Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej, biochemii, fizyki, mikrobiologii i geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i roli minerałów oraz skał w procesie glebotwórczym. Ocena własciwości fizycznych i chemicznych gleb i podłoży. Poznanie sposobów klasyfikacji przyrodniczej i użytkowej gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie minerałów i skał magmowych | 2 |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał osadowych i ocena ich wartości glebotwórczej | 2 |
T-L-3 | Oznaczenie składu granulometrycznego | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie kwasowości wymiennej i czynnej gleb | 2 |
T-L-5 | Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb | 2 |
T-L-6 | Rozpoznawanie typów gleb na monolitach glebowych, ocena wartości produkcyjnej | 4 |
T-L-7 | Podłoża ogrodnicze i ocena ich właściwości | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych | 2 |
T-W-2 | Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb | 2 |
T-W-3 | Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza | 4 |
T-W-4 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właścwościami gleb | 2 |
T-W-5 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne - rola kompleksu sorpcyjnego w kształtowaniu żyzności gleby | 2 |
T-W-6 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i ich wpływ na aktywność biologiczną i jej żyzność | 2 |
T-W-7 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 2 |
T-W-8 | Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych-funkcja struktury w kształtowaniu właściwości fizycznych ze szczególnym uwzględnieniem własciwości wodno-powietrznych gleby | 2 |
T-W-9 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-10 | Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze | 2 |
T-W-11 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-12 | Systemtyka gleb Polski. Zmienność pokrywy glebowej w Polsce | 2 |
T-W-13 | Klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności gleb, mapy gleboznawcze | 2 |
T-W-14 | Podłoża ogrodnicze | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowani do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny przedstawiający zaganienia teoretyczne |
M-2 | Praca w grupach przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych na ćwiczeniach zadań w oparciu o konspekty |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące wiedzę zdobytą na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C04_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu powstawania gleb, ich własciwości fizycznych, chemicznych. Student zna systematykę gleb przyrodniczą i użytkową. | UWW_1A_W08, UWW_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C04_U01 Student potrafi samodzielnie okreslić podstawowe minerały i skały glebotwórcze, właściwości fizyczne i chemiczne gleby oraz przynależność typologiczną gleb | UWW_1A_U02, UWW_1A_U06, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C04_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych. Świadomość znaczenia gleb w środowisku. Świadomość dotycząca wpływu własciwości gleb w kształtowaniu środowiska życia roslin. | UWW_1A_K02, UWW_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C04_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu powstawania gleb, ich własciwości fizycznych, chemicznych. Student zna systematykę gleb przyrodniczą i użytkową. | 2,0 | |
3,0 | -student opanował podstawowy materiał programowy -student w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie -student w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C04_U01 Student potrafi samodzielnie okreslić podstawowe minerały i skały glebotwórcze, właściwości fizyczne i chemiczne gleby oraz przynależność typologiczną gleb | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C04_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych. Świadomość znaczenia gleb w środowisku. Świadomość dotycząca wpływu własciwości gleb w kształtowaniu środowiska życia roslin. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: -student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004