Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy gleboznawstwa i geologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy gleboznawstwa i geologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o elementach środowiska, wiadomości z biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej. |
C-2 | Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej. |
C-4 | Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru. | 2 |
T-L-2 | Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru. | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie i ocena skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych. | 2 |
T-L-4 | Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie i ocena właściwości chemicznych gleb w aspekcie ich żyzności (pH, właściwości sorpcyjne). Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu. | 3 |
T-L-7 | Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne). | 2 |
T-W-2 | Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze. | 2 |
T-W-4 | Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność). | 2 |
T-W-5 | Właściwości fizyczne gleby w aspekcie jej żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb, zabiegi strukturotwórcze. Kategorie uwilgotnienia gleb uprawnych. | 2 |
T-W-6 | Właściwości chemiczne gleby: odczyn i kwasowość, pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości. | 3 |
T-W-7 | Degradacja chemiczna gleb i możliwości ich rekultywacji (remediacja i oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających, oczyszczanie fizyko-chemiczne, fitoremediacja, bioremediacja). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych, w tym uzupełnianie opracowań graficznych i obliczeniowych. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B05_W01 Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej. | OZE_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B05_U01 Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej. | OZE_1A_U08 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B05_K01 Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych. | OZE_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B05_W01 Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna elementy geologii i gleboznawstwa przydatne w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B05_U01 Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B05_K01 Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Dostatecznie rozumie potrzebę zdobywania wiedzy przedmiotowej i dalszego jej uaktualniania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borówka R.K., Budowa Ziemi bez tajemnic, Wydawn. Kurpisz, Poznań, 2001
- Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 2009
- Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, AR w Lublinie, Lublin, 1996