Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością w przemyśle żywnościowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością w przemyśle żywnościowym | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
W-2 | Podstawowa wiedza technologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy z zakresu filozofią jakosci, systemowego podejścia do zarządzania jakością żywności, bezpieczeństwem żywności oraz systemamów zarządzania jakoscią żywności. |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią |
C-3 | Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP. |
C-4 | Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemów: ISO 9001, ISO 22001, ISO 14001, OHSAS 18001 i systemów zintegrowanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody wartościowania jakości produktów | 2 |
T-L-2 | Klasyczne koncepcje jakości | 2 |
T-L-3 | Dokumentacja systemu zarządzania jakością | 2 |
T-L-4 | Systemy zarządzania jakością w produkcji pierwotnej | 2 |
T-L-5 | Zakładowy kodeks GHP/GMP | 4 |
T-L-6 | Opracowanie planu HACCP | 8 |
T-L-7 | ISO 22000 - elementy dokumentacji | 2 |
T-L-8 | ISO 9001, ISO 14000, OHSAS 18000 - elementy dokumentacji | 4 |
T-L-9 | Prezentacje planów HACCP | 3 |
T-L-10 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość żywności | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia w produkcji żywności | 2 |
T-W-3 | Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności | 4 |
T-W-4 | Systemy zarządzania jakością sensoryczną żywności | 2 |
T-W-5 | ISO 9001 - zarządzanie jakością organizacji | 2 |
T-W-6 | Systemy zarządzania środowiskowego i bezpieczeństwem i higieną pracy | 2 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | bieżące przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu HACCP | 10 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
S-3 | Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B4tz_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym | TOW_2A_W06, TOW_2A_W08, TOW_2A_W12, TOW_2A_W16 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-5, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_2A_B4tz_W02 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | TOW_2A_W06, TOW_2A_W08 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_B4tz_W03 Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym. | TOW_2A_W08 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-4 | T-W-6 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B4tz_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością. | TOW_2A_U03, TOW_2A_U05, TOW_2A_U08, TOW_2A_U09, TOW_2A_U12, TOW_2A_U15 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-9 | M-3, M-4 | S-3 |
TOW_2A_B4tz_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TOW_2A_U03, TOW_2A_U05, TOW_2A_U08, TOW_2A_U09, TOW_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
TOW_2A_B4tz_U03 Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz elementy systemów ISO 22000, ISO 9000, ISO 14000 | TOW_2A_U03, TOW_2A_U05, TOW_2A_U08, TOW_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-9 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B4tz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TOW_2A_K01, TOW_2A_K03, TOW_2A_K08 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-9 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B4tz_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4tz_W02 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4tz_W03 Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady bhp obowiązujące w przemyśle spożywczym, potrafi wymienić najważniejsze zasady, potrafi wytłumaczyć założenia OHSAS 18000. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B4tz_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskać i z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia interpretować aktualne wymagania w zakresie prawa żywnościowego, w tym dotyczące systemów zarządzania jakością w produkcji żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4tz_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4tz_U03 Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz elementy systemów ISO 22000, ISO 9000, ISO 14000 | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B4tz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009