Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Fizjologia żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Fizjologia żywienia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 21 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulacja pobierania pokarmu.2
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej2
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Obliczanie podstawowej i ponadpodstawowej przemiany materii u człowieka.2
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-7Gospodarka lipidowa.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-9Witaminy i składniki mineralne2
18
wykłady
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.3
T-W-2Białka – trawienie, wchłanianie, metabolizm (przemiany puli aminokwasów, degradacja białka, bilans azotowy), rola fizjologiczna, nadmiar i niedobór w diecie oraz ich skutki3
T-W-3Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, brunatna tkanka tłuszczowa, lipidy osocza ich transport, metabolizm wolnych kwasów tłuszczowych i cholesterolu), rola fizjologiczna, NNKT i ich rola, nadmiar i niedobór w diecie oraz ich skutki.3
T-W-4Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm (wytwarzanie energii, przemiany glukozy), rola fizjologiczna, błonnik pokarmowy i jego funkcje.3
T-W-5Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.3
T-W-6Witaminy – rola fizjologiczna3
T-W-7Składniki mineralne – gospodarka wodno – mineralna, równowaga kwasowo – zasadowa, rola fizjologiczna.3
21

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowywanie się zaliczenia pisemnego20
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-5analiza wskazanej literatury20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach21
A-W-2analiza wskazanej literatury23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego25
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem20
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_6_W01
Ma wiedzę na temat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ZC_10A_6_W02
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_6_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących fizjologii żywienia pochodzących z fachowej literatury.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1, S-2, S-3
ZC_10A_6_U02
Słuchacz ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1, S-2, S-3
ZC_10A_6_U03
Potafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_6_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ZC_10A_6_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu technologa żywności i żywienia człowieka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ZC_10A_6_K03
Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_6_W01
Ma wiedzę na temat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
ZC_10A_6_W02
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_6_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących fizjologii żywienia pochodzących z fachowej literatury.
2,0Słuchacz nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących fizjologii żywiena człowieka z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Słuchacz poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Słuchacz poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Słuchacz nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Słuchacz potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju.
5,0Słuchacz korzysta z piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
ZC_10A_6_U02
Słuchacz ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka.
3,0Słuchacz posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego.
4,5Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
5,0Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować.
ZC_10A_6_U03
Potafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
2,0Słuchacz nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Słuchacz potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_6_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z fizjologii żywienia w zachowaniu zdrowia i pracy dietetyka.
3,0Kompetencje suchacya sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi wynikami badań dotyczącymi metabolizmu składników odżywczych.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia człowieka. Dyskutuje o najnowszych wynikach badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
ZC_10A_6_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu technologa żywności i żywienia człowieka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje suchacya sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu.
3,5Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
ZC_10A_6_K03
Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
2,0Kompetencje suchacya sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy Fizjologii Żywienia Człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2011
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007, I
  4. Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  5. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  6. Szczygieł A., Podstawy Fizjologii Żywienia, PZWL, Warszawa, 1975
  7. Friedrich M. (red), Fizjologia żywienia człowieka skryp do ćwiczeń, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2005, VIII
  2. Traczyk W., Trzebski A. (red.), Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulacja pobierania pokarmu.2
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej2
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Obliczanie podstawowej i ponadpodstawowej przemiany materii u człowieka.2
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-7Gospodarka lipidowa.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-9Witaminy i składniki mineralne2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.3
T-W-2Białka – trawienie, wchłanianie, metabolizm (przemiany puli aminokwasów, degradacja białka, bilans azotowy), rola fizjologiczna, nadmiar i niedobór w diecie oraz ich skutki3
T-W-3Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, brunatna tkanka tłuszczowa, lipidy osocza ich transport, metabolizm wolnych kwasów tłuszczowych i cholesterolu), rola fizjologiczna, NNKT i ich rola, nadmiar i niedobór w diecie oraz ich skutki.3
T-W-4Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm (wytwarzanie energii, przemiany glukozy), rola fizjologiczna, błonnik pokarmowy i jego funkcje.3
T-W-5Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.3
T-W-6Witaminy – rola fizjologiczna3
T-W-7Składniki mineralne – gospodarka wodno – mineralna, równowaga kwasowo – zasadowa, rola fizjologiczna.3
21

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowywanie się zaliczenia pisemnego20
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-5analiza wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach21
A-W-2analiza wskazanej literatury23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego25
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem20
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_W01Ma wiedzę na temat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_W02Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,0Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,5Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,0Słuchacz posiada dobrą wiedę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,5Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
5,0Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących fizjologii żywienia pochodzących z fachowej literatury.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących fizjologii żywiena człowieka z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Słuchacz poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Słuchacz poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Słuchacz nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Słuchacz potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju.
5,0Słuchacz korzysta z piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_U02Słuchacz ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka.
3,0Słuchacz posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego.
4,5Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
5,0Słuchacz posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_U03Potafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Słuchacz potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Słuchacz potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_K01Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z fizjologii żywienia w zachowaniu zdrowia i pracy dietetyka.
3,0Kompetencje suchacya sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Słuchacz posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi wynikami badań dotyczącymi metabolizmu składników odżywczych.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia człowieka. Dyskutuje o najnowszych wynikach badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_K02Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu technologa żywności i żywienia człowieka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje suchacya sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu.
3,5Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_6_K03Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-9Witaminy i składniki mineralne
T-W-1Okołodobowy rytm biologiczny a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. Regulacja głodu i sytości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje suchacya sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Słuchacz posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Słuchacz posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Słuchacz wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.