Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka z elementami anatomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia człowieka z elementami anatomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii i podstaw anatomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie | 1 |
T-L-2 | Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach | 2 |
T-L-3 | Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka | 2 |
T-L-4 | Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh | 2 |
T-L-5 | Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi | 3 |
T-L-6 | Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie | 1 |
T-L-7 | Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry | 1 |
T-L-8 | Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy | 2 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych | 2 |
T-W-2 | Fizjologia krwi | 2 |
T-W-3 | Serce i układ krążenia | 3 |
T-W-4 | Układ oddechowy | 3 |
T-W-5 | Termoregulacja | 1 |
T-W-6 | Układ wydalniczy | 3 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 14 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 25 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 40 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 28 |
A-W-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-3 | Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_1_W01 Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują. | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_1_U01 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZC_10A_1_U02 Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu. | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-6, T-W-2, T-L-8, T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-W-6, T-L-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_1_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_1_W01 Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują. | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe Uzyskał 60% wymaganych punktów | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_1_U01 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi | 2,0 | nie interpretuje żadnych wyników badań |
3,0 | interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym | |
3,5 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, | |
4,0 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy | |
4,5 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy | |
5,0 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące | |
ZC_10A_1_U02 Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu. | 2,0 | Nie umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego |
3,0 | Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu postawowym | |
3,5 | Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad postawowym | |
4,0 | Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu dobrym | |
4,5 | Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_1_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie | 2,0 | Nie zdefiniowano |
3,0 | Nie zdefiniowano | |
3,5 | Nie zdefiniowano | |
4,0 | Nie zdefiniowano | |
4,5 | Nie zdefiniowano | |
5,0 | Nie zdefiniowano |
Literatura podstawowa
- Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
- Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007