Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Czynniki wpływające na zachowania żywieniowe człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki wpływające na zachowania żywieniowe człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 38 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz posiada podstawową wiedzę z biochemii, fizjologii żywienia człowieka, fizjologii człowieka z elementami anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka
C-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
C-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Biologiczne czynniki regulujące pobieranie pokarmu. Głód i sytość.2
T-W-2Wpływ składu diety i zachowań żywieniowych na regulację głodu i sytości2
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych2
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych2
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia2
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia2
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości2
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała2
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie2
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych2
T-W-11Definicja natury i kultury1
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa1
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa1
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych1
T-W-15Historia kuchni1
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem1
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych1
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych1
T-W-19Żywność w świecie współczesnym1
T-W-20Definicja i historia reklamy1
T-W-21Metodologia reklamy1
T-W-22Specyfika reklamy żywności1
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej1
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby1
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości1
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią1
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią2
38

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach38
A-W-2analiza wskazanej literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego32
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem20
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_17_W01
Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka. Zdobyta wiedza może być wykorzystana w praktyce jako podstawa regulacji zachowań żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób określanych jako cywilizacyjne oraz w edukacji żywieniowej.
C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_W03
Słuchacz ma wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
C-3T-W-19, T-W-15, T-W-17, T-W-14, T-W-22, T-W-26, T-W-27, T-W-24, T-W-18, T-W-21, T-W-20, T-W-12, T-W-23, T-W-16, T-W-13, T-W-11, T-W-25M-3, M-2, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_W04
Słuchacz ma wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka (historia rolnictwa; historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z produkcją, przygotowywaniem, konsumpcją żywności; związki żywienia ze sferą obyczajową, religijną, ideologiczną) oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
C-3T-W-17, T-W-16, T-W-26, T-W-25, T-W-13, T-W-18, T-W-14, T-W-15, T-W-22, T-W-24, T-W-27, T-W-11, T-W-21, T-W-20, T-W-19, T-W-23, T-W-12M-2, M-3, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_W05
Słuchacz ma wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym (historia higieny, profilaktyki zdrowotnej i medycyny; historyczne kształtowanie się pojęć zdrowia i choroby oraz otyłości; kanony urody i modyfikacje ciała).
C-3T-W-17, T-W-20, T-W-24, T-W-15, T-W-26, T-W-12, T-W-27, T-W-14, T-W-21, T-W-25, T-W-13, T-W-23, T-W-19, T-W-18, T-W-22, T-W-11, T-W-16M-2, M-3, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_W06
Słuchacz ma wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
C-3T-W-27, T-W-22, T-W-26, T-W-16, T-W-20, T-W-25, T-W-24, T-W-12, T-W-14, T-W-11, T-W-17, T-W-23, T-W-18, T-W-19, T-W-15, T-W-21, T-W-13M-2, M-1, M-3S-1, S-2
ZC_10A_17_W07
Wiedza na temat: psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych;
C-2T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_W08
Ma wiedzę na temat obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się), etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń
C-2T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2
ZC_10A_17_W09
Ma wiedzę na temat funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania;
C-2T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-10M-1, M-3, M-2S-1, S-2
ZC_10A_17_W10
Ma wiedzę na temat psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii;
C-2T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-9M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_17_U01
Słuchacz rozumie rangę wpływu czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe oraz zna możliwości ich modyfikowania.
C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_U02
Słuchacz potrafi wyjaśnić zjawiska psychologicznye i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie;
C-2T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_U03
Słuchacz rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną.
C-3T-W-18, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-26, T-W-25, T-W-27, T-W-21, T-W-16, T-W-19, T-W-13, T-W-23, T-W-17, T-W-12, T-W-20, T-W-22, T-W-24M-3, M-2, M-1S-1, S-2
ZC_10A_17_U04
Słuchacz potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
C-3T-W-25, T-W-17, T-W-14, T-W-22, T-W-27, T-W-11, T-W-16, T-W-12, T-W-21, T-W-24, T-W-20, T-W-18, T-W-13, T-W-15, T-W-23, T-W-19, T-W-26M-2, M-1, M-3S-1, S-2
ZC_10A_17_U05
Słuchacz potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym.
C-3T-W-13, T-W-21, T-W-25, T-W-18, T-W-16, T-W-14, T-W-24, T-W-19, T-W-15, T-W-23, T-W-12, T-W-20, T-W-26, T-W-22, T-W-17, T-W-27, T-W-11M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_17_K01
Słuchacz posiada umiejętność modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety w celu uzyskiwania korzystnych zmian zachowań żywieniowych
C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ZC_10A_17_K02
Kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-10M-1, M-3, M-2S-1, S-2
ZC_10A_17_K03
Słuchacz potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo (czyli są zmienne i zależne od wielu czynników).
C-3T-W-21, T-W-15, T-W-14, T-W-11, T-W-13, T-W-17, T-W-16, T-W-27, T-W-24, T-W-23, T-W-19, T-W-22, T-W-12, T-W-20, T-W-18, T-W-25, T-W-26M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_17_W01
Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka. Zdobyta wiedza może być wykorzystana w praktyce jako podstawa regulacji zachowań żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób określanych jako cywilizacyjne oraz w edukacji żywieniowej.
2,0
3,0Słuchacz dostatecznie zna biologiczne czynniki determinujące zachowania żywieniowe człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZC_10A_17_W03
Słuchacz ma wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
ZC_10A_17_W04
Słuchacz ma wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka (historia rolnictwa; historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z produkcją, przygotowywaniem, konsumpcją żywności; związki żywienia ze sferą obyczajową, religijną, ideologiczną) oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
2,0Słuchacz nie ma wiedzy na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
3,0Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
3,5Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych
4,0Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
4,5Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
5,0Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
ZC_10A_17_W05
Słuchacz ma wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym (historia higieny, profilaktyki zdrowotnej i medycyny; historyczne kształtowanie się pojęć zdrowia i choroby oraz otyłości; kanony urody i modyfikacje ciała).
2,0Słuchacz nie ma wiedzy na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym
3,0Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
3,5Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
4,0Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
4,5Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
5,0Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
ZC_10A_17_W06
Słuchacz ma wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
2,0Słuchacz nie ma wiedzy na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
3,0Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
3,5Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
4,0Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
4,5Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
5,0Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
ZC_10A_17_W07
Wiedza na temat: psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych;
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
3,5Słuchacz posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
ZC_10A_17_W08
Ma wiedzę na temat obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się), etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
3,5Słuchacz posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
ZC_10A_17_W09
Ma wiedzę na temat funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania;
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
3,5Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
ZC_10A_17_W10
Ma wiedzę na temat psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii;
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
3,5Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_17_U01
Słuchacz rozumie rangę wpływu czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe oraz zna możliwości ich modyfikowania.
2,0Słuchacz nie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
3,0Słuchacz dostatecznie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
3,5Słuchacz ponad dostatecznie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
4,0Słuchacz dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
4,5Słuchacz ponad dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
5,0Słuchacz bardzo dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
ZC_10A_17_U02
Słuchacz potrafi wyjaśnić zjawiska psychologicznye i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie;
2,0Słuchacz nie potrafi wyjaśnić zjawisk psychologicznych i społecznych związanych z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie.
3,0Słuchacz częściowo wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie.
3,5Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie.
4,0Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady je ilustrujące.
4,5Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady je ilustrujące i przykłady zastosowania.
5,0Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady i potrafi praktycznie zastosować.
ZC_10A_17_U03
Słuchacz rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną.
2,0Słuchacz nie rozumie wpływu czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną.
3,0Słuchacz dostatecznie rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
3,5Słuchacz ponad dostatecznie rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
4,0Słuchacz dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
4,5Słuchacz ponad dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
5,0Słuchacz bardzo dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
ZC_10A_17_U04
Słuchacz potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
2,0Słuchacz nie potrafi odnajdywać i czytać kodów kulturowych znajdujących się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywności.
3,0Słuchacz dostatecznie potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
3,5Słuchacz ponad dostatecznie potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
4,0Słuchacz dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność
4,5Słuchacz ponad dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność
5,0Słuchacz bardzo dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność
ZC_10A_17_U05
Słuchacz potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym.
2,0Słuchacz nie potrafi odróżniać kulturowych uwarunkowań zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
3,0Słuchacz dostatecznie potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
3,5Słuchacz ponad dostatecznie potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
4,0Słuchacz dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
4,5Słuchacz ponad dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
5,0Słuchacz bardzo dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_17_K01
Słuchacz posiada umiejętność modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety w celu uzyskiwania korzystnych zmian zachowań żywieniowych
2,0Słuchacz nie posiada dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
3,0Słuchacz posiada dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
4,0Słuchacz posiada dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
4,5Słuchacz posiada ponad dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
5,0Słuchacz posiada bardzo dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
ZC_10A_17_K02
Kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
3,0Słuchacz prezentuje wybiórcze kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
3,5Słuchacz prezentuje wybiórcze kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w najbardziej typowych sytuacjach.
4,0Słuchacz prezentuje podstawowy zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w typowych sytuacjach.
4,5Słuchacz prezentuje szeroki zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w typowych sytuacjach.
5,0Słuchacz prezentuje szeroki zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w nietypowych sytuacjach.
ZC_10A_17_K03
Słuchacz potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo (czyli są zmienne i zależne od wielu czynników).
2,0Słuchacz nie potrafi dobierać metod nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
3,0Słuchacz dostatecznie potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
3,5Słuchacz ponad dostatecznie potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
4,0Słuchacz dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
4,5Słuchacz ponad dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
5,0Słuchacz bardzo dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo

Literatura podstawowa

  1. W. Traczyk i A. Trzebisk, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
  2. R. Murray, D. Granner, P. Mayes, V. Rodwell, R. Murray, D. Granner, P. Mayes, V. Rodwell, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012
  3. Jane Ogden, Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych, WUJ, 2010
  4. M. Pilska, M. Jeżewska – Zychowicz, Psychologia żywienia. Wybrane zagadnienia, SGGW, 2008
  5. B. Józefik, Anoreksja i bulimia psychiczna, WUJ, 1999
  6. A. Brytek-Matera, Obraz ciała - obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, Difin, 2008
  7. D. Morczkowska, B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, Zaburzenia odżywiania. Poradnik dla rodziców i bliskich, SCHOLAR, 2007
  8. praca zbiorowa, „Historia życia prywatnego. Tom I - V”, Ossolineum, Wrocław, 2005
  9. Georges Vigarello, „Historia zdrowia i choroby”, Aletheia, Warszawa, 2011
  10. Georges Vigarello, „Historia otyłości”, Aletheia, Warszawa, 2012
  11. Georges Vigarello, „Historia urody”, Aletheia, Warszawa, Warszawa, 2011
  12. B. W. Higman, „Historia żywności”, Aletheia, Warszawa, 2012
  13. Reay Tannahill, „Historia kuchni”, Aletheia, Warszawa, 2014
  14. Praca zbiorowa, „Wiedza o reklamie”, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2009
  15. Magdalena Napierała, „Filozofia reklamy. Historia - Psychologia - Techniki”, Petrus, Kraków, 2012
  16. Wądłowska L., Studia nad uwarunkowaniami żywieniowymi i stanem odżywienia młodzieży akademickiej, UWM, Olsztyn, 2000
  17. Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne., PWN, Warszawa, 2007
  2. Harwas – Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne czynniki regulujące pobieranie pokarmu. Głód i sytość.2
T-W-2Wpływ składu diety i zachowań żywieniowych na regulację głodu i sytości2
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych2
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych2
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia2
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia2
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości2
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała2
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie2
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych2
T-W-11Definicja natury i kultury1
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa1
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa1
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych1
T-W-15Historia kuchni1
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem1
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych1
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych1
T-W-19Żywność w świecie współczesnym1
T-W-20Definicja i historia reklamy1
T-W-21Metodologia reklamy1
T-W-22Specyfika reklamy żywności1
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej1
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby1
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości1
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią1
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią2
38

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach38
A-W-2analiza wskazanej literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego32
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W01Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka. Zdobyta wiedza może być wykorzystana w praktyce jako podstawa regulacji zachowań żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób określanych jako cywilizacyjne oraz w edukacji żywieniowej.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka
Treści programoweT-W-2Wpływ składu diety i zachowań żywieniowych na regulację głodu i sytości
T-W-1Biologiczne czynniki regulujące pobieranie pokarmu. Głód i sytość.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz dostatecznie zna biologiczne czynniki determinujące zachowania żywieniowe człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W03Słuchacz ma wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-15Historia kuchni
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W04Słuchacz ma wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka (historia rolnictwa; historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z produkcją, przygotowywaniem, konsumpcją żywności; związki żywienia ze sferą obyczajową, religijną, ideologiczną) oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-15Historia kuchni
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma wiedzy na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
3,0Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
3,5Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych
4,0Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
4,5Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
5,0Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W05Słuchacz ma wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym (historia higieny, profilaktyki zdrowotnej i medycyny; historyczne kształtowanie się pojęć zdrowia i choroby oraz otyłości; kanony urody i modyfikacje ciała).
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-15Historia kuchni
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma wiedzy na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym
3,0Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
3,5Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
4,0Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
4,5Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
5,0Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W06Słuchacz ma wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-15Historia kuchni
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma wiedzy na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
3,0Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
3,5Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
4,0Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
4,5Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
5,0Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W07Wiedza na temat: psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych;
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
Treści programoweT-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
3,5Słuchacz posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W08Ma wiedzę na temat obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się), etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
Treści programoweT-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
3,5Słuchacz posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W09Ma wiedzę na temat funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania;
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
Treści programoweT-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
3,5Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_W10Ma wiedzę na temat psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii;
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
Treści programoweT-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
3,5Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_U01Słuchacz rozumie rangę wpływu czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe oraz zna możliwości ich modyfikowania.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka
Treści programoweT-W-2Wpływ składu diety i zachowań żywieniowych na regulację głodu i sytości
T-W-1Biologiczne czynniki regulujące pobieranie pokarmu. Głód i sytość.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
3,0Słuchacz dostatecznie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
3,5Słuchacz ponad dostatecznie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
4,0Słuchacz dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
4,5Słuchacz ponad dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
5,0Słuchacz bardzo dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_U02Słuchacz potrafi wyjaśnić zjawiska psychologicznye i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie;
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
Treści programoweT-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała
T-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi wyjaśnić zjawisk psychologicznych i społecznych związanych z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie.
3,0Słuchacz częściowo wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie.
3,5Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie.
4,0Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady je ilustrujące.
4,5Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady je ilustrujące i przykłady zastosowania.
5,0Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady i potrafi praktycznie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_U03Słuchacz rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-15Historia kuchni
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie rozumie wpływu czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną.
3,0Słuchacz dostatecznie rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
3,5Słuchacz ponad dostatecznie rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
4,0Słuchacz dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
4,5Słuchacz ponad dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
5,0Słuchacz bardzo dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_U04Słuchacz potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-15Historia kuchni
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi odnajdywać i czytać kodów kulturowych znajdujących się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywności.
3,0Słuchacz dostatecznie potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
3,5Słuchacz ponad dostatecznie potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność.
4,0Słuchacz dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność
4,5Słuchacz ponad dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność
5,0Słuchacz bardzo dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_U05Słuchacz potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-21Metodologia reklamy
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-15Historia kuchni
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-11Definicja natury i kultury
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi odróżniać kulturowych uwarunkowań zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
3,0Słuchacz dostatecznie potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
3,5Słuchacz ponad dostatecznie potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
4,0Słuchacz dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
4,5Słuchacz ponad dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
5,0Słuchacz bardzo dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_K01Słuchacz posiada umiejętność modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety w celu uzyskiwania korzystnych zmian zachowań żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka
Treści programoweT-W-2Wpływ składu diety i zachowań żywieniowych na regulację głodu i sytości
T-W-1Biologiczne czynniki regulujące pobieranie pokarmu. Głód i sytość.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
3,0Słuchacz posiada dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
4,0Słuchacz posiada dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
4,5Słuchacz posiada ponad dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
5,0Słuchacz posiada bardzo dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_K02Kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii;
Treści programoweT-W-7Psychospołeczne aspekty otyłości
T-W-5Patologia zachowań żywieniowych – etiologia
T-W-9Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie
T-W-6Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia
T-W-4Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych
T-W-3Teoretyczne modele zachowań żywieniowych
T-W-8Zjawisko zaburzeń obrazu ciała
T-W-10Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
3,0Słuchacz prezentuje wybiórcze kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia.
3,5Słuchacz prezentuje wybiórcze kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w najbardziej typowych sytuacjach.
4,0Słuchacz prezentuje podstawowy zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w typowych sytuacjach.
4,5Słuchacz prezentuje szeroki zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w typowych sytuacjach.
5,0Słuchacz prezentuje szeroki zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w nietypowych sytuacjach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_17_K03Słuchacz potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo (czyli są zmienne i zależne od wielu czynników).
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe.
Treści programoweT-W-21Metodologia reklamy
T-W-15Historia kuchni
T-W-14Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych
T-W-11Definicja natury i kultury
T-W-13Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa
T-W-17Obyczajowość zachowań żywieniowych
T-W-16Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem
T-W-27Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią
T-W-24Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby
T-W-23Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej
T-W-19Żywność w świecie współczesnym
T-W-22Specyfika reklamy żywności
T-W-12Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa
T-W-20Definicja i historia reklamy
T-W-18Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych
T-W-25Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości
T-W-26Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi dobierać metod nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
3,0Słuchacz dostatecznie potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
3,5Słuchacz ponad dostatecznie potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
4,0Słuchacz dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
4,5Słuchacz ponad dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo
5,0Słuchacz bardzo dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo