Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Audyt energetyczny obiektów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Audyt energetyczny obiektów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat znaczenia energii dla społeczeństwa, umiejętność myślenia analitycznego i rozwiązywania prostych zadań technicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych.
C-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
C-3Kształtowanie świadomości znaczenia wymagań energetycznych obiektów budowlanych w ocenie jakości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków.4
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.2
T-A-3Realizacja przykładów obliczeniowych: wyznaczanie zapotrzebowania na energię pierwotną i końcową do ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej.6
T-A-4Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.).2
T-W-2Podstawy prawne określające aktualne wymagania w zakresie charakterystyki energetycznej budynków (ustawodawstwo krajowe i UE).2
T-W-3Analiza stanu ochrony cieplnej obiektów budowlanych z uwzględnieniem wymagań dla obiektów wznoszonych w standardach budownictwa energooszczędnego i pasywnego.4
T-W-4Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.2
T-W-5Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.2
T-W-6Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.15
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia zajęć audytoryjnych.10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.10
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C32_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną.
OZE_1A_W15R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C32_U01
Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku oraz potrafi przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli, ze wskazaniem na obrazach termalnych cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych.
OZE_1A_U16R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C32_K01
Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C32_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną.
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu parametrów oceny oraz sposobów poprawy jakości energetycznej obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C32_U01
Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku oraz potrafi przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli, ze wskazaniem na obrazach termalnych cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych.
2,0
3,0Studen opanował w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się danymi techniczno-użytkowymi oraz narzedziami analitycznymi do wykonywania audytu enegetycznego obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C32_K01
Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych.
2,0
3,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J, Podstawy analizy energetycznej obiektów budowlanych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  2. Kurtz K., Gawin D., Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych., Prywatna Szkoła Businessu, Administracji i Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
  3. Termomodernizacja budynku., Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. 4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2008
  2. 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielna całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej, 2008
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków.4
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.2
T-A-3Realizacja przykładów obliczeniowych: wyznaczanie zapotrzebowania na energię pierwotną i końcową do ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej.6
T-A-4Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.).2
T-W-2Podstawy prawne określające aktualne wymagania w zakresie charakterystyki energetycznej budynków (ustawodawstwo krajowe i UE).2
T-W-3Analiza stanu ochrony cieplnej obiektów budowlanych z uwzględnieniem wymagań dla obiektów wznoszonych w standardach budownictwa energooszczędnego i pasywnego.4
T-W-4Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.2
T-W-5Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.2
T-W-6Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.15
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia zajęć audytoryjnych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.10
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C32_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacja oraz audytu energetycznego obiektów, obejmującą wymagania cieplne, wymianę ciepła w ogrzewanych obiektach budowlanych, obliczanie zapotrzebowania na ciepło, systemy ogrzewania, wymagania człowieka odnośnie stanu powietrza w obiektach budowlanych, aerodynamikę przepływu powietrza w pomieszczeniach, systemy wentylacji i klimatyzacji oraz podstawy prawne certyfikacji energetycznej budynków i jej przydatność, ocenę ochrony cieplnej istniejących budynków, pomiary termowizyjne, konsekwencje złej ochrony cieplnej budynków, przydatną do: 1) rozumienia procesów występujących przy ogrzewaniu, wentylacji i klimatyzacji, 2) eksploatacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, 3) wykonania pomiarów termowizyjnych obiektów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych.
C-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.).
T-W-2Podstawy prawne określające aktualne wymagania w zakresie charakterystyki energetycznej budynków (ustawodawstwo krajowe i UE).
T-W-4Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.
T-W-5Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.
T-W-6Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.
T-W-3Analiza stanu ochrony cieplnej obiektów budowlanych z uwzględnieniem wymagań dla obiektów wznoszonych w standardach budownictwa energooszczędnego i pasywnego.
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu parametrów oceny oraz sposobów poprawy jakości energetycznej obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C32_U01Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku oraz potrafi przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli, ze wskazaniem na obrazach termalnych cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U16potrafi eksploatować instalacje grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne, przeprowadzać analizę instalacji grzewczej z uwzględnieniem aspektów klimatycznych i wentylacji budynku oraz możliwości zamiany istniejących źródeł ciepła na przyjazne środowisku, a także dokonywać oceny stosowanych systemów docieplania ścian zewnętrznych, w tym wykonywać pomiary termowizyjne;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-6Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych.
T-A-1Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków.
T-A-2Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych.
T-A-3Realizacja przykładów obliczeniowych: wyznaczanie zapotrzebowania na energię pierwotną i końcową do ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej.
T-A-4Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen opanował w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się danymi techniczno-użytkowymi oraz narzedziami analitycznymi do wykonywania audytu enegetycznego obiektów budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C32_K01Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych.
C-2Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych.
C-3Kształtowanie świadomości znaczenia wymagań energetycznych obiektów budowlanych w ocenie jakości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-2Podstawy prawne określające aktualne wymagania w zakresie charakterystyki energetycznej budynków (ustawodawstwo krajowe i UE).
T-W-4Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej.
T-W-5Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych.
T-W-3Analiza stanu ochrony cieplnej obiektów budowlanych z uwzględnieniem wymagań dla obiektów wznoszonych w standardach budownictwa energooszczędnego i pasywnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0