Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Dietetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet2
T-A-2Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2.2
T-A-3Zalecenia żywieniowe w chorobach układu krążenia2
T-A-4Postępowanie dietetyczne w zakażeniach i zatruciach pokarmowych.2
T-A-5Zalecenia żywieniowe w IBS2
T-A-6Diety eleiminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych.2
12
wykłady
T-W-1Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-3Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-4Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-5Żywienie w cukrzycy.2
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-7Dieta w chorobach wątroby.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2analiza wskazanej literatury15
A-A-3konsultacje z nauczycielem20
A-A-4przygotowanie do zajęć12
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Konsultacje z nauczycielem12
A-W-4Obowiązkowa obecność na wykładach14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_8_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
ZC_10A_W04, ZC_10A_W07, ZC_10A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_8_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ZC_10A_U04, ZC_10A_U08, ZC_10A_U03, ZC_10A_U09C-1, C-2T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_8_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
ZC_10A_K01, ZC_10A_K05, ZC_10A_K03, ZC_10A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_8_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_8_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_8_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009
  2. Hasik J., Hryniewiecki L., Grzymisławski M., Dietetyka, PZWL, Warszawa, 1999
  3. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, Wyd. UWM, Olsztyn, 2002
  4. Tatoń J., Cukrzyca typu II: Poradnik dla pacjentów, PZWL, Warszawa, 1998
  5. Poniewierka E. (red), Żywienie w chorobach przewodu pokarmowego i zaburzeniach metabolicznych, Cornetis, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Kunachowicz H., Dieta bezglutenowa: co wybrać?, PZWL, Warszawa, 2001
  3. Socha J., Żywienie dzieci zdrowych i chorych, PZWL, Warszawa, 1998
  4. Szczepańska A., Dieta łatwostrawna, PZWL, Warszawa, 2011
  5. Tatoń J., Zdrowie i smaczne żywienie osób z cukrzycą i ich rodzin, PZWL, Warszawa, 2003
  6. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992
  7. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach serca, PZWL, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet2
T-A-2Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2.2
T-A-3Zalecenia żywieniowe w chorobach układu krążenia2
T-A-4Postępowanie dietetyczne w zakażeniach i zatruciach pokarmowych.2
T-A-5Zalecenia żywieniowe w IBS2
T-A-6Diety eleiminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-3Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-4Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-5Żywienie w cukrzycy.2
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-7Dieta w chorobach wątroby.2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2analiza wskazanej literatury15
A-A-3konsultacje z nauczycielem20
A-A-4przygotowanie do zajęć12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Konsultacje z nauczycielem12
A-W-4Obowiązkowa obecność na wykładach14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_8_W01Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W04Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka, roli składników oraz przydatności produktów w dietach osób zdrowych i chorych.
ZC_10A_W07Jest zapoznany z bazą programów do wyliczania wartości odżywczej jadłospisów oraz ich układania.
ZC_10A_W06Posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-W-3Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-4Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby.
T-A-6Diety eleiminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych.
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet
T-A-2Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2.
T-A-3Zalecenia żywieniowe w chorobach układu krążenia
T-A-5Zalecenia żywieniowe w IBS
T-A-4Postępowanie dietetyczne w zakażeniach i zatruciach pokarmowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_8_U01Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U04Posiada umiejętność identyfikacji błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności i ich korekty.
ZC_10A_U08Umiejętność wprowadzania składowych jadłospisów do programu „Dietetyk”, dokonywania analizy i oceny diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej, korzystania w działalności zawodowej z najnowszej programów komputerowych stosowanych w pracy dietetyka.
ZC_10A_U03Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej.
ZC_10A_U09Umiejętność dokonywania analizy i oceny diety pod kątem wartości energetycznej, odżywczej oraz zdrowotnej; dokonywania analizy diet z użyciem programu komputerowego, korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-A-6Diety eleiminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych.
T-A-3Zalecenia żywieniowe w chorobach układu krążenia
T-A-4Postępowanie dietetyczne w zakażeniach i zatruciach pokarmowych.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby.
T-A-2Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2.
T-W-6Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet
T-W-3Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-1Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-W-4Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-A-5Zalecenia żywieniowe w IBS
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_8_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za prawidłowe żywienie.
ZC_10A_K05Słuchacz posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i stale uaktualnia wiedzę i umiejętności zawodowe, rozumie potrzebę przygotowywania samodzielnego program edukacji żywieniowej dla wybranej grupy ludności, posiada świadomość ważności edukacji żywieniowej w utrzymaniu zdrowia.
ZC_10A_K03Umiejętność współdziałania i pracy w grupie.
ZC_10A_K02Umiejętność nawiązania szczerego kontaktu z pacjentem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-2Otyłość chorobą cywilizacji.
T-W-3Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-4Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-7Dieta w chorobach wątroby.
T-A-5Zalecenia żywieniowe w IBS
T-A-2Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2.
T-A-3Zalecenia żywieniowe w chorobach układu krążenia
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet
T-A-4Postępowanie dietetyczne w zakażeniach i zatruciach pokarmowych.
T-A-6Diety eleiminacyjne w alergiach i nietolerancjach pokarmowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.