Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informacji przestrzennej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komutera. Podstawowe wiadomości z zakresu kartografii lub geografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS).
C-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-3Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych.2
T-A-2Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.2
T-A-3Analiza Numerycznego Modelu Terenu.2
T-A-4Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.2
T-A-5Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.3
T-A-6Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji spełniajacej wybrane kryteria.2
T-A-7Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych.2
15
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej.3
T-W-2Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych.2
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.2
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-5Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.2
T-W-6Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.2
T-W-7Podstawowe zagadnienia teledetekcji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeiach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia końcowego25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O082_W01
Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania.
OZE_1A_W12R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O082_U01
Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska.
OZE_1A_U14R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O082_K01
Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych.
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O082_W01
Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania.
2,0
3,0Student zna podstawy teoretyczne SIP. Potrafi scharakteryzować podstawowe modele cyfrowej prezentacji zjawisk przestrzennych. Zna układy odwzorowań kartograficznych stosowanych w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O082_U01
Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska.
2,0
3,0Potrafi w sposób podstawowy wykonać zadania z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników. Rozróżnia podstawowe źródła danych stosowane przy prezentacji danych przestrzennych i zna podstawowe metody ich przetwarzania przy użyciu programów SIP/GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O082_K01
Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych.
2,0
3,0Student ma świadomość postępu informatycznego i stąd rozumie dalszą potrzebę rozwijania umiejętności w zakresie wprowadzania systemów informacji przestrzennej na etapie projektowania pozyskiwania źródeł energii odnawialnych. Student ma świadomość wpływu nie zawsze korzystnych działań na otaczające środowisko przy pozyskiwaniu źródeł energii odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańska, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, 2013, lub wydania wcześniejsze od 1999 r.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych.2
T-A-2Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.2
T-A-3Analiza Numerycznego Modelu Terenu.2
T-A-4Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.2
T-A-5Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.3
T-A-6Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji spełniajacej wybrane kryteria.2
T-A-7Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej.3
T-W-2Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych.2
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.2
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-5Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.2
T-W-6Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.2
T-W-7Podstawowe zagadnienia teledetekcji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeiach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia końcowego25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O082_W01Student ma teoretyczną wiedzę dotyczącą Systemów Informacji Przestrzennej. Zna źródła danych przestrzennych i metody ich przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-3Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy oraz żródła danych w systemach informacji przestrzennej.
T-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.
T-W-2Operacje logiczne na warstwach wektorowych i rastrowych.
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-5Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.
T-W-6Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.
T-W-7Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy teoretyczne SIP. Potrafi scharakteryzować podstawowe modele cyfrowej prezentacji zjawisk przestrzennych. Zna układy odwzorowań kartograficznych stosowanych w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O082_U01Student potrafi wykorzystać programy SIP do analiz związanych z lokalizacją wybranych źródeł energii odnawialnych (np. elektrowni wiatrowych). Potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map oraz na podstawie istniejących materiałów potrafi stworzyć prostą bazę danych o wybranych elementach środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-1Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS).
Treści programoweT-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych.
T-A-2Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-A-3Analiza Numerycznego Modelu Terenu.
T-A-4Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.
T-A-6Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji spełniajacej wybrane kryteria.
T-A-5Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
T-A-7Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w sposób podstawowy wykonać zadania z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników. Rozróżnia podstawowe źródła danych stosowane przy prezentacji danych przestrzennych i zna podstawowe metody ich przetwarzania przy użyciu programów SIP/GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O082_K01Student ma świadomość pozytywnego odziaływania energii odnawialnych na środowisko. Student wykazuje dużą dbałość przy doborze źródeł danych przestrzennych. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia SIP do działań inżynieryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie źródeł danych przestrzennych wraz z możliwością ich pozyskania i wykorzystania w projektach.
C-1Poznanie funkcjonowania programów wspomagających analizy przestrzenne (GIS).
C-3Poznanie możliwości systemów informacji przestrzennej w projektowaniu infrastruktury energetycznej i przy ocenie wpływu energetyki na środowisko.
Treści programoweT-W-3Pozyskiwanie i przetwarzanie danych przestrzennych na potrzeby energetyki odnawialnej.
T-W-4Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-5Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych.
T-W-6Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS.
T-W-7Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-A-1Podstawowe moduły programu rastrowego. Konwersja plików i rasteryzacja danych.
T-A-2Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-A-3Analiza Numerycznego Modelu Terenu.
T-A-4Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska.
T-A-6Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji spełniajacej wybrane kryteria.
T-A-5Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu. Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
T-A-7Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczania wielkości wybranych zjawisk klimatycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość postępu informatycznego i stąd rozumie dalszą potrzebę rozwijania umiejętności w zakresie wprowadzania systemów informacji przestrzennej na etapie projektowania pozyskiwania źródeł energii odnawialnych. Student ma świadomość wpływu nie zawsze korzystnych działań na otaczające środowisko przy pozyskiwaniu źródeł energii odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0