Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo ryb
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotu Chemia
W-2Podstawowa wiedza z przedmiotu Biochemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb morskich
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb słodkowodnych
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi elementami anatomii i fizjologii ryb
C-4Zapoznanie studentów z wartością odżywczą mięsa ryb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rola ryb w życiu człowieka2
T-L-2Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb2
T-L-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów2
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych2
T-L-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych2
T-L-6Przegląd i charakterystyka tuńczyków najważniejszych dla gospodarki światowej2
T-L-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych2
T-L-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych2
T-L-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych2
T-L-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych2
T-L-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych2
T-L-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych2
T-L-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych2
T-L-14Skład chemiczny ciała ryb i wartość odżywcza ich mięsa2
T-L-15Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Znaczenie ryb w polskiej i światowej gospodarce1
T-W-2Podział ryb i przetworów rybnych na grupy towarowe1
T-W-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów1
T-W-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych1
T-W-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych1
T-W-6Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla gospodarki światowej tuńczyków1
T-W-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych1
T-W-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych1
T-W-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych1
T-W-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych1
T-W-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych1
T-W-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych1
T-W-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych1
T-W-14Wartość odżywcza ryb1
T-W-15Ryba jako towar wędkarski1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna z piśmiennictwem15
A-L-3samodzielne przygotowanie do kolokwium15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna z piśmiennictwem15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3film
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C5tz_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych gospodarczo gatunków ryb.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W14, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C5tz_U01
Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb i prawidłowo nazwać po polsku oraz po łacinie. Potrafi zakwalifikować określone gatunki ryb w zalezności od ich wartości odżywczej. Posiada umiejętność wykorzystywania okreśłonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta i biologii ryb.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U08, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C5tz_K01
Student ma świadomość zdobytej wiedzy. Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-14M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C5tz_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych gospodarczo gatunków ryb.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C5tz_U01
Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb i prawidłowo nazwać po polsku oraz po łacinie. Potrafi zakwalifikować określone gatunki ryb w zalezności od ich wartości odżywczej. Posiada umiejętność wykorzystywania okreśłonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta i biologii ryb.
2,0uzyskanie mniejj niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C5tz_K01
Student ma świadomość zdobytej wiedzy. Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. J. Konarzewski, H. Ligocki, J. Ogulewicz, Towaroznawstwo ryb, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa, 1968
  2. Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
  3. www.fishbase.org

Literatura dodatkowa

  1. Bürgin R., Hofman H., Lillelund K., Mosimann A., Terefal F., Teubner Ch., Türkay M., Owoce morza i ryby, Muza S. A., Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rola ryb w życiu człowieka2
T-L-2Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb2
T-L-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów2
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych2
T-L-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych2
T-L-6Przegląd i charakterystyka tuńczyków najważniejszych dla gospodarki światowej2
T-L-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych2
T-L-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych2
T-L-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych2
T-L-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych2
T-L-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych2
T-L-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych2
T-L-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych2
T-L-14Skład chemiczny ciała ryb i wartość odżywcza ich mięsa2
T-L-15Kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie ryb w polskiej i światowej gospodarce1
T-W-2Podział ryb i przetworów rybnych na grupy towarowe1
T-W-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów1
T-W-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych1
T-W-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych1
T-W-6Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla gospodarki światowej tuńczyków1
T-W-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych1
T-W-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych1
T-W-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych1
T-W-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych1
T-W-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych1
T-W-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych1
T-W-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych1
T-W-14Wartość odżywcza ryb1
T-W-15Ryba jako towar wędkarski1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna z piśmiennictwem15
A-L-3samodzielne przygotowanie do kolokwium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna z piśmiennictwem15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C5tz_W01Student ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych gospodarczo gatunków ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb morskich
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb słodkowodnych
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi elementami anatomii i fizjologii ryb
C-4Zapoznanie studentów z wartością odżywczą mięsa ryb
Treści programoweT-W-2Podział ryb i przetworów rybnych na grupy towarowe
T-W-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów
T-W-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych
T-W-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych
T-W-6Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla gospodarki światowej tuńczyków
T-W-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych
T-W-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych
T-W-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych
T-W-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych
T-W-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych
T-W-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych
T-W-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3film
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C5tz_U01Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb i prawidłowo nazwać po polsku oraz po łacinie. Potrafi zakwalifikować określone gatunki ryb w zalezności od ich wartości odżywczej. Posiada umiejętność wykorzystywania okreśłonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta i biologii ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb morskich
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb słodkowodnych
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi elementami anatomii i fizjologii ryb
C-4Zapoznanie studentów z wartością odżywczą mięsa ryb
Treści programoweT-W-2Podział ryb i przetworów rybnych na grupy towarowe
T-W-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów
T-W-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych
T-W-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych
T-W-6Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla gospodarki światowej tuńczyków
T-W-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych
T-W-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych
T-W-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych
T-W-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych
T-W-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych
T-W-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych
T-W-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych
T-L-2Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb
T-L-3Przegląd i charakterystyka wybranych minogów i rekinów
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb śledziokształtnych
T-L-5Przegląd i charakterystyka wybranych morskich ryb okoniokształtnych i skorpenokształtnych
T-L-6Przegląd i charakterystyka tuńczyków najważniejszych dla gospodarki światowej
T-L-7Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb dorszokształtnych
T-L-8Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb płastugokształtnych
T-L-9Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb łososiokształtnych
T-L-10Przegląd i charakterystyka najważniejszych ryb jesiotrokształtnych i węgorzokształtnych
T-L-11Przegląd i charakterystyka najważniejszych dla światowej akwakultury ryb karpiowatych
T-L-12Przegląd i charakterystyka najważniejszych słodkowodnych ryb karpiokształtnych, okoniokształtnych, sumokształtnych i łososiokształtnych
T-L-13Przegląd i charakterystyka wybranych ryb antarktycznych
T-L-14Skład chemiczny ciała ryb i wartość odżywcza ich mięsa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3film
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniejj niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C5tz_K01Student ma świadomość zdobytej wiedzy. Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb morskich
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb słodkowodnych
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi elementami anatomii i fizjologii ryb
C-4Zapoznanie studentów z wartością odżywczą mięsa ryb
Treści programoweT-W-1Znaczenie ryb w polskiej i światowej gospodarce
T-W-14Wartość odżywcza ryb
T-W-15Ryba jako towar wędkarski
T-L-1Rola ryb w życiu człowieka
T-L-14Skład chemiczny ciała ryb i wartość odżywcza ich mięsa
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalngo i etycznego pozyskiwania ryb w celu przetworzenia ich w towar, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.