Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Podstawy andragogiki i psychologii pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy andragogiki i psychologii pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostki zewnętrzne
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Jaklewicz-Walewicz <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznaie słuchaczy z zasadami nauczania osób dorosłych i podstawami psychologii pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna struktura procesu pracy w ujęciu psychologicznym1
T-W-2Zasady nauczania osób dorosłych1
T-W-3Osobowościowe uwarunkowania zachowania się człowieka w procesie pracy1
T-W-4Czynniki wpływające na stres i zmęczenie1
T-W-5Niedostosowanie w procesie pracy, mechanizmy i procesy grupowe1
T-W-6Zasady prawidłowej komunikacji, asertywność1
T-W-7Konflikt społeczny w procesie pracy, strategie rozwiązywania, skuteczne negocjacje1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_10/BHP_W01
Ma wiedzę o ogólnej strukturze procesu pracy w ujęciu psychologicznym
BHP_10-_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_10/BHP_U01
Potrafi rozwiązywać konflikty społeczne
BHP_10-_U10C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-1, S-2
BHP_10A_10/BHP_U02
Potrafi identyfikować czynniki wpływające na stres i zmęczenie
BHP_10-_U10C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_10/BHP_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
BHP_10-_K01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_10/BHP_W01
Ma wiedzę o ogólnej strukturze procesu pracy w ujęciu psychologicznym
2,0
3,0Słuchacz ma niepełną wiedzę o strukturze procesu pracy w ujęciu psychologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_10/BHP_U01
Potrafi rozwiązywać konflikty społeczne
2,0
3,0Słuchacz potrafi rozwiązywaćnieliczne konflikty społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_10/BHP_U02
Potrafi identyfikować czynniki wpływające na stres i zmęczenie
2,0
3,0Słuchacz potrafi identyfikować nieliczne czynnik iwpływające na stres i zmęczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_10/BHP_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schultz D., Schultz S., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Winderszal-Bazyl M., Czynniki psychologiczne i społeczne. Nauka o pracy- bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, CIOP, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna struktura procesu pracy w ujęciu psychologicznym1
T-W-2Zasady nauczania osób dorosłych1
T-W-3Osobowościowe uwarunkowania zachowania się człowieka w procesie pracy1
T-W-4Czynniki wpływające na stres i zmęczenie1
T-W-5Niedostosowanie w procesie pracy, mechanizmy i procesy grupowe1
T-W-6Zasady prawidłowej komunikacji, asertywność1
T-W-7Konflikt społeczny w procesie pracy, strategie rozwiązywania, skuteczne negocjacje1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przegląd literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_10/BHP_W01Ma wiedzę o ogólnej strukturze procesu pracy w ujęciu psychologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W08Ma wiedzę o ogólnej strukturze procesu pracy w ujęciu psychologicznym
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznaie słuchaczy z zasadami nauczania osób dorosłych i podstawami psychologii pracy
Treści programoweT-W-1Ogólna struktura procesu pracy w ujęciu psychologicznym
T-W-2Zasady nauczania osób dorosłych
T-W-3Osobowościowe uwarunkowania zachowania się człowieka w procesie pracy
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma niepełną wiedzę o strukturze procesu pracy w ujęciu psychologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_10/BHP_U01Potrafi rozwiązywać konflikty społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U10Potrafi rozwiązywać konflikty społeczne oraz identyfikować czynniki wpływajace na stres i zmęczenie
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznaie słuchaczy z zasadami nauczania osób dorosłych i podstawami psychologii pracy
Treści programoweT-W-6Zasady prawidłowej komunikacji, asertywność
T-W-7Konflikt społeczny w procesie pracy, strategie rozwiązywania, skuteczne negocjacje
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi rozwiązywaćnieliczne konflikty społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_10/BHP_U02Potrafi identyfikować czynniki wpływające na stres i zmęczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U10Potrafi rozwiązywać konflikty społeczne oraz identyfikować czynniki wpływajace na stres i zmęczenie
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznaie słuchaczy z zasadami nauczania osób dorosłych i podstawami psychologii pracy
Treści programoweT-W-4Czynniki wpływające na stres i zmęczenie
T-W-5Niedostosowanie w procesie pracy, mechanizmy i procesy grupowe
T-W-6Zasady prawidłowej komunikacji, asertywność
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi identyfikować nieliczne czynnik iwpływające na stres i zmęczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_10/BHP_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznaie słuchaczy z zasadami nauczania osób dorosłych i podstawami psychologii pracy
Treści programoweT-W-2Zasady nauczania osób dorosłych
T-W-4Czynniki wpływające na stres i zmęczenie
T-W-6Zasady prawidłowej komunikacji, asertywność
T-W-7Konflikt społeczny w procesie pracy, strategie rozwiązywania, skuteczne negocjacje
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0