Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, konstrukcji maszyn.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w OZE
W-3Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz w produkcji nośników energii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.2
T-L-2Oczyszczanie mechaniczne wybranych elementów maszyn2
T-L-3Oczyszczanie chemiczne wybranych materiałów konstrukcyjnych2
T-L-4Mycie maszyn oraz elementów3
T-L-5Nakładanie SOCZ oraz ocena jakości powłoki2
T-L-6Malowanie elementów maszyn2
T-L-7Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę2
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w OZE.2
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.4
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk do przechowywania maszyn.3
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca, okresowa, posezonowa.2
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie dostępnej bibliografi10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego i ustnego2
A-L-4Konsultacje4
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu10
A-W-4Konsultacje12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena projektu
S-4Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiadomości

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O072_W01
Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn i urzadzeń wykorzystywanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania energii pochodzącej z OZE oraz metod jej przeciwdziałania
OZE_1A_W21, OZE_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3, C-2T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O072_U01
Student potrafi na podstawie podanych informacji oraz posiadanej wiedzy dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w OZE przed korozją
OZE_1A_U11R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3, C-2T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O072_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1, C-3, C-2T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O072_W01
Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn i urzadzeń wykorzystywanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania energii pochodzącej z OZE oraz metod jej przeciwdziałania
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w produkcji OZE
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O072_U01
Student potrafi na podstawie podanych informacji oraz posiadanej wiedzy dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w OZE przed korozją
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O072_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w produkcji OZE oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszkiewicz J., Kamiński M, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
  2. Szczygieł B, Ochrona przed korozją w pojazdach, Oficyna Wydaw. Politech. Wrocławskiej, Wrocław, 1996
  3. Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.2
T-L-2Oczyszczanie mechaniczne wybranych elementów maszyn2
T-L-3Oczyszczanie chemiczne wybranych materiałów konstrukcyjnych2
T-L-4Mycie maszyn oraz elementów3
T-L-5Nakładanie SOCZ oraz ocena jakości powłoki2
T-L-6Malowanie elementów maszyn2
T-L-7Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę2
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w OZE.2
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.4
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk do przechowywania maszyn.3
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca, okresowa, posezonowa.2
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie dostępnej bibliografi10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego i ustnego2
A-L-4Konsultacje4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu10
A-W-4Konsultacje12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O072_W01Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn i urzadzeń wykorzystywanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania energii pochodzącej z OZE oraz metod jej przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów, między innymi niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania silników spalinowych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, 3) racjonalnego stosowania pojazdów;
OZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
Treści programoweT-L-5Nakładanie SOCZ oraz ocena jakości powłoki
T-L-7Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)
T-L-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.
T-L-6Malowanie elementów maszyn
T-L-3Oczyszczanie chemiczne wybranych materiałów konstrukcyjnych
T-L-4Mycie maszyn oraz elementów
T-L-2Oczyszczanie mechaniczne wybranych elementów maszyn
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w OZE.
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca, okresowa, posezonowa.
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk do przechowywania maszyn.
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu
S-4Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w produkcji OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O072_U01Student potrafi na podstawie podanych informacji oraz posiadanej wiedzy dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w OZE przed korozją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U11potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z obszaru nauki o materiałach, grafiki inżynierskiej, części maszyn i maszynoznawstwa, wytwórczych procedur technologicznych, a także obsługi i utrzymania maszyn i urządzeń do: 1) właściwego stosowania materiałów w technice, 2) czytania rysunków technicznych, odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn i urządzeń, w tym z zastosowaniem programu CAD, 3) analizy pracy mechanizmów i prawidłowego doboru części oraz zespołów w urządzeniach, a także projektowania i wykonywania obliczeń wytrzymałościowych dla prostych elementów, 4) doboru wytwórczych procedur technologicznych dla prostych elementów maszyn i urządzeń, 5) planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
Treści programoweT-L-5Nakładanie SOCZ oraz ocena jakości powłoki
T-L-7Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)
T-L-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.
T-L-6Malowanie elementów maszyn
T-L-3Oczyszczanie chemiczne wybranych materiałów konstrukcyjnych
T-L-4Mycie maszyn oraz elementów
T-L-2Oczyszczanie mechaniczne wybranych elementów maszyn
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w OZE.
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca, okresowa, posezonowa.
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk do przechowywania maszyn.
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu
S-4Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O072_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
Treści programoweT-L-5Nakładanie SOCZ oraz ocena jakości powłoki
T-L-7Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)
T-L-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.
T-L-6Malowanie elementów maszyn
T-L-3Oczyszczanie chemiczne wybranych materiałów konstrukcyjnych
T-L-4Mycie maszyn oraz elementów
T-L-2Oczyszczanie mechaniczne wybranych elementów maszyn
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w OZE.
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca, okresowa, posezonowa.
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk do przechowywania maszyn.
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu
S-4Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w produkcji OZE oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0