Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Towar a mody żywieniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towar a mody żywieniowe
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 26 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 26 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, towaroznwstwa produktów spożywczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i ocena towaroznawcza diet „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana) i ocena ich właściwości prozdrowotnych4
T-L-2Analiza i ocena towaroznawcza diet opartych na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów) i cena ich właściwości prozdro-wotnych4
T-L-3Analiza i ocena towaroznawcza innych wybranych diet obecnych w mediach (Kopenhaskiej, Cambridge, kapuścianej, Gersona, Andersona) i ocena ich właściwości prozdrowotnych.4
T-L-4Ocena produktów spożywczych pod kątem ich wartości odżywczej oraz programy znakowania produktów wartością odżywczą („Wybieraj z GDA”; „Żywienie z myślą o przyszłości” itp.).3
T-L-5Omówienie wybranych suplementów diet obecnych na rynku spożywczym i farmaceutycznym, jako reklamowanych gwarantach poprawy zdrowia.4
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych3
T-L-7Prezentacja projektu- zaliczenie ćwiczeń4
26
wykłady
T-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.4
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.4
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).4
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).4
T-W-5Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na).4
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.3
T-W-7Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne.3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2analiza wskaznej literatury5
A-L-3przygotowanie projektu zaliczeniowego10
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-5uczestnictwo w zajęciach26
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury10
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach26
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda analizy przypadków
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu.
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O3-1tz_W01
Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
TOW_1A_W20S1A_W04, S1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O3-1tz_U01
Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U07S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
TOW_1A_O3-1tz_U02
Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego.
TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O3-1tz_K01
Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
TOW_1A_O3-1tz_K02
Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
TOW_1A_K06, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O3-1tz_W01
Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę tylko z zajęć z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
3,5Student posiada wiedzę ponad dostateczną tylko z zajęć z zakresu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz kilku pojawiających się mód w zakresie żywienia.
4,0Student posiada wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu ogólnie kilkunastu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
5,0Student posiada wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz bardzo wielu pojawiających się mód w zakresie żywienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O3-1tz_U01
Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
2,0Nie potrafi ocenić ryzyka stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
3,5Potrafi w stopniu ponad dostatecznym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
4,0Potrafi w stopniu dobrym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
4,5Potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
5,0Potrafi w stopniu bardzo dobrym ryzyko ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejeszenia niedoborów i nadmiarów składników odżywczych oraz ją uzasadnić.
TOW_1A_O3-1tz_U02
Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego.
2,0Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,0Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi błędami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,5Student potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,0Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,5Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń.
5,0Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej amodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O3-1tz_K01
Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
TOW_1A_O3-1tz_K02
Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.

Literatura podstawowa

  1. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
  3. Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I
  4. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  5. Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akadmeia Rolnicza, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W. (red), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009
  2. Rodrigez J.G, Najsłynniejsze diety, Imprint, Warszawa, 2008
  3. Bawa S.(red.), Dietoterapia 1, SGGW, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i ocena towaroznawcza diet „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana) i ocena ich właściwości prozdrowotnych4
T-L-2Analiza i ocena towaroznawcza diet opartych na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów) i cena ich właściwości prozdro-wotnych4
T-L-3Analiza i ocena towaroznawcza innych wybranych diet obecnych w mediach (Kopenhaskiej, Cambridge, kapuścianej, Gersona, Andersona) i ocena ich właściwości prozdrowotnych.4
T-L-4Ocena produktów spożywczych pod kątem ich wartości odżywczej oraz programy znakowania produktów wartością odżywczą („Wybieraj z GDA”; „Żywienie z myślą o przyszłości” itp.).3
T-L-5Omówienie wybranych suplementów diet obecnych na rynku spożywczym i farmaceutycznym, jako reklamowanych gwarantach poprawy zdrowia.4
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych3
T-L-7Prezentacja projektu- zaliczenie ćwiczeń4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.4
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.4
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).4
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).4
T-W-5Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na).4
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.3
T-W-7Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne.3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2analiza wskaznej literatury5
A-L-3przygotowanie projektu zaliczeniowego10
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-5uczestnictwo w zajęciach26
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury10
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach26
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O3-1tz_W01Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda analizy przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę tylko z zajęć z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
3,5Student posiada wiedzę ponad dostateczną tylko z zajęć z zakresu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz kilku pojawiających się mód w zakresie żywienia.
4,0Student posiada wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu ogólnie kilkunastu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia.
5,0Student posiada wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz bardzo wielu pojawiających się mód w zakresie żywienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O3-1tz_U01Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).
T-W-5Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na).
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.
T-W-7Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne.
T-L-1Analiza i ocena towaroznawcza diet „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana) i ocena ich właściwości prozdrowotnych
T-L-2Analiza i ocena towaroznawcza diet opartych na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów) i cena ich właściwości prozdro-wotnych
T-L-3Analiza i ocena towaroznawcza innych wybranych diet obecnych w mediach (Kopenhaskiej, Cambridge, kapuścianej, Gersona, Andersona) i ocena ich właściwości prozdrowotnych.
T-L-4Ocena produktów spożywczych pod kątem ich wartości odżywczej oraz programy znakowania produktów wartością odżywczą („Wybieraj z GDA”; „Żywienie z myślą o przyszłości” itp.).
T-L-5Omówienie wybranych suplementów diet obecnych na rynku spożywczym i farmaceutycznym, jako reklamowanych gwarantach poprawy zdrowia.
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych
T-L-7Prezentacja projektu- zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda analizy przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić ryzyka stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
3,5Potrafi w stopniu ponad dostatecznym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
4,0Potrafi w stopniu dobrym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
4,5Potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu.
5,0Potrafi w stopniu bardzo dobrym ryzyko ocenić ryzyko stosowania modnych diet odchudzających i spożywania modnych produktów spożywczych w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejeszenia niedoborów i nadmiarów składników odżywczych oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O3-1tz_U02Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).
T-W-5Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na).
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.
T-W-7Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne.
T-L-1Analiza i ocena towaroznawcza diet „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana) i ocena ich właściwości prozdrowotnych
T-L-2Analiza i ocena towaroznawcza diet opartych na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów) i cena ich właściwości prozdro-wotnych
T-L-3Analiza i ocena towaroznawcza innych wybranych diet obecnych w mediach (Kopenhaskiej, Cambridge, kapuścianej, Gersona, Andersona) i ocena ich właściwości prozdrowotnych.
T-L-4Ocena produktów spożywczych pod kątem ich wartości odżywczej oraz programy znakowania produktów wartością odżywczą („Wybieraj z GDA”; „Żywienie z myślą o przyszłości” itp.).
T-L-5Omówienie wybranych suplementów diet obecnych na rynku spożywczym i farmaceutycznym, jako reklamowanych gwarantach poprawy zdrowia.
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych
T-L-7Prezentacja projektu- zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda analizy przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,0Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi błędami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
3,5Student potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,0Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego.
4,5Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń.
5,0Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej amodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O3-1tz_K01Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).
T-W-5Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na).
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.
T-W-7Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne.
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda analizy przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O3-1tz_K02Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście zdrowia człowieka.
Treści programoweT-W-1Podstawy racjonalnego żywienia.
T-W-2Uwarunkowania powstawania systemów żywieniowych, mód, piramid żywieniowych i diet.
T-W-3Mody żywieniowe: diety „epoki kamiennej” (Dr Atkinsa, optymalna, „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Dr Dukana).
T-W-4Mody żywieniowe: diety oparte na indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym (dobrych kalorii, Montignaca, dobrego samopoczucia, South Beach, Diamondów).
T-W-5Inne wybrane diety obecne w mediach (Kopenhaska, Cambridge, kapuściana, Gersona, Anderso-na).
T-W-6Modne składniki żywności (glutaminian sodu, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, błonnik, związki zagęszczające, barwiące i smakowo-zapachowe) i ich wpływ na organizm człowieka.
T-W-7Modne produkty spożywcze: frytki, dania typu fast-food (pizza, hot-dog, kebab, hamburger), panierki przemysłowe, dania typu instant – historia produkcji, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne.
T-L-6Ocena pod kątem wartości odżywczej napojów energetyzujących, izotonicznych, napojów gazowanych
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda analizy przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu.