Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Typologia wód śródlądowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Typologia wód śródlądowych
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii, hydrochemii, hydrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zróżnicowania wó śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Specyficzne właściwości cząsteczki wody2
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka2
T-L-3Zasoby wodne hydrosfery. Bilans wodny4
T-L-4Charakterystyka wód podziemnych. Metody ozanczania ich właściwości4
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód2
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne4
T-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie4
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika4
26
wykłady
T-W-1Typologia śródladowych wód płynących4
T-W-2Typolgia śródlądowych wód stojących7
T-W-3Typologia wód przejsciowych2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach39
A-L-2Przygotowanie do zajęć16
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie źródeł12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pzredmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C24ut_W01
Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
TOW_1A_W01, TOW_1A_W18, TOW_1A_W25S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C24ut_U01
Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
TOW_1A_U01, TOW_1A_U02, TOW_1A_U03, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C24ut_K01
Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K07, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C24ut_W01
Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C24ut_U01
Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C24ut_K01
Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Specyficzne właściwości cząsteczki wody2
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka2
T-L-3Zasoby wodne hydrosfery. Bilans wodny4
T-L-4Charakterystyka wód podziemnych. Metody ozanczania ich właściwości4
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód2
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne4
T-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie4
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typologia śródladowych wód płynących4
T-W-2Typolgia śródlądowych wód stojących7
T-W-3Typologia wód przejsciowych2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach39
A-L-2Przygotowanie do zajęć16
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie źródeł12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C24ut_W01Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zróżnicowania wó śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Treści programoweT-W-1Typologia śródladowych wód płynących
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka
T-L-3Zasoby wodne hydrosfery. Bilans wodny
T-W-3Typologia wód przejsciowych
T-W-2Typolgia śródlądowych wód stojących
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pzredmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C24ut_U01Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
TOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zróżnicowania wó śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Treści programoweT-W-1Typologia śródladowych wód płynących
T-W-2Typolgia śródlądowych wód stojących
T-W-3Typologia wód przejsciowych
T-L-3Zasoby wodne hydrosfery. Bilans wodny
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłąd informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pzredmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C24ut_K01Poznanie zróżnicowania (typologii) wód sródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zróżnicowania wó śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Treści programoweT-W-2Typolgia śródlądowych wód stojących
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka
T-W-3Typologia wód przejsciowych
T-W-1Typologia śródladowych wód płynących
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pzredmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedze aplikowaneąw trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0