Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i zaliczenie z przedmiotu Prawo żywnościowe |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i narzędziami zarządzania jakością. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu stosowania narzedzi i metod zarządzania jakością oraz dokumentowania systemów zarządzania jakością. |
C-3 | Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności. |
C-4 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zapewnienia jakości |
C-5 | Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią |
C-6 | Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemu ISO 9001. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne. Rozdział tematów do opracowania prezentacji. | 2 |
T-L-2 | Wartościowanie jakości | 2 |
T-L-3 | Klasycy jakośc i ich koncepcje - prezentacje | 2 |
T-L-4 | Karty kontrolne przy ocenie liczbowej | 2 |
T-L-5 | Karty kontrolne przy ocenie alternatywnej | 2 |
T-L-6 | Kolokwium | 2 |
T-L-7 | Podstawowa dokumentacja systemu: procedury, instrukcje, zapisy | 2 |
T-L-8 | Tworzenie elementów Zakładowego Kodeksu GMP/GHP | 2 |
T-L-9 | Elementy opracowania systemu HACCP - zasady systemu HACCP | 2 |
T-L-10 | Wymagania ISO 9001 | 2 |
T-L-11 | ISO 9001 - księga jakości | 2 |
T-L-12 | Zależności między ISO 9001 a TQM | 2 |
T-L-13 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość - definicje, rodzaje. | 2 |
T-W-2 | Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością | 4 |
T-W-3 | Metody wspomagające zarządzanie jakością | 4 |
T-W-4 | Zarządzanie jakością produktu | 2 |
T-W-5 | Obowiązkowe systemy w zakresie zarządzania jakością (GHP/GMP, HACCP). | 4 |
T-W-6 | Zarządzanie jakością organizacji: ISO 9001 | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie środowiskowe - ISO 14000 | 2 |
T-W-8 | Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy - OHSAS 18000 | 2 |
T-W-9 | Audity - rodzaje, przebieg, dokumentacja | 2 |
T-W-10 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | bieżące przygotowanie do zajęć | 14 |
A-L-3 | przygotowanie projektu | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 24 |
A-W-3 | przygotowanie projektu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne sprawdziany na początku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczeniowe w formie testów |
S-3 | Ocena formująca: projekt i prezentacja |
S-4 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C11tz_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie metod i narzędzi zarządzania jakością oraz wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym | TOW_1A_W11, TOW_1A_W12, TOW_1A_W22, TOW_1A_W23 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-4 | S-1 |
TOW_1A_C11tz_W02 Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji oraz wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | TOW_1A_W09, TOW_1A_W11, TOW_1A_W12, TOW_1A_W22 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-2, C-4, C-3, C-5, C-6 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TOW_1A_C11tz_W03 Student zna podstawowe zasady BHP i zarządzania środowiskowego obowiązujące w przemyśle spożywczym. | TOW_1A_W23 | S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2, C-4 | T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C11tz_U01 Student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością. | TOW_1A_U01, TOW_1A_U04, TOW_1A_U05, TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-4, C-3, C-5, C-6 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-10 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
TOW_1A_C11tz_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TOW_1A_U12, TOW_1A_U16 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-2, C-4, C-3, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-10 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C11tz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K04, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-10 | M-1, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C11tz_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie metod i narzędzi zarządzania jakością oraz wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod i narzędzi zarządzania jakością oraz wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować najważniejsze wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C11tz_W02 Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji oraz wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C11tz_W03 Student zna podstawowe zasady BHP i zarządzania środowiskowego obowiązujące w przemyśle spożywczym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady bhp i zarządzania środowiskowego obowiązujące w przemyśle spożywczym, potrafi wymienić najważniejsze zasady, potrafi wymienić najważniejsze założenia OHSAS 18000 i ISO 14000. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C11tz_U01 Student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskać i interpretować podstawowe wymagania w zakresie prawa żywnościowego, w tym dotyczące systemów zarządzania jakością w produkcji żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_1A_C11tz_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Potrafi przeprowadzić audit wewnętrzny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C11tz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje rolę lidera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009