Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Łąkarstwo ugory i odłogi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Łąkarstwo ugory i odłogi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,01,00zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Rozpoznawanie roślin użytków zielonych, ugorów i odłodów. Ocena stanu upraw użytków zielonych występujących w róznych warunkach siedliskowych4
4
wykłady
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Gospodarka wodna, nawożenie oraz pielęgnacja łąk i pastwisk. Użytkowanie kośne, pastwiskowe i kośno-pastwiskowa. Zbiór i konserwacja pasz. Produkcja nasienna traw.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1udział w ajęciach4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2konsultacje10
A-W-3samokształcenie38
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podające

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_W01
Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technologiczych uwarunkowań produkcji rolniczej na użytkach zielonych, ugorach i odłogach
ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W03C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_U01
potrafi rozpoznawać podstawowe cechy elementów środowiska wywierajace wpływ na produkcję rolniczą na użytkach zielonych, ugorach i odłogach
ROSUR_10-_U01, ROSUR_10-_U06C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_K01
Ma świadomość związku rolnictwa ze środowiskiem i gospodarką
ROSUR_10-_K02, ROSUR_10-_K03C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_W01
Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technologiczych uwarunkowań produkcji rolniczej na użytkach zielonych, ugorach i odłogach
2,0
3,0umie określić rodzaj użytku zielonego i jegi wartość użytkową na podstawie składu botanicznego runi i zajmowanego siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_U01
potrafi rozpoznawać podstawowe cechy elementów środowiska wywierajace wpływ na produkcję rolniczą na użytkach zielonych, ugorach i odłogach
2,0
3,0Umie ocenić i określić wartość użytku zielonego, ugoru i odłogu na podstawie jch składy florystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_K01
Ma świadomość związku rolnictwa ze środowiskiem i gospodarką
2,0
3,0Jest kompetentny by analizować wartość i przydatność gospodarcza użytku zielonego, ugoru i odłogu na podstawie jch składu florystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL, Warszawa, 1984
  2. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2000
  3. Rogaliki M. Łąkarstwo. Wyd. KURPISZ, Poznań, 2004., Łąkarstwo, Wyd. KURPISZ, Poznań, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Trawy. Właściwości, występowanie i wykorzystanie., PWRiL, Oddz. w Poznaniu, Poznań, 2012

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Rozpoznawanie roślin użytków zielonych, ugorów i odłodów. Ocena stanu upraw użytków zielonych występujących w róznych warunkach siedliskowych4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Gospodarka wodna, nawożenie oraz pielęgnacja łąk i pastwisk. Użytkowanie kośne, pastwiskowe i kośno-pastwiskowa. Zbiór i konserwacja pasz. Produkcja nasienna traw.12
12

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1udział w ajęciach4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2konsultacje10
A-W-3samokształcenie38
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-7_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technologiczych uwarunkowań produkcji rolniczej na użytkach zielonych, ugorach i odłogach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W03Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin
Treści programoweT-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Gospodarka wodna, nawożenie oraz pielęgnacja łąk i pastwisk. Użytkowanie kośne, pastwiskowe i kośno-pastwiskowa. Zbiór i konserwacja pasz. Produkcja nasienna traw.
T-T-1Rozpoznawanie roślin użytków zielonych, ugorów i odłodów. Ocena stanu upraw użytków zielonych występujących w róznych warunkach siedliskowych
Metody nauczaniaM-1podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie określić rodzaj użytku zielonego i jegi wartość użytkową na podstawie składu botanicznego runi i zajmowanego siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-7_U01potrafi rozpoznawać podstawowe cechy elementów środowiska wywierajace wpływ na produkcję rolniczą na użytkach zielonych, ugorach i odłogach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U01Potrafi rozpoznać podstawowe cechy elementów środowiska wywierające wpływ na produkcję rolniczą
ROSUR_10-_U06Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych i biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin
Treści programoweT-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Gospodarka wodna, nawożenie oraz pielęgnacja łąk i pastwisk. Użytkowanie kośne, pastwiskowe i kośno-pastwiskowa. Zbiór i konserwacja pasz. Produkcja nasienna traw.
T-T-1Rozpoznawanie roślin użytków zielonych, ugorów i odłodów. Ocena stanu upraw użytków zielonych występujących w róznych warunkach siedliskowych
Metody nauczaniaM-1podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie ocenić i określić wartość użytku zielonego, ugoru i odłogu na podstawie jch składy florystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-7_K01Ma świadomość związku rolnictwa ze środowiskiem i gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
ROSUR_10-_K03Rozumie konieczność dostosowania elementów działalności rolniczej do zmiennych warunków środowiskowych, gospodarczych i do obowiązujących przepisów
Cel przedmiotuC-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin
Treści programoweT-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Gospodarka wodna, nawożenie oraz pielęgnacja łąk i pastwisk. Użytkowanie kośne, pastwiskowe i kośno-pastwiskowa. Zbiór i konserwacja pasz. Produkcja nasienna traw.
T-T-1Rozpoznawanie roślin użytków zielonych, ugorów i odłodów. Ocena stanu upraw użytków zielonych występujących w róznych warunkach siedliskowych
Metody nauczaniaM-1podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest kompetentny by analizować wartość i przydatność gospodarcza użytku zielonego, ugoru i odłogu na podstawie jch składu florystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0