Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Metodyka nauczania przedmiotów zawodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodyka nauczania przedmiotów zawodowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu dydaktyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe pojęcia z zakresu metodyki nauczania przedmiotów zawodowych |
C-2 | znał cele, sposoby , zasady i środki nauczania |
C-3 | posiadał umiejętność wykorzystania wiedzy dydaktycznej w edukacji |
C-4 | świadomy roli i złożoności procesu nauczania - uczenia się. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane składniki warsztatu dydaktycznego nauczyciela. | 3 |
T-A-2 | Zasady nauczania przedmiotów zawodowych. | 2 |
T-A-3 | Metody i formy nauczania - uczenia się przedmiotów zawodowych. | 3 |
T-A-4 | Metody kontroli i oceny wyników nauczania. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot, cele i zadania metodyki nauczania przedmiotów zawodowych - etymologia pojęć. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe fizjologiczne uwarunkowania procesu nauczania - uczenia się zawodu oraz mechanizmy i procesy warunkujące zachowanie się człowieka. | 2 |
T-W-3 | Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania procesu nauczania - uczenia się zawodu. | 2 |
T-W-4 | Proces nauczania - uczenia się (ogniwa procesu nauczania), gnoseologiczne teorie poznania. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęć tj. dyskusji panelowej, metody przypadków. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie referatu tematycznego. | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-A-5 | Udział w zajęciach. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe |
M-3 | Metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dla wypowiedzi ustnej: zrozumienie polecenia, stopień wyczerpania tematu, kompozycja wypowiedzi, samodzielność, pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), oryginalność wypowiedzi |
S-2 | Ocena formująca: Dla prac praktycznych: zrozumienie polecenia, zaplanowanie pracy, sposób j jakość wykonania, dobór materiału, samodzielność i czas wykonania |
S-3 | Ocena formująca: Dla prac zespołowych: planowanie pracy, oryginalność pomysłów koncepcji pracy, skuteczność i jakość wykonania, terminowość, współpraca w zespole, prezentacja pracy |
S-4 | Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: stawianie ważnych pytań, udzielanie odpowiedzi na temat, podanie nowej myśli, dokonanie syntezy informacji, uczestnictwo w działaniu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Realizacja zadań zlecanych przez nauczyciela |
S-6 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie jednostki metodycznej w oparciu o technologiczny cykl kształcenia |
S-7 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_18_W01 Zna podstawowe cele i zadania metodyki nauczania przedmiotów zawodowych. | ZC_10A_W01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3, S-4, S-5, S-1, S-7, S-2 |
ZC_10A_18_W02 Zna znaczenie podstwowych pojęć z metodyki nauczania przedmiotów zawodowych. | ZC_10A_W01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-5, S-7, S-4, S-3, S-2, S-1 |
ZC_10A_18_W03 Ma ogólną wiedzę o podstawowych uwarunkowaniach procesu nauczania - uczenia się zawodu. | ZC_10A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-5, S-1, S-7, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_18_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między kszatłceniem ogólnym i zawodowym. | ZC_10A_U06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-7, S-4, S-6, S-5 |
ZC_10A_18_U02 Umie nazwać i scharakteryzować podstawowe ogniwa procesu nauczania - uczenia się. | ZC_10A_U06 | — | C-2, C-3 | T-W-4 | M-3, M-2 | S-7, S-4, S-1, S-5, S-2, S-6 |
ZC_10A_18_U03 Potrafi formułować i operacjonalizować celel kształcenia. | ZC_10A_U06 | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-3 | S-2, S-4, S-5, S-1, S-6, S-7 |
ZC_10A_18_U04 Umiał samodzielnie zaprojektować jednostkę metodyczną. | ZC_10A_U06 | — | C-2, C-3 | — | M-3 | S-2, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_18_K01 Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego i samodoskonalenia. | ZC_10A_K04 | — | C-4 | T-W-1 | M-3 | S-4 |
ZC_10A_18_K02 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania. | ZC_10A_K01 | — | C-4 | T-W-3 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_18_W01 Zna podstawowe cele i zadania metodyki nauczania przedmiotów zawodowych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu metodyki nauczania przedmiotów zawodowych (nie opanował podstawowego materiału programowego). |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędnych w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna). | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zatrzeżeń - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie - ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie |
Literatura podstawowa
- Szlosek T., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, ITE, Radom, 1995
- Plewka Cz., Radecki E., Kształcenie i samokształcenie w szkole, CKZ, Szczecin, 1992
- Plewka Cz., Radecki E., Niekonwencjonalne metody nauczania - uczenia się, CKZ, Szczecin, 1992
Literatura dodatkowa
- Kruszewski K., Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, PWN, Warszawa, 1992
- Nowacki T., Podstawy dydaktyki zawodowej, PWN, Warszawa, 1971