Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Chemiczne pozostałości w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczne pozostałości w żywności
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 26 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 26 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia, Podstawy toksykologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie poszerzonej wiedzy w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania). b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru2
T-L-2Opracowanie, prezentacja i interpretacja wyników analiz2
T-L-3Metale ciężkie w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy.4
T-L-4Substancje konserwujące w żywności. Przeznaczenia, stwarzane zagrozenia, metody analizy.2
T-L-5Zanieczyszczenia organiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy6
T-L-6Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali.2
T-L-7Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych w żywności.4
T-L-8Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
T-L-9Metody wyznaczania toksyczności związków dla organizmów2
26
wykłady
T-W-1Drogi wnikania, przemiany substancji toksycznych w organizmie i mechanizm ich działania. Czynniki mutagenne w żywności,2
T-W-2Regulacje prawne i monitoring zanieczyszczeń chemicznych w żywności.2
T-W-3Zagadnienia jakości w analizie zanieczyszczeń.2
T-W-4Metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń chemicznych żywności.4
T-W-5Naturalne związki toksyczne w żywności (toksyny bakteryjne, mykotoksyny, fitotoksyny, fikotoksyny i zoo toksyny). Alergeny w żywnosci2
T-W-6Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania lub przetwarzania żywności.2
T-W-7Wpływ stanu środowiska na jakość żywności (polichlorowane: -dibenzodioksyny, -dibenzofurany, bifenyle, azotany, WWA, środki ochrony roślin, metale, radionuklidy).4
T-W-8Dodatki do żywności – podział, legislacja, ograniczenia w stosowaniu, ryzyko toksykologiczne związane z ich stosowaniem.2
T-W-9Ocena ryzyka związanego z obecnością zanieczyszczeń w żywności.2
T-W-10Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych.2
T-W-11Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i referatów26
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia17
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Konsultacje z prowadzącym1
A-W-3przygotowanie do egzaminu4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-4ut_W01
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada pogłębioną wiedzę o naturalnych substancjach szkodliwych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem toksykologicznym. Zna metody analityczne stosowane w kontroli toksykologicznej żywności oraz metody pobierania i zabezpieczania próbek do analizy. Posiada wiedzę dotycząca systemów umożliwiających identyfikację zagrożeń i prowadzących do zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05, TOW_2A_W06, TOW_2A_W08, TOW_2A_W13S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-4ut_U01
Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej substancji szkodliwych. Posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne lub zespołowe przeprowadzenie analiz toksykologicznych żywności z wykorzystaniem nowoczesnych metod analitycznych, uzyskane wyniki potrafi opracować i ocenić z wykorzystaniem zaawansowanych metod informatycznych, a uzyskane wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02, TOW_2A_U03, TOW_2A_U09, TOW_2A_U10, TOW_2A_U11, TOW_2A_U12S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-9, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-4ut_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo toksykologiczne żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K05, TOW_2A_K06, TOW_2A_K07, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-4ut_W01
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada pogłębioną wiedzę o naturalnych substancjach szkodliwych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem toksykologicznym. Zna metody analityczne stosowane w kontroli toksykologicznej żywności oraz metody pobierania i zabezpieczania próbek do analizy. Posiada wiedzę dotycząca systemów umożliwiających identyfikację zagrożeń i prowadzących do zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności.
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet na podstawowym poziomie (mniej niż 50%)
3,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia.
3,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności.
5,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności. Zna metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń zywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-4ut_U01
Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej substancji szkodliwych. Posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne lub zespołowe przeprowadzenie analiz toksykologicznych żywności z wykorzystaniem nowoczesnych metod analitycznych, uzyskane wyniki potrafi opracować i ocenić z wykorzystaniem zaawansowanych metod informatycznych, a uzyskane wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych i podstawy opracowywania wyników badań.
4,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe technikilaboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych.
4,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności
5,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności.Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-4ut_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo toksykologiczne żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności.
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  3. Seńczuk W., Toksykologia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i farmaceutów, PZWL, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  5. Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  6. Rusiecki W. P., Toksykologia wspólczesna, PZWL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Manahan E.S., Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2006
  2. US PHARMACOPEIA, Witaminy i mikroelementy. Dzienne zapotrzebowanie, ograniczenia w stosowaniu, Pruszyński i s-ka., 1998
  3. Walker C.W., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, PWN, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania). b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru2
T-L-2Opracowanie, prezentacja i interpretacja wyników analiz2
T-L-3Metale ciężkie w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy.4
T-L-4Substancje konserwujące w żywności. Przeznaczenia, stwarzane zagrozenia, metody analizy.2
T-L-5Zanieczyszczenia organiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy6
T-L-6Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali.2
T-L-7Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych w żywności.4
T-L-8Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
T-L-9Metody wyznaczania toksyczności związków dla organizmów2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drogi wnikania, przemiany substancji toksycznych w organizmie i mechanizm ich działania. Czynniki mutagenne w żywności,2
T-W-2Regulacje prawne i monitoring zanieczyszczeń chemicznych w żywności.2
T-W-3Zagadnienia jakości w analizie zanieczyszczeń.2
T-W-4Metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń chemicznych żywności.4
T-W-5Naturalne związki toksyczne w żywności (toksyny bakteryjne, mykotoksyny, fitotoksyny, fikotoksyny i zoo toksyny). Alergeny w żywnosci2
T-W-6Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania lub przetwarzania żywności.2
T-W-7Wpływ stanu środowiska na jakość żywności (polichlorowane: -dibenzodioksyny, -dibenzofurany, bifenyle, azotany, WWA, środki ochrony roślin, metale, radionuklidy).4
T-W-8Dodatki do żywności – podział, legislacja, ograniczenia w stosowaniu, ryzyko toksykologiczne związane z ich stosowaniem.2
T-W-9Ocena ryzyka związanego z obecnością zanieczyszczeń w żywności.2
T-W-10Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych.2
T-W-11Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i referatów26
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia17
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Konsultacje z prowadzącym1
A-W-3przygotowanie do egzaminu4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-4ut_W01Zna na poziomie rozszerzonym terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada pogłębioną wiedzę o naturalnych substancjach szkodliwych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem toksykologicznym. Zna metody analityczne stosowane w kontroli toksykologicznej żywności oraz metody pobierania i zabezpieczania próbek do analizy. Posiada wiedzę dotycząca systemów umożliwiających identyfikację zagrożeń i prowadzących do zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
TOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą systemów zarządzania jakością, ochrony i kontroli jakości produktów, norm i normalizacji oraz systemów zarządzania. Ponadto posiada pogłębioną wiedzę z zakresu znaczenia zarządzania w strategii przedsiębiorstwa.
TOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.
Treści programoweT-W-5Naturalne związki toksyczne w żywności (toksyny bakteryjne, mykotoksyny, fitotoksyny, fikotoksyny i zoo toksyny). Alergeny w żywnosci
T-W-7Wpływ stanu środowiska na jakość żywności (polichlorowane: -dibenzodioksyny, -dibenzofurany, bifenyle, azotany, WWA, środki ochrony roślin, metale, radionuklidy).
T-W-6Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania lub przetwarzania żywności.
T-W-8Dodatki do żywności – podział, legislacja, ograniczenia w stosowaniu, ryzyko toksykologiczne związane z ich stosowaniem.
T-W-10Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych.
T-W-11Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet na podstawowym poziomie (mniej niż 50%)
3,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia.
3,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować.
4,5Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności.
5,0Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności. Zna metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń zywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-4ut_U01Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej substancji szkodliwych. Posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne lub zespołowe przeprowadzenie analiz toksykologicznych żywności z wykorzystaniem nowoczesnych metod analitycznych, uzyskane wyniki potrafi opracować i ocenić z wykorzystaniem zaawansowanych metod informatycznych, a uzyskane wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U10Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki, dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku Towaroznawstwo lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych.
TOW_2A_U11Potrafi napisać pracę naukową w języku polskim oraz doniesienie naukowe w języku obcym na podstawie własnych badań.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.
Treści programoweT-W-9Ocena ryzyka związanego z obecnością zanieczyszczeń w żywności.
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania). b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru
T-L-3Metale ciężkie w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy.
T-L-4Substancje konserwujące w żywności. Przeznaczenia, stwarzane zagrozenia, metody analizy.
T-L-8Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
T-L-5Zanieczyszczenia organiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych i podstawy opracowywania wyników badań.
4,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe technikilaboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych.
4,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności
5,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności.Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-4ut_K01Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo toksykologiczne żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K07Umie rozpoznać i zhierarchizować potrzeby małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wie jak, na podstawie rozpoznanych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, określić wizję zmian i zaangażować innych do współtworzenia tej wizji.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności.
Treści programoweT-W-2Regulacje prawne i monitoring zanieczyszczeń chemicznych w żywności.
T-W-3Zagadnienia jakości w analizie zanieczyszczeń.
T-W-9Ocena ryzyka związanego z obecnością zanieczyszczeń w żywności.
T-L-8Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.