Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Toksykologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii, chemii, biochemii oraz ogólnej bromatologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Toksykologia żywności, cele i zadania | 2 |
T-W-2 | Zatrucie jego przebieg i czynniki decydujące o efekcie, wchłanianie, rozmieszczenie, metabolizm i wydalanie | 4 |
T-W-3 | Ustalanie NDP/NDS/NDZ | 4 |
T-W-4 | Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności | 4 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 14 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu |
S-2 | Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_7_W01 Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach. | ZC_10A_W13 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_7_U01 Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej. | ZC_10A_U16 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_7_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności. | ZC_10A_K04, ZC_10A_K13 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_7_W01 Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach. | 2,0 | Student nia posiada podstawowej wiedzy |
3,0 | Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_7_U01 Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej. | 2,0 | Student nie posiada wymaganych miejętności |
3,0 | Student umie wyszukiwać informacje źródłowe potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę krytyczną, sformułować i uzasadnić wnioski. Umie rozwiązywać problemy związane z zagrożeniem bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_7_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności. | 2,0 | Student nie dba o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i chętnie podejmuje dyskusję | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
- Dąbrowski W.M., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins in Food, CRC Press, Boca Raton New York London, 2005
- de Vries J. (ed.), Food Safety and Toxicity, CRC Press, Boca Raton New York London Tokyo, 1996
Literatura dodatkowa
- 1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Przemysł Spożywczy; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria.
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, I (1990), (II (1994), III (2002)
- Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987