Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo żywnościowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotu Bezpieczeństwo produkcji żywności |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania. | 2 |
T-L-2 | Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci. | 2 |
T-L-3 | Źródła unijnych aktów prawnych.. | 2 |
T-L-4 | Żródła krajowych aktów prawnych. | 2 |
T-L-5 | Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności | 2 |
T-L-6 | Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci. | 4 |
T-L-7 | Wymagania prawa w zakresie jakości żywności. | 2 |
T-L-8 | Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju. | 4 |
T-L-9 | Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm. | 2 |
T-L-10 | Normalizacja - budowa normy | 2 |
T-L-11 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
T-L-12 | Prezentacje projektów. | 3 |
T-L-13 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny | 2 |
T-W-2 | Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius | 2 |
T-W-3 | Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej | 3 |
T-W-4 | Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności | 2 |
T-W-5 | Wymagania prawa w zakresie jakości żywności | 2 |
T-W-6 | Urzędowa kontrola żywności | 4 |
T-W-7 | Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne | 4 |
T-W-8 | Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju | 3 |
T-W-9 | Prawa konsumenta | 3 |
T-W-10 | Elementy prawa celnego | 2 |
T-W-11 | Normalizacja | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | wykonanie projektu | 10 |
A-L-4 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena z opracowanego projektu i prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_B14_W01 Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | TOW_1A_W06, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W17 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_1A_B14_W02 Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | TOW_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | InzA_W03 | C-2 | T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_B14_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie | TOW_1A_U01, TOW_1A_U04, TOW_1A_U05, TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
TOW_1A_B14_U02 Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych | TOW_1A_U05, TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_B14_K01 Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-5, T-L-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_B14_W01 Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. |
3,0 | Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
3,5 | Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
4,0 | Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | |
4,5 | Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | |
5,0 | Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
TOW_1A_B14_W02 Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | 2,0 | Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym |
3,0 | Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
3,5 | Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
4,0 | Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
4,5 | Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_B14_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. |
3,0 | Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
3,5 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
4,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
4,5 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
5,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie | |
TOW_1A_B14_U02 Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych | 2,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych nie dostrzega aspektów prawnych |
3,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w minimalnym stopniu dostrzega aspekty prawne | |
3,5 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w ograniczonym stopniu dostrzega aspekty prawne | |
4,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wystarczającym stopniu dostrzega aspekty prawne | |
4,5 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wysokim stopniu dostrzega aspekty prawne | |
5,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w bardzo dobrym stopniu dostrzega aspekty prawne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_B14_K01 Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | 2,0 | Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka |
3,0 | Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
3,5 | Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
4,0 | Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
4,5 | Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
5,0 | Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka |
Literatura podstawowa
- Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
- Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
- Anna Kołakowska, Dominika plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008
- Anna KOłakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008
Literatura dodatkowa
- Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011