Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Pomiary czynników szkodliwych w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Pomiary czynników szkodliwych w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostki zewnętrzne
Nauczyciel odpowiedzialny Emil Cyraniak <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie słuchacza z identyfikacją czynników szkodliwych w środowisku pracy i ich pomiarem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja czynników szkodliwych w środowisku pracy i wytypowanie czynników do pomiarów1
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych oraz interpretacja wyników2
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
4
wykłady
T-W-1Podstawy prawne oraz podstawowe pojęcia idefinicje1
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników1
T-W-3Laboratoria środowiska pracy, metody pomiarowe, mierniki1
T-W-4Zaliczenie wykładów1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie referatu10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia17
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_5/BHP_W01
Ma wiedzę o podstawowych czynnikach szkodliwych w środowisku pracy
BHP_10-_W02C-1T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-3
BHP_10A_5/BHP_W02
Ma wiedzę o obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
BHP_10-_W02C-1T-W-2, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_5/BHP_U01
Posiada umiejętność identyfikacji czynników szkodliwych w środowisku pracy
BHP_10-_U03C-1T-A-1, T-A-3M-2S-2, S-3
BHP_10A_5/BHP_U02
Potrafi interpretować wyniki pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy
BHP_10-_U03C-1T-A-3, T-A-2M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_5/BHP_K01
Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
BHP_10-_K01C-1T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_5/BHP_W01
Ma wiedzę o podstawowych czynnikach szkodliwych w środowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz ma ograniczoną wiedzę o czynnikach szkodliwych w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_5/BHP_W02
Ma wiedzę o obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
2,0
3,0Słuchacz ma niepełną wiedzę o obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktyki zdrowia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_5/BHP_U01
Posiada umiejętność identyfikacji czynników szkodliwych w środowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz ma ograniczoną umiejętność identyfikacji czynników szkodliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_5/BHP_U02
Potrafi interpretować wyniki pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz potrafi interpretować tylkoniektóre wyniki pomiarów czynników szkodliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_5/BHP_K01
Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0Słuchacz słabo angażuje się w doskonalenie swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Międzresortowa Komisja ds. Najwyższych Dopuszczalnych Stężeń Natężeń Czynników Szkodliwych w Środowisku Pracy, Czynniki szkodliwe wśrodowiskupracy, CIOP, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja czynników szkodliwych w środowisku pracy i wytypowanie czynników do pomiarów1
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych oraz interpretacja wyników2
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne oraz podstawowe pojęcia idefinicje1
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników1
T-W-3Laboratoria środowiska pracy, metody pomiarowe, mierniki1
T-W-4Zaliczenie wykładów1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie referatu10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_5/BHP_W01Ma wiedzę o podstawowych czynnikach szkodliwych w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchacza z identyfikacją czynników szkodliwych w środowisku pracy i ich pomiarem
Treści programoweT-A-1Identyfikacja czynników szkodliwych w środowisku pracy i wytypowanie czynników do pomiarów
T-W-1Podstawy prawne oraz podstawowe pojęcia idefinicje
T-W-4Zaliczenie wykładów
T-W-3Laboratoria środowiska pracy, metody pomiarowe, mierniki
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma ograniczoną wiedzę o czynnikach szkodliwych w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_5/BHP_W02Ma wiedzę o obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchacza z identyfikacją czynników szkodliwych w środowisku pracy i ich pomiarem
Treści programoweT-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników
T-W-4Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma niepełną wiedzę o obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktyki zdrowia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_5/BHP_U01Posiada umiejętność identyfikacji czynników szkodliwych w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U03Potrafi wykrywać i dokonywać pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy oraz interpretować otrzymane wyniki
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchacza z identyfikacją czynników szkodliwych w środowisku pracy i ich pomiarem
Treści programoweT-A-1Identyfikacja czynników szkodliwych w środowisku pracy i wytypowanie czynników do pomiarów
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma ograniczoną umiejętność identyfikacji czynników szkodliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_5/BHP_U02Potrafi interpretować wyniki pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U03Potrafi wykrywać i dokonywać pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy oraz interpretować otrzymane wyniki
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchacza z identyfikacją czynników szkodliwych w środowisku pracy i ich pomiarem
Treści programoweT-A-3Zaliczenie ćwiczeń
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych oraz interpretacja wyników
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi interpretować tylkoniektóre wyniki pomiarów czynników szkodliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_5/BHP_K01Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie słuchacza z identyfikacją czynników szkodliwych w środowisku pracy i ich pomiarem
Treści programoweT-A-3Zaliczenie ćwiczeń
T-W-4Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz słabo angażuje się w doskonalenie swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0