Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy gleboznawstwa i geologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy gleboznawstwa i geologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o elementach środowiska, wiadomości z biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej.
C-2Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.2
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.2
T-L-3Rozpoznawanie i ocena skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.2
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.2
T-L-6Oznaczanie i ocena właściwości chemicznych gleb w aspekcie ich żyzności (pH, właściwości sorpcyjne). Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu.3
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000.2
15
wykłady
T-W-1Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne).2
T-W-2Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce.2
T-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.2
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).2
T-W-5Właściwości fizyczne gleby w aspekcie jej żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb, zabiegi strukturotwórcze. Kategorie uwilgotnienia gleb uprawnych.2
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: odczyn i kwasowość, pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.3
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i możliwości ich rekultywacji (remediacja i oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających, oczyszczanie fizyko-chemiczne, fitoremediacja, bioremediacja).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych, w tym uzupełnianie opracowań graficznych i obliczeniowych.15
A-L-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B05_W01
Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
OZE_1A_W05R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B05_U01
Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
OZE_1A_U08R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B05_K01
Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych.
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1, C-3, C-2, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B05_W01
Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna elementy geologii i gleboznawstwa przydatne w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B05_U01
Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B05_K01
Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych.
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Dostatecznie rozumie potrzebę zdobywania wiedzy przedmiotowej i dalszego jej uaktualniania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borówka R.K., Budowa Ziemi bez tajemnic, Wydawn. Kurpisz, Poznań, 2001
  2. Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 2009
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, AR w Lublinie, Lublin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.2
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.2
T-L-3Rozpoznawanie i ocena skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.2
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.2
T-L-6Oznaczanie i ocena właściwości chemicznych gleb w aspekcie ich żyzności (pH, właściwości sorpcyjne). Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu.3
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne).2
T-W-2Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce.2
T-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.2
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).2
T-W-5Właściwości fizyczne gleby w aspekcie jej żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb, zabiegi strukturotwórcze. Kategorie uwilgotnienia gleb uprawnych.2
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: odczyn i kwasowość, pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.3
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i możliwości ich rekultywacji (remediacja i oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających, oczyszczanie fizyko-chemiczne, fitoremediacja, bioremediacja).2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych, w tym uzupełnianie opracowań graficznych i obliczeniowych.15
A-L-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B05_W01Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W05ma podstawową wiedzę z zakresu gleboznawstwa i geologii, obejmujący między innymi skały macierzyste gleb, powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze, podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości gleb, elementy klasyfikacji gleb i mapy gleboznawcze, przydatną dla właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz w geotermii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej.
C-2Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy.
Treści programoweT-W-1Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne).
T-W-2Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce.
T-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).
T-W-5Właściwości fizyczne gleby w aspekcie jej żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb, zabiegi strukturotwórcze. Kategorie uwilgotnienia gleb uprawnych.
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i możliwości ich rekultywacji (remediacja i oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających, oczyszczanie fizyko-chemiczne, fitoremediacja, bioremediacja).
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: odczyn i kwasowość, pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna elementy geologii i gleboznawstwa przydatne w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B05_U01Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U08potrafi wykonywać podstawowe oznaczenia glebowe i analizować ich wyniki oraz wykorzystać poznaną wiedzę z gleboznawstwa i geologii do właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz w geotermii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych.
Treści programoweT-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.
T-L-3Rozpoznawanie i ocena skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.
T-L-6Oznaczanie i ocena właściwości chemicznych gleb w aspekcie ich żyzności (pH, właściwości sorpcyjne). Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu.
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B05_K01Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej.
C-2Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych.
Treści programoweT-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).
T-W-5Właściwości fizyczne gleby w aspekcie jej żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb, zabiegi strukturotwórcze. Kategorie uwilgotnienia gleb uprawnych.
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i możliwości ich rekultywacji (remediacja i oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających, oczyszczanie fizyko-chemiczne, fitoremediacja, bioremediacja).
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: odczyn i kwasowość, pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.
T-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.
T-L-3Rozpoznawanie i ocena skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.
T-L-6Oznaczanie i ocena właściwości chemicznych gleb w aspekcie ich żyzności (pH, właściwości sorpcyjne). Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu.
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Dostatecznie rozumie potrzebę zdobywania wiedzy przedmiotowej i dalszego jej uaktualniania.
3,5
4,0
4,5
5,0