Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo napojów alkoholowych i bezalkoholowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo napojów alkoholowych i bezalkoholowych | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z chemii |
W-2 | Wiedza z biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów specjalności Usługi turystyczne do praktycznej umiejętności zasad przygotowywania i zastosowania napojów alkoholowych. |
C-2 | Posiadanie umiejętności odpowiedniego doboru napoju w zależności od warunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne, schemat pracy | 2 |
T-L-2 | Ocena towaroznawcza wód mineralnych. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie barwy soków owocowych. | 2 |
T-L-4 | Ocena jakości kawy i herbaty | 4 |
T-L-5 | Ocena towaroznawcza i zastosowanie napojów typu instant. | 2 |
T-L-6 | Ocena napojów ziołowych | 2 |
T-L-7 | Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych | 2 |
T-L-9 | Podstawy sommelierstwa | 2 |
T-L-10 | Tradycyjne napoje alkoholowe i bezalkoholowe różnych regionów Polski i świata | 2 |
T-L-11 | Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych | 2 |
T-L-12 | Pisemne zaliczenie. | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Podział i specyfika. Struktura wykorzystania w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Historia i pochodzenie. Rodzaje napojów. Napoje alkoholowe gorące. Poncz. Krupnik | 2 |
T-W-3 | Napoje alkoholowe niskoprocentowe zimne: piwo jasne, porter, piwo słodowe, koktajle alkoholowe, aperitify. | 2 |
T-W-4 | Napoje alkoholowe wysokoprocentowe. Wódka czysta. Wódka gatunkowa. Wódki półwytrawne, słodkie. Koniaki. Winiaki - Brandy. Likiery. Whisky. Absynt. | 1 |
T-W-5 | Wina i miody pitne. | 1 |
T-W-6 | Napoje bezalkoholowe gorące. Mleko. Kawa. Herbata. Kakao. Czekolada. Koktajle mleczne. | 1 |
T-W-7 | Produkcja i skład chemiczny. Asortymenty handlowe. Klasyfikacja. Opakowania i przechowywanie. Badanie jakości. | 2 |
T-W-8 | Napoje bezalkoholowe zimne. Wody mineralne. Gazowane. Lemoniada. Soki. Musy. Koktajle. Energetyczne. | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Opracowanie zagadnienia problemowego | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 19 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka, metody aktywizujące |
M-2 | Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach. |
M-3 | Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C12ut_W04 Student posiada wiedzę w zakresie produkcji i charakterystyki napojów przy zastosowaniu fermentacji | TOW_1A_W04 | S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W15 Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe | TOW_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W16 Student potrafi wybrać metody oceny napojów z poszczególnych grup | TOW_1A_W16 | S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W17 Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów w czasie przechowywania i dystrybucji | TOW_1A_W17 | S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W19 Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją , dystrybucją i organizacją konsumpcji napojów | TOW_1A_W19 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W23 Student zdaje sobie sprawę z wpływu poszczególnych grup napojów na zdrowie człowieka | TOW_1A_W23 | S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W24 Student potrafi rozpoznać podstawowe wady napojów i wyjaśnić przyczyny ich powstania | TOW_1A_W24 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W09 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_W25 Student potrafi wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje | TOW_1A_W25 | S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-8, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C12ut_U01 Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów | TOW_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_U04 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje | TOW_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_U07 Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania | TOW_1A_U07 | S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | InzA_U06 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_U08 Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować poszczególne grupy napojów | TOW_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_U11 Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej | TOW_1A_U11 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C12ut_U13 Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku | TOW_1A_U13 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C12ut_K01 Student ma świadomość zagrożeń związanych z dystrybucją i spożywaniem napojów należących do poszczególnych grup. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowanie na rynku napojów działań zgodnych z zasadami etyki | TOW_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_K02 Student potrafi zorganizować proces uczenia się innych osób i posiada umiejętność pracy zespołowej | TOW_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-L-12, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_K04 Student posiada świadomość odpowiedzialności prawnej i etycznej w zakresie promocji poszczególnych rodzajów napojów | TOW_1A_K04 | S1A_K02, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_1A_C12ut_K08 Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się | TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-L-12, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C12ut_W04 Student posiada wiedzę w zakresie produkcji i charakterystyki napojów przy zastosowaniu fermentacji | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady produkcji napojów fermentowanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W15 Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między napojami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W16 Student potrafi wybrać metody oceny napojów z poszczególnych grup | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaproponować podstawowe metody analizy dla poszczególnych grup napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W17 Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów w czasie przechowywania i dystrybucji | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe etapy produkcji najważniejszych grup napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W19 Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją , dystrybucją i organizacją konsumpcji napojów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać podstawowe zasady prawne produkcji i wprowadzania do obrotu napojów z poszczególnych grup | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W23 Student zdaje sobie sprawę z wpływu poszczególnych grup napojów na zdrowie człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z wpływem napojów na zdrowie człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W24 Student potrafi rozpoznać podstawowe wady napojów i wyjaśnić przyczyny ich powstania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać najważniejsze wady napojów wraz z metodami zapobiegania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_W25 Student potrafi wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje | 2,0 | |
3,0 | Student zna potrafi wskazać najbardziej charakterystyczne dla danego regionu napoje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C12ut_U01 Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów | 2,0 | |
3,0 | Student umie wyszukiwać podstawowe informacje potrzebne do uzyskania ćwiczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_U04 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje | 2,0 | |
3,0 | Student umie wymienić i opisać najbardziej charakterystyczne napoje regionalne i tradycyjne, zna podstawy podawania napojów alkoholowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_U07 Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe przyczyny wad wybranych napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_U08 Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować poszczególne grupy napojów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróżnić i wyjaśnić podstawowe różnice między poszczególnymi napojami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_U11 Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi funkcjonować w grupie i samodzielnie kreować wybrane problemy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_U13 Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe cechy charakterystyczne poszczególnych grup napojów z punktu widzenia żywienia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C12ut_K01 Student ma świadomość zagrożeń związanych z dystrybucją i spożywaniem napojów należących do poszczególnych grup. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowanie na rynku napojów działań zgodnych z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować etyczne ograniczenia zwiększania spożycia napojów z poszczególnych grup | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_K02 Student potrafi zorganizować proces uczenia się innych osób i posiada umiejętność pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać zmiany w prawie dotyczącym napojów i potrafi zorganizować w podstawowym zakresie pracę innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_K04 Student posiada świadomość odpowiedzialności prawnej i etycznej w zakresie promocji poszczególnych rodzajów napojów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać ograniczenia natury prawnej dotyczące promocji i sprzedaży napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C12ut_K08 Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Arens - Azevedo U., Grimpe E., Rosomm - Grolms M, Furst W., Schuler K., Technologia gastronomiczna z obsługą gości. Cz. III, Wyd. Rea, Warszawa, 1999
- Baxter J., Świat kawy, English Books, Kraków, 1975
- Falarz A., Mataczyńska G, Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, OWP Adam, Warszawa, 1997
- Gwiazdowski K, Poradnik baristy, Oficyna Wydawnicza Read Me, Warszawa, 2004
- Hrankowski H, Kawa, surowce, technologia, WNT, Warszawa, 1976
- Kolożyn Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 1997
- Krauze S, Zarys nauk o żywności, PZWL, Warszawa, 1975
- Lempka A. (red), Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWE, Warszawa, 1985
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1996
- Nicolin M., Herbata dla smakoszy, Oficyna Wydawnicza Kallcope, Warszawa, 1993
- Sikorski Z, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
- Świderski F. (red), Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- Świderski F. (red), Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999