Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Rachunkowość i finanse przedsiębiorstw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość i finanse przedsiębiorstw
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.2
T-L-1Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.2
T-L-1Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.2
6
wykłady
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych2
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.2
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.2
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.2
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe2
T-W-6Przychody i koszty.2
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egazminu10
35
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C13tz_W01
Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej
TOW_1A_W01, TOW_1A_W03, TOW_1A_W07S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C13tz_U01
Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
TOW_1A_U11, TOW_1A_U13, TOW_1A_U16S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C13tz_K01
Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu
TOW_1A_K01, TOW_1A_K04, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C13tz_W01
Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej
2,0Student nie zna zasad rachunkowości, nie zna zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
3,0Student zna niektóre zasady rachunkowości oraz zna podstawy ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości, zna zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz zna podstawowe zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz zna podstawowe zasady ewidencji i ustalania wyniku finansowego.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
5,0Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości, zna szczegółowe regulacjie prawa bilansowego, zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C13tz_U01
Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C13tz_K01
Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej a proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej oraz proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych z zakresu rachunkowości finansowej, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Akt prawny, 1. Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości r.(Dz. U. Nr. 121, poz.591 z póź. zm, 2011
  2. praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Komentarz do ustawy o rachunkowości, Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  3. praca zbiorowa pod red. B. Nadolnej, Przewodnik z podstaw rachunkowości, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 2005
  4. praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość. Zasady prowadzenia w jednostkach gospodarczych według polskiego prawa bilansowego, Expert, Wrocław, 2009, część I
  5. praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość. Zasady prowadzenia w jednostkach gospodarczych według polskiego prawa bilansowego, Expert, Wrocław, 2009, Część II zadania z rozwiązaniami

Literatura dodatkowa

  1. Helin A, Metody i techniki badania sprawozdań finansowych, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 2001
  2. Marzec J., Badanie sprawozdań finansowych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział Warszawski, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta.2
T-L-1Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych.2
T-L-1Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych2
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.2
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.2
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.2
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe2
T-W-6Przychody i koszty.2
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egazminu10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13tz_W01Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W07Zna podstawowe pojęcia i terminologię inżynierii materiałowej. Ma wiedzę na temat warunków pracy i mechanizmów zużycia materiałów. Ma podstawową wiedzę na temat badania materiałów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.
Treści programoweT-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe
T-W-6Przychody i koszty.
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad rachunkowości, nie zna zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
3,0Student zna niektóre zasady rachunkowości oraz zna podstawy ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości, zna zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz zna podstawowe zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz zna podstawowe zasady ewidencji i ustalania wyniku finansowego.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego.
5,0Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości, zna szczegółowe regulacjie prawa bilansowego, zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13tz_U01Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
TOW_1A_U16Posiada umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi w przemyśle oraz przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.
Treści programoweT-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe
T-W-6Przychody i koszty.
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych
3,0Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
3,5Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat
4,0Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych
4,5Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje
5,0Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C13tz_K01Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont
C-3Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości
C-4Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania.
Treści programoweT-W-1Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych
T-W-2Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie.
T-W-3Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat.
T-W-4Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary.
T-W-5Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe
T-W-6Przychody i koszty.
T-W-7Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych
S-4Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach
S-5Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej a proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej oraz proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych z zakresu rachunkowości finansowej, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości