Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Ustawodawstwo żywnościowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ustawodawstwo żywnościowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza dotycząca żywnosci i żywienia |
W-2 | Podstawy prawa i ekonomi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uczestnik studiów podyplomowych powinien posiąść wiedzę o źródłach i zasadach prawa żywnościowego z uwzględnieniem prawa wspólnotowego i krajowego |
C-2 | Powinien poznać i zrozumieć mechanizmy funkcjonowania instytucji charakterystycznych dla tej sfery prawodawstwa, zwłaszcza urzędowej kontroli żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie się prawodawstwa żywnościowego na przestrzeni lat | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia prawa żywnościowego | 1 |
T-W-3 | Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia | 2 |
T-W-4 | Pojęcie food safety i food security w prawie unijnym i międzynarodowym | 2 |
T-W-5 | Podstawy prawne fynkcjonowania EFSA (Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności) oraz system RESFF (system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach) | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie sprawozdania omawiającego przedstawione zagadnienia | 22 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia przygotowania do omawianego materiału na podstawie dyskusji panelowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_4_W01 Poznanie źródeł i zasad prawa żywnościowego oraz poznanie i zrozumienie mechanizmów funkcjonowania instytucji charakterystycznych dla prawa żywnościowego. | ZC_10A_W18 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_4_U01 Umiejętność rozróżniania zasad i instytucji prawa żywnościowego oraz ich praktycznego zastosowania | ZC_10A_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_4_K01 Student ma świadomoś opartą na wiedzy o zasadach funkcjonowania prawa żywnosciowego | ZC_10A_K04, ZC_10A_K13 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_4_W01 Poznanie źródeł i zasad prawa żywnościowego oraz poznanie i zrozumienie mechanizmów funkcjonowania instytucji charakterystycznych dla prawa żywnościowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólne wymagania prawa żywnościowego oraz podstawowe pojęcia prawa żywnościwego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_4_U01 Umiejętność rozróżniania zasad i instytucji prawa żywnościowego oraz ich praktycznego zastosowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi definiować podstawowe pojęcia prawa żywnościwego i kompetencje instytucji nadzorujacych jakość żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_4_K01 Student ma świadomoś opartą na wiedzy o zasadach funkcjonowania prawa żywnosciowego | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności oraz potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie produkcji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maciej Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Wolters Kluwe rs, Warszawa, 2009