Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Instalacje OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu pochodzenia i możliwości zastosownia OZE.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z współczesnymi rozwiązaniami technicznymi układów instalacyjnych produkcji energiii cieplnej i chłodu, bazującymi i wspieranymi instalacjiami OZE.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: przybliżenie podstawowych terminów, omównienie znaczenia ciepłownictwa i chłodnictwa dla wybranych sektórów gospodarki.2
T-W-2Omówienie aktualnych trendów w zakresie zastosowania instalacji OZE w procesach wytórczych chłodu i ceipła, wybrane regulacje prawne odnoszące się do budowy, eksploatacji oraz wsparcia inwestycji w przedmiotowe instalacje OZE.4
T-W-3Instalacje solarne w zastosowaniach przemysłowych i prywatnych: omówienie podstawowych komponentów instalacji, charakterystyka aktualnych rozwiązania technicznych, wpływ czynników zewnętrznych na pracę instalacji, charakterystyka pracy układów stosowanych do przygotowania c.w.u. oraz wpsierających ststemy ogrzewcze.6
T-W-4Pompy ciepła: budowa, podział i zasada działania pomp ciepła, przykłady zastosowań pomp ciepła w układach ogrzewczych i produkcji chłodu, charakterystyka esploatacyjna z uwzględnieniem zmienności parametrów dolnego i górnego źródła ciepła.6
T-W-5Wybrane zagadnienia związane z budową, uzytkowaniem i obsługą instalacji geotermalnych.4
T-W-6Instalacje fotowoltaiczne wspierające układy instalacyjne produkcji energii cieplnej.2
T-W-7Zastsowania hybrydowych instalacji OZE w procesach wytwórczych chłodu i ciepła.4
T-W-8Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka, obajaśnienie lub wyjaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C31a_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji instalacji OZE mających zastosowanie w procesach produkcji ciepła i chłodu.
OZE_1A_W15C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C31a_U01
Potrafi ocenić przydatność instalacji OZE w procesach zawodowego i prywatnego pozyskania i wykorzystania enertgii cieplnej i chłodu.
OZE_1A_U16C-1T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C31a_K01
Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i środowiskowym.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C31a_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji instalacji OZE mających zastosowanie w procesach produkcji ciepła i chłodu.
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z tematyką zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C31a_U01
Potrafi ocenić przydatność instalacji OZE w procesach zawodowego i prywatnego pozyskania i wykorzystania enertgii cieplnej i chłodu.
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C31a_K01
Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i środowiskowym.
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szkorowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
  2. Nantka M., Ogrzewnictwo i ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: przybliżenie podstawowych terminów, omównienie znaczenia ciepłownictwa i chłodnictwa dla wybranych sektórów gospodarki.2
T-W-2Omówienie aktualnych trendów w zakresie zastosowania instalacji OZE w procesach wytórczych chłodu i ceipła, wybrane regulacje prawne odnoszące się do budowy, eksploatacji oraz wsparcia inwestycji w przedmiotowe instalacje OZE.4
T-W-3Instalacje solarne w zastosowaniach przemysłowych i prywatnych: omówienie podstawowych komponentów instalacji, charakterystyka aktualnych rozwiązania technicznych, wpływ czynników zewnętrznych na pracę instalacji, charakterystyka pracy układów stosowanych do przygotowania c.w.u. oraz wpsierających ststemy ogrzewcze.6
T-W-4Pompy ciepła: budowa, podział i zasada działania pomp ciepła, przykłady zastosowań pomp ciepła w układach ogrzewczych i produkcji chłodu, charakterystyka esploatacyjna z uwzględnieniem zmienności parametrów dolnego i górnego źródła ciepła.6
T-W-5Wybrane zagadnienia związane z budową, uzytkowaniem i obsługą instalacji geotermalnych.4
T-W-6Instalacje fotowoltaiczne wspierające układy instalacyjne produkcji energii cieplnej.2
T-W-7Zastsowania hybrydowych instalacji OZE w procesach wytwórczych chłodu i ciepła.4
T-W-8Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C31a_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji instalacji OZE mających zastosowanie w procesach produkcji ciepła i chłodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacja oraz audytu energetycznego obiektów, obejmującą wymagania cieplne, wymianę ciepła w ogrzewanych obiektach budowlanych, obliczanie zapotrzebowania na ciepło, systemy ogrzewania, wymagania człowieka odnośnie stanu powietrza w obiektach budowlanych, aerodynamikę przepływu powietrza w pomieszczeniach, systemy wentylacji i klimatyzacji oraz podstawy prawne certyfikacji energetycznej budynków i jej przydatność, ocenę ochrony cieplnej istniejących budynków, pomiary termowizyjne, konsekwencje złej ochrony cieplnej budynków, przydatną do: 1) rozumienia procesów występujących przy ogrzewaniu, wentylacji i klimatyzacji, 2) eksploatacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, 3) wykonania pomiarów termowizyjnych obiektów;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z współczesnymi rozwiązaniami technicznymi układów instalacyjnych produkcji energiii cieplnej i chłodu, bazującymi i wspieranymi instalacjiami OZE.
Treści programoweT-W-2Omówienie aktualnych trendów w zakresie zastosowania instalacji OZE w procesach wytórczych chłodu i ceipła, wybrane regulacje prawne odnoszące się do budowy, eksploatacji oraz wsparcia inwestycji w przedmiotowe instalacje OZE.
T-W-5Wybrane zagadnienia związane z budową, uzytkowaniem i obsługą instalacji geotermalnych.
T-W-4Pompy ciepła: budowa, podział i zasada działania pomp ciepła, przykłady zastosowań pomp ciepła w układach ogrzewczych i produkcji chłodu, charakterystyka esploatacyjna z uwzględnieniem zmienności parametrów dolnego i górnego źródła ciepła.
T-W-3Instalacje solarne w zastosowaniach przemysłowych i prywatnych: omówienie podstawowych komponentów instalacji, charakterystyka aktualnych rozwiązania technicznych, wpływ czynników zewnętrznych na pracę instalacji, charakterystyka pracy układów stosowanych do przygotowania c.w.u. oraz wpsierających ststemy ogrzewcze.
T-W-7Zastsowania hybrydowych instalacji OZE w procesach wytwórczych chłodu i ciepła.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: przybliżenie podstawowych terminów, omównienie znaczenia ciepłownictwa i chłodnictwa dla wybranych sektórów gospodarki.
T-W-6Instalacje fotowoltaiczne wspierające układy instalacyjne produkcji energii cieplnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka, obajaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z tematyką zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C31a_U01Potrafi ocenić przydatność instalacji OZE w procesach zawodowego i prywatnego pozyskania i wykorzystania enertgii cieplnej i chłodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U16potrafi eksploatować instalacje grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne, przeprowadzać analizę instalacji grzewczej z uwzględnieniem aspektów klimatycznych i wentylacji budynku oraz możliwości zamiany istniejących źródeł ciepła na przyjazne środowisku, a także dokonywać oceny stosowanych systemów docieplania ścian zewnętrznych, w tym wykonywać pomiary termowizyjne;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z współczesnymi rozwiązaniami technicznymi układów instalacyjnych produkcji energiii cieplnej i chłodu, bazującymi i wspieranymi instalacjiami OZE.
Treści programoweT-W-7Zastsowania hybrydowych instalacji OZE w procesach wytwórczych chłodu i ciepła.
T-W-2Omówienie aktualnych trendów w zakresie zastosowania instalacji OZE w procesach wytórczych chłodu i ceipła, wybrane regulacje prawne odnoszące się do budowy, eksploatacji oraz wsparcia inwestycji w przedmiotowe instalacje OZE.
T-W-5Wybrane zagadnienia związane z budową, uzytkowaniem i obsługą instalacji geotermalnych.
T-W-4Pompy ciepła: budowa, podział i zasada działania pomp ciepła, przykłady zastosowań pomp ciepła w układach ogrzewczych i produkcji chłodu, charakterystyka esploatacyjna z uwzględnieniem zmienności parametrów dolnego i górnego źródła ciepła.
T-W-3Instalacje solarne w zastosowaniach przemysłowych i prywatnych: omówienie podstawowych komponentów instalacji, charakterystyka aktualnych rozwiązania technicznych, wpływ czynników zewnętrznych na pracę instalacji, charakterystyka pracy układów stosowanych do przygotowania c.w.u. oraz wpsierających ststemy ogrzewcze.
T-W-6Instalacje fotowoltaiczne wspierające układy instalacyjne produkcji energii cieplnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka, obajaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C31a_K01Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i środowiskowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z współczesnymi rozwiązaniami technicznymi układów instalacyjnych produkcji energiii cieplnej i chłodu, bazującymi i wspieranymi instalacjiami OZE.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: przybliżenie podstawowych terminów, omównienie znaczenia ciepłownictwa i chłodnictwa dla wybranych sektórów gospodarki.
T-W-3Instalacje solarne w zastosowaniach przemysłowych i prywatnych: omówienie podstawowych komponentów instalacji, charakterystyka aktualnych rozwiązania technicznych, wpływ czynników zewnętrznych na pracę instalacji, charakterystyka pracy układów stosowanych do przygotowania c.w.u. oraz wpsierających ststemy ogrzewcze.
T-W-6Instalacje fotowoltaiczne wspierające układy instalacyjne produkcji energii cieplnej.
T-W-4Pompy ciepła: budowa, podział i zasada działania pomp ciepła, przykłady zastosowań pomp ciepła w układach ogrzewczych i produkcji chłodu, charakterystyka esploatacyjna z uwzględnieniem zmienności parametrów dolnego i górnego źródła ciepła.
T-W-2Omówienie aktualnych trendów w zakresie zastosowania instalacji OZE w procesach wytórczych chłodu i ceipła, wybrane regulacje prawne odnoszące się do budowy, eksploatacji oraz wsparcia inwestycji w przedmiotowe instalacje OZE.
T-W-7Zastsowania hybrydowych instalacji OZE w procesach wytwórczych chłodu i ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka, obajaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0