Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo żywnościowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z przedmiotu Bezpieczeństwo produkcji żywności
W-2podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa
C-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.2
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.2
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..2
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.2
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.4
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.2
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.4
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.2
T-L-10Normalizacja - budowa normy2
T-L-11Kolokwium zaliczeniowe2
T-L-12Prezentacje projektów.3
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny2
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius2
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej3
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-6Urzędowa kontrola żywności4
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne4
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju3
T-W-9Prawa konsumenta3
T-W-10Elementy prawa celnego2
T-W-11Normalizacja3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć10
A-L-3wykonanie projektu10
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
S-4Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć
S-5Ocena podsumowująca: ocena z opracowanego projektu i prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B14_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
TOW_1A_W06, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W17S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-3T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TOW_1A_B14_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
TOW_1A_W06S1A_W01, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09InzA_W03C-2T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
TOW_1A_U01, TOW_1A_U04, TOW_1A_U05, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3
TOW_1A_B14_U02
Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych
TOW_1A_U05, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B14_K01
Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2T-L-5, T-L-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B14_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
TOW_1A_B14_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
TOW_1A_B14_U02
Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych
2,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych nie dostrzega aspektów prawnych
3,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w minimalnym stopniu dostrzega aspekty prawne
3,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w ograniczonym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wystarczającym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wysokim stopniu dostrzega aspekty prawne
5,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w bardzo dobrym stopniu dostrzega aspekty prawne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B14_K01
Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka

Literatura podstawowa

  1. Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
  2. Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
  3. Anna Kołakowska, Dominika plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008
  4. Anna KOłakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.2
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.2
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..2
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.2
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.4
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.2
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.4
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.2
T-L-10Normalizacja - budowa normy2
T-L-11Kolokwium zaliczeniowe2
T-L-12Prezentacje projektów.3
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny2
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius2
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej3
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-6Urzędowa kontrola żywności4
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne4
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju3
T-W-9Prawa konsumenta3
T-W-10Elementy prawa celnego2
T-W-11Normalizacja3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć10
A-L-3wykonanie projektu10
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B14_W01Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W06Ma podstawową wiedzę w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. Ma wiedzę z zakresu fizjologii pracy.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B14_W02Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W06Ma podstawową wiedzę w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. Ma wiedzę z zakresu fizjologii pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B14_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B14_U02Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa
C-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych nie dostrzega aspektów prawnych
3,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w minimalnym stopniu dostrzega aspekty prawne
3,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w ograniczonym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wystarczającym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wysokim stopniu dostrzega aspekty prawne
5,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w bardzo dobrym stopniu dostrzega aspekty prawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B14_K01Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
T-W-9Prawa konsumenta
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka