Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników |
C-3 | Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja | 2 |
T-A-2 | Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów | 2 |
T-A-4 | Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie | 2 |
T-A-5 | Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 2 |
T-A-6 | Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników | 2 |
T-A-7 | Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne, charakterystyki próby | 2 |
T-W-2 | Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej | 2 |
T-W-3 | Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności | 2 |
T-W-4 | Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych | 2 |
T-W-5 | Metody porównań średnich - testy wielokrotne | 2 |
T-W-6 | Korelacja i regresja prosta | 2 |
T-W-7 | Testy nieparametryczne | 2 |
T-W-8 | Zasady opracowania wyników badań | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Wykonanie prac kontrolnych | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Prace kontrolne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B07_W01 Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków | OZE_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B07_U01 Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania | OZE_1A_U05 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B07_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania | OZE_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-3 | T-A-4, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B07_W01 Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody statystyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B07_U01 Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B07_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika koszalińska, Koszalin, 1999