.

Literatura podstawowa

  1. Collier L. Oxford J., Wirusologia, PZWL, Warszawa, 2001, Drugie
  2. Goździcka-Józefiak A., Wirusologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2004, Pierwsze
  3. Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, PWN, Warszawa, 2004, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Larski Z., Diagnostyka wirusologiczna chorób zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1992, Trzecie
  2. Alberts B i inni, Podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2009, Drugie
  3. Wybrane publikacje dotyczące nowych wirusów i nowych technik detekcji, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych2
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów2
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki4
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne2
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.4
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.4
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.2
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.2
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.4
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.2
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.2
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.2
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.2
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.2
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.2
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia35
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C13_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych.
4,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności.
4,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych.
5,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C13_U01Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C13_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-L-1Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-2Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-5Analiza sekwencji genomu wirusowego.
T-L-6Przegląd programów do analizy bioinformatycznej sekwencji.
T-W-9Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe). Klonowanie jako metoda sztucznego powielania genów wirusowych.
T-W-3Bakteriofagi typu RNA i DNA.
T-W-10Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów.
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomó wirusowych.
T-W-4Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-5Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-6Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-7Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-8Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-11Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach. Potrafi poprowadzić dyskusję na wybrane zagadnienie z zakresu wirusologii ogólnej.