Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Technologia produkcji roślin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Technologia produkcji roślin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, fitopatologii i entomologii, uprawy roli i techniki rolniczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie nowoczesnej technologii ich uprawy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zasięg uprawy głównych roślin uprawy polowej w Polsce i na świecie. Podstawowe roślin uprawy polowej - kierunki użytkowania, wymagania siedliskowe, wzrost i rozwój roślin, najważniejsze odmiany. Zasady agrotechniki poszczególnych grup roślin rolniczych (zboża ozime, zboża jare, bobowate grubonasienne, bobowate drobnonasienne, oleiste ozime, oleiste jare, ziemniak, burak cukrowy i pozostałe okopowe). Nowoczesne technologie produkcji roślinnej. Rynek zbóż, cukru, roślin oleistych i wysokobiałkowych.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zaj ęciach12
A-W-2konsultacje8
A-W-3samokształcenie40
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-16_W01
Ma wiedzę na temat technologicznych uwarunkowań produkcji rolniczej.
ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-16_U01
Potrafi dobrać właściwą technologię produkcji roślin rolniczych w zależnosci od gatunku i uwarunkowań
ROSUR_10-_U03, ROSUR_10-_U05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-16_K01
Ma świadomość wpływu rolnictwa naśrodowisko
ROSUR_10-_K02T-W-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-16_W01
Ma wiedzę na temat technologicznych uwarunkowań produkcji rolniczej.
2,0
3,0Ma wiedzę na temat czynników przyrodniczych i technologicznych uwarunkowań produkcji rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-16_U01
Potrafi dobrać właściwą technologię produkcji roślin rolniczych w zależnosci od gatunku i uwarunkowań
2,0
3,0Potrafi rozpoznawać gatunki roślin rolniczych oraz wpływu na ich plon stosowanych czynników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PDROSUR-16_K01
Ma świadomość wpływu rolnictwa naśrodowisko
2,0
3,0Ma świadomość wpływu rolnictwa naśrodowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasińska Z., Kotecki A. (red.), Szczegółowa uprawa roślin, Tom 1 i 2 ., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003
  2. 2Karczmarczyk S. (red), Agrotechnika roślin uprawnych, Akademia Rolnicza, Szczecin, Szczecin, 2005
  3. Jaskólski D., Jaskólska I. z, Współczesne sposoby i systemy uprawy roli w teorii i praktyce rolniczej, CDR w Brwinowie, Poznań, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Markowski A., Nowoczesne metody produkcji zbóż., PODR w Szepietowie, Szepetowo, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasięg uprawy głównych roślin uprawy polowej w Polsce i na świecie. Podstawowe roślin uprawy polowej - kierunki użytkowania, wymagania siedliskowe, wzrost i rozwój roślin, najważniejsze odmiany. Zasady agrotechniki poszczególnych grup roślin rolniczych (zboża ozime, zboża jare, bobowate grubonasienne, bobowate drobnonasienne, oleiste ozime, oleiste jare, ziemniak, burak cukrowy i pozostałe okopowe). Nowoczesne technologie produkcji roślinnej. Rynek zbóż, cukru, roślin oleistych i wysokobiałkowych.12
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zaj ęciach12
A-W-2konsultacje8
A-W-3samokształcenie40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PDROSUR-16_W01Ma wiedzę na temat technologicznych uwarunkowań produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W05Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych, ogrodniczych, stosowanych technologii i nawożenia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie nowoczesnej technologii ich uprawy.
Treści programoweT-W-1Zasięg uprawy głównych roślin uprawy polowej w Polsce i na świecie. Podstawowe roślin uprawy polowej - kierunki użytkowania, wymagania siedliskowe, wzrost i rozwój roślin, najważniejsze odmiany. Zasady agrotechniki poszczególnych grup roślin rolniczych (zboża ozime, zboża jare, bobowate grubonasienne, bobowate drobnonasienne, oleiste ozime, oleiste jare, ziemniak, burak cukrowy i pozostałe okopowe). Nowoczesne technologie produkcji roślinnej. Rynek zbóż, cukru, roślin oleistych i wysokobiałkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na temat czynników przyrodniczych i technologicznych uwarunkowań produkcji rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PDROSUR-16_U01Potrafi dobrać właściwą technologię produkcji roślin rolniczych w zależnosci od gatunku i uwarunkowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U03Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych oraz wybranych roślin ogrodniczych i ocenić ich uwarunkowania ekonomiczne
ROSUR_10-_U05Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie nowoczesnej technologii ich uprawy.
Treści programoweT-W-1Zasięg uprawy głównych roślin uprawy polowej w Polsce i na świecie. Podstawowe roślin uprawy polowej - kierunki użytkowania, wymagania siedliskowe, wzrost i rozwój roślin, najważniejsze odmiany. Zasady agrotechniki poszczególnych grup roślin rolniczych (zboża ozime, zboża jare, bobowate grubonasienne, bobowate drobnonasienne, oleiste ozime, oleiste jare, ziemniak, burak cukrowy i pozostałe okopowe). Nowoczesne technologie produkcji roślinnej. Rynek zbóż, cukru, roślin oleistych i wysokobiałkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznawać gatunki roślin rolniczych oraz wpływu na ich plon stosowanych czynników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PDROSUR-16_K01Ma świadomość wpływu rolnictwa naśrodowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
Treści programoweT-W-1Zasięg uprawy głównych roślin uprawy polowej w Polsce i na świecie. Podstawowe roślin uprawy polowej - kierunki użytkowania, wymagania siedliskowe, wzrost i rozwój roślin, najważniejsze odmiany. Zasady agrotechniki poszczególnych grup roślin rolniczych (zboża ozime, zboża jare, bobowate grubonasienne, bobowate drobnonasienne, oleiste ozime, oleiste jare, ziemniak, burak cukrowy i pozostałe okopowe). Nowoczesne technologie produkcji roślinnej. Rynek zbóż, cukru, roślin oleistych i wysokobiałkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wpływu rolnictwa naśrodowisko
3,5
4,0
4,5
5,0