Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Nurkowanie w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nurkowanie w turystyce
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu Ekologii
W-2Podstawowa wiedza z przedmiotu Ichtiofauna jako atut turystyczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu zasad nurkowania swobodnego.
C-2Zapoznanie studentów ze sprzętem do nurkowania
C-3Zapoznanie studentów z techniką i organizacją nurkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego.2
T-L-2Elementy fizjologii człowieka. Narządy zmysłów pod wodą. Przeciwwskazania do nurkowania. Lęki nurków, wybrane choroby i wypadki nurkowe. Pierwsza pomoc.4
T-L-3Sprzęt nurkowy. Sprzęt podstawowy – ABC (maska, rurka oddechowa, płetwy, nóż). Skafander nurkowy (mokry, suchy), pas balastowy, automat oddechowy, butla powietrzna, kamizelka ratowniczo – wypornościowa, wybrane przyrządy pomiarowe (manometry, głębokościomierze, zegarki, komputery), wyposażenie dodatkowe.4
T-L-4Organizacja nurkowania (zabezpieczenie terenu na lądzie i w wodzie). Wody słodkie, morza i oceany. Zasady nurkowania, nurkowanie z zatrzymanym oddechem, nurkowanie z aparatem powietrznym.4
T-L-5Nurkowanie w Polsce i na świecie – multimedialne, przygotowane i prowadzone przez studentów, prezentacje wybranych, atrakcyjnych od strony nurkowania rejonów Polski i świata.8
T-L-6Zajęcia praktyczne4
26
wykłady
T-W-1Systemy szkoleń nurkowych.2
T-W-2Komisja Działalności Podwodnej Zarządu Głównego PTTK.2
T-W-3Nurkowanie w strefie przybrzeżnej Bałtyku na przykładzie Zatoki Pomorskiej, Zatoki Gdańskiej, Zatoki Puckiej i Półwyspu Helskiego.6
T-W-4Wybrane rejony nurkowe Polski i świata (Arktyka i Antarktyka).8
T-W-5Hobby płetwonurków – filmy, fotografia podwodne, łowiectwo podwodne.8
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej20
A-L-3Praca własna z piśmiennictwem14
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej w postaci prezentacji multimedialnej10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-8ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć.
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O12-1_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna sprzęt nurkowy oraz podstawy zasad nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
TOW_1A_W18, TOW_1A_W20, TOW_1A_W22, TOW_1A_W23, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O12-1_U01
Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym w Polsce i na świecie. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U10, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-7, M-8S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O12-1_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności podwodnej. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności podwodnej człowieka zarówno dla jego organizmu jak i dla środowiska wodnego oraz dla szeroko rozumianej turystyki wodnej.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-3, T-L-1, T-L-4M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O12-1_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna sprzęt nurkowy oraz podstawy zasad nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Nie posiada wiedzy na temat sprzętu nurkowego oraz nie zna podstawowych zasad nurkowania swobodnego. Nie ma podstawowej wiedzy na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
3,0Student ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
4,5Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna elementy fizjologii człowieka. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
5,0Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna elementy fizjologii człowieka. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce oraz na temat wybranych rejonów nurkowych w Polsce i na świecie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O12-1_U01
Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym w Polsce i na świecie. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
2,0Student nie potrafi zaplanować organizacji nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Student nie potrafi, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się zasad nurkowych pracować w zespole.
3,0Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole.
3,5Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole. w środowisku wodnym.
4,0Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Potrafi samodzielnie uzasadnić wybór miejsca nurkowego. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
4,5Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Potrafi samodzielnie uzasadnić wybór miejsca oraz ocenić stopień trudności nurkowania. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
5,0Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym, samodzielnie uzasadniając plan organizacji i wybór miejsca. Potrafi samodzielnie uzasadnić wybór miejsca oraz ocenić stopień trudności nurkowania i dokonać doboru umiejętności nurkowych do miejsca nurkowego. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O12-1_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności podwodnej. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności podwodnej człowieka zarówno dla jego organizmu jak i dla środowiska wodnego oraz dla szeroko rozumianej turystyki wodnej.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.

Literatura podstawowa

  1. J. Macke, K. Kuszewski, G. Zieleniec, Nurkowanie, Oficyna Wydawnicza "Alma - Press", Warszawa, 2003
  2. Płetwonurek KDP/CMAS*, Ogólnopolskie Centrum Szkolenia Podwodnego KDP PTTK, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Magazyn Nurkowanie, www.nurkowanie.v.pl
  2. M. Tomaszewski, Nurkowy atlas Polski, Altea Sp. z o.o., Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego.2
T-L-2Elementy fizjologii człowieka. Narządy zmysłów pod wodą. Przeciwwskazania do nurkowania. Lęki nurków, wybrane choroby i wypadki nurkowe. Pierwsza pomoc.4
T-L-3Sprzęt nurkowy. Sprzęt podstawowy – ABC (maska, rurka oddechowa, płetwy, nóż). Skafander nurkowy (mokry, suchy), pas balastowy, automat oddechowy, butla powietrzna, kamizelka ratowniczo – wypornościowa, wybrane przyrządy pomiarowe (manometry, głębokościomierze, zegarki, komputery), wyposażenie dodatkowe.4
T-L-4Organizacja nurkowania (zabezpieczenie terenu na lądzie i w wodzie). Wody słodkie, morza i oceany. Zasady nurkowania, nurkowanie z zatrzymanym oddechem, nurkowanie z aparatem powietrznym.4
T-L-5Nurkowanie w Polsce i na świecie – multimedialne, przygotowane i prowadzone przez studentów, prezentacje wybranych, atrakcyjnych od strony nurkowania rejonów Polski i świata.8
T-L-6Zajęcia praktyczne4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy szkoleń nurkowych.2
T-W-2Komisja Działalności Podwodnej Zarządu Głównego PTTK.2
T-W-3Nurkowanie w strefie przybrzeżnej Bałtyku na przykładzie Zatoki Pomorskiej, Zatoki Gdańskiej, Zatoki Puckiej i Półwyspu Helskiego.6
T-W-4Wybrane rejony nurkowe Polski i świata (Arktyka i Antarktyka).8
T-W-5Hobby płetwonurków – filmy, fotografia podwodne, łowiectwo podwodne.8
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej20
A-L-3Praca własna z piśmiennictwem14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej w postaci prezentacji multimedialnej10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O12-1_W01Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna sprzęt nurkowy oraz podstawy zasad nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu zasad nurkowania swobodnego.
C-2Zapoznanie studentów ze sprzętem do nurkowania
C-3Zapoznanie studentów z techniką i organizacją nurkowania
Treści programoweT-W-1Systemy szkoleń nurkowych.
T-W-2Komisja Działalności Podwodnej Zarządu Głównego PTTK.
T-W-3Nurkowanie w strefie przybrzeżnej Bałtyku na przykładzie Zatoki Pomorskiej, Zatoki Gdańskiej, Zatoki Puckiej i Półwyspu Helskiego.
T-W-4Wybrane rejony nurkowe Polski i świata (Arktyka i Antarktyka).
T-W-5Hobby płetwonurków – filmy, fotografia podwodne, łowiectwo podwodne.
T-L-1Podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego.
T-L-2Elementy fizjologii człowieka. Narządy zmysłów pod wodą. Przeciwwskazania do nurkowania. Lęki nurków, wybrane choroby i wypadki nurkowe. Pierwsza pomoc.
T-L-4Organizacja nurkowania (zabezpieczenie terenu na lądzie i w wodzie). Wody słodkie, morza i oceany. Zasady nurkowania, nurkowanie z zatrzymanym oddechem, nurkowanie z aparatem powietrznym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-8ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Nie posiada wiedzy na temat sprzętu nurkowego oraz nie zna podstawowych zasad nurkowania swobodnego. Nie ma podstawowej wiedzy na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
3,0Student ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
4,5Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna elementy fizjologii człowieka. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce.
5,0Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego w środowisku wodnym. Zna elementy fizjologii człowieka. Ma wiedze na temat sprzętu nurkowego oraz zna podstawowe zasady nurkowania swobodnego w różnych warunkach. Ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania nurkowania w turystyce oraz na temat wybranych rejonów nurkowych w Polsce i na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O12-1_U01Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym w Polsce i na świecie. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze sprzętem do nurkowania
C-3Zapoznanie studentów z techniką i organizacją nurkowania
Treści programoweT-W-1Systemy szkoleń nurkowych.
T-W-3Nurkowanie w strefie przybrzeżnej Bałtyku na przykładzie Zatoki Pomorskiej, Zatoki Gdańskiej, Zatoki Puckiej i Półwyspu Helskiego.
T-W-4Wybrane rejony nurkowe Polski i świata (Arktyka i Antarktyka).
T-L-1Podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego.
T-L-2Elementy fizjologii człowieka. Narządy zmysłów pod wodą. Przeciwwskazania do nurkowania. Lęki nurków, wybrane choroby i wypadki nurkowe. Pierwsza pomoc.
T-L-3Sprzęt nurkowy. Sprzęt podstawowy – ABC (maska, rurka oddechowa, płetwy, nóż). Skafander nurkowy (mokry, suchy), pas balastowy, automat oddechowy, butla powietrzna, kamizelka ratowniczo – wypornościowa, wybrane przyrządy pomiarowe (manometry, głębokościomierze, zegarki, komputery), wyposażenie dodatkowe.
T-L-4Organizacja nurkowania (zabezpieczenie terenu na lądzie i w wodzie). Wody słodkie, morza i oceany. Zasady nurkowania, nurkowanie z zatrzymanym oddechem, nurkowanie z aparatem powietrznym.
T-L-5Nurkowanie w Polsce i na świecie – multimedialne, przygotowane i prowadzone przez studentów, prezentacje wybranych, atrakcyjnych od strony nurkowania rejonów Polski i świata.
T-L-6Zajęcia praktyczne
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-8ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować organizacji nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Student nie potrafi, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się zasad nurkowych pracować w zespole.
3,0Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole.
3,5Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole. w środowisku wodnym.
4,0Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Potrafi samodzielnie uzasadnić wybór miejsca nurkowego. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
4,5Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym. Potrafi samodzielnie uzasadnić wybór miejsca oraz ocenić stopień trudności nurkowania. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
5,0Student potrafi zaplanować organizację nurkowania w wybranym rejonie nurkowym, samodzielnie uzasadniając plan organizacji i wybór miejsca. Potrafi samodzielnie uzasadnić wybór miejsca oraz ocenić stopień trudności nurkowania i dokonać doboru umiejętności nurkowych do miejsca nurkowego. Student przestrzegając zasad bezpieczeństwa i trzymając się ściiśle reżimów nurkowych potrafi pracować w zespole, w środowisku wodnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O12-1_K01Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności podwodnej. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności podwodnej człowieka zarówno dla jego organizmu jak i dla środowiska wodnego oraz dla szeroko rozumianej turystyki wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze sprzętem do nurkowania
C-3Zapoznanie studentów z techniką i organizacją nurkowania
Treści programoweT-W-3Nurkowanie w strefie przybrzeżnej Bałtyku na przykładzie Zatoki Pomorskiej, Zatoki Gdańskiej, Zatoki Puckiej i Półwyspu Helskiego.
T-L-1Podstawowe zasady i reżimy nurkowania swobodnego.
T-L-4Organizacja nurkowania (zabezpieczenie terenu na lądzie i w wodzie). Wody słodkie, morza i oceany. Zasady nurkowania, nurkowanie z zatrzymanym oddechem, nurkowanie z aparatem powietrznym.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady i reżimy nurkowania swobodnego a także wpływ działąlności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady nurkowania swobodnego a także wpływ działalności podwodnej człowieka na środowisko wodne. Podczas zajęć nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta ani jego predyspozycji do bycia liderem bądź członkiem zespołu.