Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OZE_1A_B04_W01 | opisuje biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OZE_1A_W09 | ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie; |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W07 | ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z biologią oraz budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną energetycznych roślin nasiennych. |
---|
Treści programowe | T-L-2 | Materiały zapasowe w komórkach roślin energetycznych, lokalizacja i wykrywanie. |
---|
T-L-3 | Budowa i funkcje wybranych tkanek roślinnych. Bilans wodny roślin oraz pomiary wskaźników transpiracji roślin (wpółczynnik transpiracji, współcznynnik produktywności transpiracji). |
T-L-5 | Budowa morfologiczna organów wegetatywnych roślin energetycznych jedno- i dwuliściennych. |
T-L-1 | Charakterystyczne składniki komórek roślinnych - budowa i funkcje. |
T-L-6 | Obliczanie fizjologicznych wskaźników produktywności roślin uprawianych na cele energetyczne. |
T-L-4 | Podstawy anatomii wybranych organów roślin energetycznych o znaczeniu użytkowym. |
T-W-6 | Klasyfikacja roślin energetycznych. Charakterystyka najważniejszych roślin energetycznych obejmująca następujące zagadnienia: pochodzenie, cechy diagnostyczne i przynależność systematyczna, odmiany, charakterystyka morfologiczna, najważniejsze cechy budowy wewnętrznej, rozwój i rozmnażanie, wymagania siedliskowe, biologiczne zalety i wady, sposoby wykorzystania, znaczenie gospodarcze. |
T-W-5 | Rozmnażanie generatywne – budowa kwiatu, zapylenie i zapłodnienie, budowa oraz zróżnicowanie owoców i nasion, rozprzestrzenianie się owoców i nasion. |
T-W-2 | Klasyfikacja i charakterystyka wybranych tkanek roślinnych oraz ich znaczenie użytkowe. Znaczenie różnych typów fotosyntezy (C3,C4, CAM) w produkcji biomasy u roślin energetycznych. |
T-W-3 | Wzrost roślin. Anatomiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych i ich znaczenie użytkowe. Wpływ czynników środowiska na transpirację i asymilację oraz na wzrost roślin energetycznych. |
T-W-4 | Budowa morfologiczna, zróżnicowanie oraz modyfikacje organów wegetatywnych roślin (korzeń, łodyga, liście). Podział roślin ze względu na trwałość pędu i długość cyklu życiowego. Rozmnażanie wegetatywne roślin. |
T-W-1 | Poziomy organizacji ciała roślin. Specyficzne składniki komórki roślinnej (ściana komórkowa i jej modyfikacje, plastydy, wakuola, materiały zapasowe). Znaczenie wody oraz procesu transpiracji w produktywności roślin. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
---|
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym biologię i budowę energetycznych roślin nasiennych. Definiuje procesy transpiracji i fotosyntezy oraz potrafi opisać ich wpływ na wzrost i produktywność roślin uprawianych na cele energetyczne. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |