Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu GMO:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot GMO
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw biochemii i pracy w laboratorium

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz przybliżenie metod identyfikacji GMO w żywności a takze poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja żywnosci modyfikowanej geneycznie - technika PCR -izolacja DNA -amplifikacja -krytyczne omówienie otrzymanych rezultatów18
T-L-2Prezentacje studentów8
26
wykłady
T-W-1Organizmy modyfikowane gentycznie. Czym jest GMO i otrzymywanie organizmów genetycznie zmodyfikowanych.2
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.3
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.2
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.2
T-W-5Żywność gentycznie modyfikowana2
T-W-6Metody stosowane w identyfikacji GMO. Test Elisa, technika PCR i jej odmiany. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.4
T-W-7Akty prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego regulujące wytwarzanie, stosowanie, i uwalnianie do środowiska GMO.5
T-W-8Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych i użytkowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych4
T-W-9Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza i interpretacja uzyskanych wyników testów molekularnych26
A-L-3przygotowanie referatu8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu26
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O12-1tz_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie żywności
TOW_1A_W01S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O12-1tz_U01
Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O12-1tz_K01
Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
TOW_1A_K01S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O12-1tz_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie żywności
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy i dla efektywności realizacji powierzonych zadań.
3,5Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań.
5,0Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O12-1tz_U01
Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności realizacji powierzonych zadań.
3,5Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań.
5,0Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O12-1tz_K01
Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej dla efektywności realizacji powierzonych zadań.
3,5Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań.
5,0Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu.

Literatura podstawowa

  1. Kur Józef, Podstawy inżynierii genetycznej., Wydawnictwo PG, Gdańsk, 1994
  2. Słomski Ryszard (red.), Analiza DNA – Teoria i Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008, ISBN 9788371604966

Literatura dodatkowa

  1. Bala J.:, Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki medycznej., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja żywnosci modyfikowanej geneycznie - technika PCR -izolacja DNA -amplifikacja -krytyczne omówienie otrzymanych rezultatów18
T-L-2Prezentacje studentów8
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizmy modyfikowane gentycznie. Czym jest GMO i otrzymywanie organizmów genetycznie zmodyfikowanych.2
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.3
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.2
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.2
T-W-5Żywność gentycznie modyfikowana2
T-W-6Metody stosowane w identyfikacji GMO. Test Elisa, technika PCR i jej odmiany. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.4
T-W-7Akty prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego regulujące wytwarzanie, stosowanie, i uwalnianie do środowiska GMO.5
T-W-8Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych i użytkowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych4
T-W-9Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Analiza i interpretacja uzyskanych wyników testów molekularnych26
A-L-3przygotowanie referatu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach26
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu26
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia przedmiotu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O12-1tz_W01Student definiuje podstawowe pojęcia biologii molekularnej i zna mozliwości ich wykorzystania w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz przybliżenie metod identyfikacji GMO w żywności a takze poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-W-1Organizmy modyfikowane gentycznie. Czym jest GMO i otrzymywanie organizmów genetycznie zmodyfikowanych.
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.
T-W-6Metody stosowane w identyfikacji GMO. Test Elisa, technika PCR i jej odmiany. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.
T-W-7Akty prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego regulujące wytwarzanie, stosowanie, i uwalnianie do środowiska GMO.
T-W-8Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych i użytkowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych
T-W-5Żywność gentycznie modyfikowana
T-W-9Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy i dla efektywności realizacji powierzonych zadań.
3,5Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań.
5,0Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O12-1tz_U01Posługuje się podstawowymi technikami i metodami wykorzystywanymi w laboratorium biologii molekularnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz przybliżenie metod identyfikacji GMO w żywności a takze poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja żywnosci modyfikowanej geneycznie - technika PCR -izolacja DNA -amplifikacja -krytyczne omówienie otrzymanych rezultatów
T-L-2Prezentacje studentów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności realizacji powierzonych zadań.
3,5Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań.
5,0Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O12-1tz_K01Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami modyfikacji genetycznych u roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz przybliżenie metod identyfikacji GMO w żywności a takze poznanie aspektów prawnych regulujących rożne aspekty wykorzystania GMO.
Treści programoweT-W-1Organizmy modyfikowane gentycznie. Czym jest GMO i otrzymywanie organizmów genetycznie zmodyfikowanych.
T-W-2Genetycznie zmodyfikowane rośliny. Przykłady, istota i rodzaje najważniejszych modyfikacji genetycznych.
T-W-3Genetycznie zmodyfikowane zwierzęta. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.
T-W-4Genetycznie zmodyfikowane mikroorganizmy. Przykłady, istota i rodzaje modyfikacji.
T-W-6Metody stosowane w identyfikacji GMO. Test Elisa, technika PCR i jej odmiany. Istota testów i ich zastosowanie. Przykłady metod identyfikacji GMO wykorzystywanych w laboratoriach referencyjnych. Rola laboratoriów referencyjnych.
T-W-7Akty prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego regulujące wytwarzanie, stosowanie, i uwalnianie do środowiska GMO.
T-W-8Rejestry organizmów genetycznie zmodyfikowanych i użytkowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych
T-W-5Żywność gentycznie modyfikowana
T-W-9Zagrożenia i obawy wynikające z użytkowania GMO. Panel dyskusyjny.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej dla efektywności realizacji powierzonych zadań.
3,5Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań.
5,0Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu.